عرصه و حریم محوطه باستانی دستوا شوشتر تا پایان سال مشخص می‌شود

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی خوزستان گفت: در بازدید رئیس پزوهشگاه میراث‌فرهنگی کشور و هیأت همراه از محوطه باستانی دستوا در شوشتر، مقرر شد تعیین عرصه و حریم این محوطه تا پایان سال جاری انجام و سپس مرمت و مطالعات پژوهشی در محوطه آغاز شود.

 به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، سیدمحسن حسینی ۲۹ دی‌ماه ۱۴۰۲ با بیان این‌که محوطه باستانی دستوا متعلق به دوران الیمایی و اشکانیان و دارای آثار مختلف تاریخی است افزود: در زمان جنگ تحمیلی حین کشاورزی آرامگاهی در این ناحیه کشف می‌شود که باتوجه به گزارش‌های وقت و بررسی‌هایی انجام‌شده توسط هیأت باستان‌شناسی تهران به سرپرستی مهدی رهبر،   مشخص شد در آن ناحیه چندین آرامگاه ارزشمند به همراه تابوت‌هایی با لعاب فیروزه‌ای وجود دارد.

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی خوزستان ادامه داد: این یافته‌ها باعث شد تا در ناحیه یادشده چندیل فصل کاوش انجام شود و بعد از جنگ تحمیلی نیز مطالعات علمی ادامه پیدا کرد و ضمن این‌که آرامگاه تقریباً ساماندهی اولیه شد، تابوت‌ها نیز مرمت شدند تا این‌که امسال باحضور مدیرکل دفتر امور پایگاه‌های میراث ملی و جهانی وزارت میراث فرهنگی در استان، توانستیم مجوز راه‌اندازی پایگاه ملی محوطه دستوا شوشتر را کسب کنیم.

او با اشاره به بازدید روز گذشته مصطفی ده‌پهلوان رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری کشور از محوطه باستانی دستوا بیان کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، تا پایان سال جاری تعیین حریم و مرمت این محوطه باستانی انجام خواهد شد.

حسینی خاطرنشان کرد: شهرستان شوشتر باوجود داشتن دو اثر ثبت‌جهانی، آثار ارزشمند دیگری را نیز در دل خود جای داده است که قابلیت ثبت در فهرست آثار جهانی را دارا هستند از جمله همین محوطه الیمایی ـ اشکانی دستوا که خوشبختانه طی مدتی که از تأسیس پایگاه ملی میراث‌فرهنگی این محوطه گذشته است، توانسته‌ایم یک ساماندهی اساسی در آن انجام دهیم و آن‌جا را با تعیین نگهبان تحت حفاظت درآوریم.

او در ادامه خوزستان را به لحاظ وجود آثار باستانی، مناطق گردشگری، قومیت‌ها و فرهنگ‌های گوناگون، استانی ارزشمند توصیف کرد که از دیدگاه باستان‌شناسان به بهشت باستان‌شناسی دنیا نیز معروف شده است و افزود: آثار تاریخی و باستانی بسیار ارزشمندی در خوزستان وجود دارند تاجایی که اگر خوزستان را یک موزه درنظر بگیریم، همه نوع آثاری در آن از دوره‌های پیش از تاریخی، تاریخی و اسلامی یافت می‌شود و می‌توان گفت که خوزستان مینیاتوری از ایران و حتی جهان است.

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی خوزستان عنوان کرد: وجود رودخانه‌های دائمی و دشت‌های حاصلخیز هم باعث شده است تا توجه بشریت در طول تاریخ به سمت این خطه جلب شود و از طرفی باتوجه به آبادانی‌ این ناحیه، همواره با تجاوزها و تهاجم‌هایی از آشور گرفته تا دوران جنگ‌های صدراسلام و حتی حال حاضر در طول تاریخ نیز مواجه بوده است.

او با بیان این‌که دنیا هم توجهش همواره به سمت خوزستان بوده است افزود: در واقع هروقت خوزستان آرام است ، ایران آرام است و هرموقع خوزستان در تلاطم باشد، قلب ایران به تلاطم درمی‌آید که این حاکی از ارزش و جایگاه استرتژیک استان است.

عرصه و حریم محوطه باستانی دستوا شوشتر تا پایان سال مشخص می‌شود

عرصه و حریم محوطه باستانی دستوا شوشتر تا پایان سال مشخص می‌شود

عرصه و حریم محوطه باستانی دستوا شوشتر تا پایان سال مشخص می‌شود

انتهای پیام/

کد خبر 1402102901779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha