جزئیات چهل و دومین جشنواره فیلم فجر تشریح شد/  بخش کمربند جاده مربوط به اتحادیه انجمن جاده ابریشم شانگ‌ های در جشنواره فجر ۴۲

نشست رسانه‌ای دبیر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر صبح امروز در موزه سینما برگزار شد.

به گزارش خبرنگار میراث آریا، نشست رسانه‌ای چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر صبح امروز سه‌شنبه ۱۰ بهمن ماه با حضور اهالی رسانه در موزه سینما برگزار شد.

پس از پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و قرائت کلام‌الله مجید، تیزری از فیلم‌های حاضر در جشنواره چهل و دوم به نمایش در آمد.

در ادامه و پس از خوشامدگویی مسعود نجفی مدیر روابط عمومی چهل و دومین جشنواره فیلم فجر پوسترهای بخش بین‌الملل، جلوگاه شرق، مسابقات آسیایی کشورهای اسلامی، سینمای سعادت، جاده کمربند، پوستر فلسطین با عنوان «روح و دم»، بازار بین ‌الملل، نگاه نو، با طراحی حمیدرضا بیدقی رونمایی شد.

سپس مجتبی امینی دبیر چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر با اشاره به اینکه وارد فصل جدیدی از جشنواره فیلم فجر شدیم، گفت: امسال شاکریم که جشنواره پرشور و رونقی را به واسطه آثار زیبایی که تولید و خلق کردند، داریم. امسال جشنواره شلوغی است و با توجه به تقاضای بالای حضور فیلمسازان هیئت انتخاب کار سختی داشتند. حدود ۱۰۶ فیلم به دبیرخانه رسید و بازبینی شد، همچنین به واسطه احترام به همه اهالی سینما پیرو تولید حجم زیادی از فیلم‌اولی‌ها که ۵۱ فیلم‌اولی متقاضی حضور بودند، بخش فیلم‌های اول به جشنواره اضافه شد و میزبان ۱۲ اثر هستیم و در کنار آن جشنواره با چهار اثر پویانمایی کار خود را آغاز می‌کند.

وی افزود: اتفاق خوب امسال این است که آثار در اقلیم‌های مختلف کشور ساخته شده‌اند و با مجموعه فیلم‌ها از جغرافیا، حوزه‌ها و مضامین مختلف روبه‌رو هستیم. همچنین در حوزه اجتماعی، کودک و نوجوان، طنز، دفاع مقدس فیلم‌های خوبی داریم‌.

امینی اعلام کرد: امسال کار هیئت داوران مانند هیئت انتخاب سخت خواهد بود، زیرا فیلم خوب زیاد داریم‌. فیلم‌های سینماهای مردمی از ساعت ۱۶ اکران می‌شوند.

نمایش فیلم‌های جشنواره برای دانش‌آموزان، نابینایان و ناشنوایان

دبیر این دوره از جشنواره گفت: با توجه به فیلم‌هایی که داشتیم در حوزه پویانمایی با آموزش و پرورش هماهنگ شده تا صبح‌ها سانس مدرسه برنامه‌ریزی شود و پنج فیلم را صبح‌ها نمایش دهیم و در خدمت دانش‌آموزان باشیم. امسال مهمانان ویژه این دوره از جشنواره دانش‌آموزان هستند و زمینه اردوهای دانش‌آموزی را فراهم خواهیم کرد.

او با بیان اینکه جشنواره فیلم فجر یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی سالگرد انقلاب اسلامی است، افزود: باید شرایطی فراهم شود که همه بتوانند از جشنواره فیلم فجر بهره ببرند و بیننده فیلم‌ها باشند، پس نابینایان و ناشنوایان عزیز هم می‌توانند در سینماهای مختلف حضور پیدا کنند و بیننده فیلم‌های جشنواره فجر باشند.

افتتاحیه چهل و دومین جشنواره فیلم فجر با ۴ بزرگداشت

امینی درباره مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر نیز توضیح داد: جشنواره چند سال افتتاحیه نداشت و باتوجه به همدلی که بین مخاطبان سینما و خانواده سینما وجود دارد، امسال با یک افتتاحیه منسجم در تالار وحدت جشنواره را شروع می‌کنیم و بزرگداشت خواهیم داشت. همچنین در افتتاحیه امسال شاهد بزرگداشت چهار پیشکسوت از جمله محمدرضا علی‌قلی، پرویز شیخ‌طادی در حوزه کارگردانی و خانم فریبا کوثری و ابوالفضل پورعرب در حوزه بازیگری هستیم.

دبیر این دوره از جشنواره اعلام کرد: ما سعی کردیم موضوعات مختلفی را امسال در دستور کار قرار دهیم که همه تکیه بر موضوع احترام به اهالی سینما و پیشکسوتان است، به همین دلیل شعار ما در سال گذشته و امسال بر پایه اخلاق‌مداری است‌.

او بیان کرد: در جریانیم که دوستان ما در خانواده سینما شبانه روز و در شرایط سخت زحمت می‌کشند و می‌جنگند تا آثار سینمایی خلق کنند و به زمان جشنواره سینمای ایران برسانند و اگر شرایط پخش برای صنوف در شرایط مختلف میسر نشود، ممکن است دلخوری پیش آید. به همین دلیل ما امسال موضوع بلیت را کنار گذاشتیم و با برنامه‌ریزی مدیریت خانه سینما مجموعه‌ای در اختیار اهالی خانه سینما قرار گرفت تا اعضای خانه سینما با ثبت نام و دریافت کارت بتوانند مانند اهالی رسانه فیلم‌ها را با آرامش و احترام تماشا کنند. همین کار هم برای چهار صنف تهیه‌کنندگان انجام شد.

دبیر این دوره از جشنواره افزود: دو بخش نیز به جشنواره امسال اضافه شده است. با توجه به ظلم رژیم صهیونیستی وظیفه جشنواره این بوده که در مقابل این ظلم برنامه‌ریزی کند و امسال بخش فلسطین با عنوان «روح و دم» به صورت غیررقابتی برگزار می‌شود.

امینی با اشاره به بخش بین‌الملل نیز بیان کرد: با توجه به شرایط منطقه و تجربه سال گذشته امسال ۷۸ کشور متقاضی حضور در جشنواره شدند و ۶۲۱ اثر ثبت‌نام کردند. مشاوران ما در انتخاب آثار حدود سه ماه درگیر انتخاب اولیه بودند. همچنین دو بخش رقابتی داریم که یکی سینمای سعادت و یکی جلوه‌گاه شرق و بخش جشنواره جشنواره‌ها است.

بخش کمربند جاده مربوط به اتحادیه انجمن جاده ابریشم شانگ‌ های 

او ادامه داد: بخش پنجم بین‌الملل نیز بخش کمربند جاده و مربوط به اتحادیه انجمن جاده ابریشم شانگ‌ های است که ما هم عضو آن شده‌ایم و از کشورهای مختلف میزبان آثار مختلف خواهیم بود. هم از صاحبان آثار و هم از نخبگان جهانی از ۱۶ بهمن ماه حضور خواهند داشت و از کشورهای مختلف میزبان آثار مختلف خواهیم بود.

امینی گفت: نشست‌های خبری پس از فیلم‌ها برگزار خواهند شد و سعی داریم شرایطی آرام با تکیه بر اخلاق‌مداری فراهم شود. جشنواره فیلم فجر مهم‌ترین رویداد فرهنگی هنری کشور و منطقه است. ما جزو جشنواره‌های الف دنیا و عضو فیاپ هستیم و این یک دستاورد برای سینمای کشور ما است. جا دارد از همه عزیزانی مانند بانک ملی، روبیکا، بانک سینا، شهرداری تهران و همه کسانی که در برگزاری جشنواره به ما کمک کردند، تشکر کنم.

امکان دریافت فیلم‌ها از فضای ابری فراهم شده است/ هاردها به عنوان پشتیبان

امینی در ادامه نشست در پاسخ به پرسشی درباره امکان دریافت فیلم از فضای ابری برای سینماداران گفت: باتوجه به زحماتی که همکاران عزیز کشیدند سعی کردیم مشکل فنی را حل کنیم و زیر بار تست و آزمون این موضوع رفته‌ایم و فیلم‌ها بارگذاری شده و سینماداران دسترسی دارند، اما به صورت پشتیبان هم موضوع هاردها را داریم. امسال اولین سالی است که از این فناوری در تهران و استان‌ها استفاده می‌شود و سینماها از حالت اکران سنتی خارج شده است، اما ما بسته پشتیبان هم در نظر گرفته‌ایم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره طیف شرکت‌کنندگان امسال در جشنواره گفت: قاعده به این شکل است که ما هر سال شاهد رویش‌ها بودیم و هر سال نسل‌های جدیدی از فیلمسازان به جمع ما اضافه شدند. فیلمسازان کوتاهی سال‌ها پشت در بودند و منتظر شرایطی بودند تا فیلم بلندشان را بسازند. این موضوع در برخی سال‌ها کمرنگ و در برخی از سال‌ها پررنگ بوده است. دوستان ما تلاش کردند در سازمان سینمایی که فیلمسازان جوان در جشنواره فیلم فجر امسال حضور داشته باشند و این اتفاق افتاده و شاهد رویش هستیم و فیلمسازان جدیدی می‌بینم که حرفی برای گفتن دارند. این اتفاق خوبی است که نسل تازه نفس هم در این فضا شرکت کند و دیده شود.

دبیر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر درباره بخش بین‌الملل جشنواره در دوره قبل و تفاوت‌های این بخش در جشنواره امسال بیان کرد: سال گذشته جشنواره فیلم فجر در گرد و غباری برگزار شد و کل دنیا دست به دست هم داده بودند تا جشنواره فجر برگزار نشود و چراغ فجر خاموش شود. شرایط سخت و پیچیده‌ای بود و به لطف خدا و همراهی همه شما عزیزان جشنواره سال قبل برگزار شد. تحریم‌ها حوزه بین‌الملل را هم تحت‌الشعاع قرار داده بود و همه دست به دست داده بودند تا هنرمندانی را که درگیر این موضوعات نیستند، برای عدم حضور در جشنواره تحت فشار قرار دهند. 

وی افزود: دوستان ما سال گذشته در حوزه بین‌الملل کمک کردند تا چراغ بین‌الملل ما خاموش نشود. امسال هم همین است، برنامه‌ریزی‌ها انجام شده و پرقدرت شاهد بخش بین‌الملل خواهیم بود.

اگر اثری به جشنواره راه پیدا نمی‌کند دلیل بر بد بودن آن فیلم نیست

امینی همچنین درباره حضور فیلم‌های طنزی که در سینما پرفروش شده‌اند، اما امسال در جشنواره حضور ندارد و بخش پویانمایی توضیح داد: امسال بخش انیمیشن نداریم. هر سال پویانمایی در جشنواره حضور دارد. ما بخش سودای سیمرغ داریم و نگاه نو بر اساس حضور فیلم اولی‌ها اضافه می‌شود. 

وی تاکید کرد: هر جشنواره‌ای یک چارچوب و سیاست کلان دارد. آثاری که در جشنواره‌ها حضور دارند باید یک استانداردهایی برای داوری داشته باشند. اگر اثری در جشنواره حضور ندارد، دلیل بر این نیست که فیلم‌ خوبی نیست و شاید در پلتفرم‌ها میلیاردی بفروشد. هر سال ما این موضوع را داریم و هر سال ۳۰ - ۴۰ اثر خوب به جشنواره راه پیدا نمی‌کنند. همه جای دنیا همین است و هیئت انتخاب هم بر اساس همان سیاست‌ها آثار را انتخاب می‌کند. اگر اثری به جشنواره راه پیدا نمی‌کند دلیل بر بد بودن آن فیلم نیست. 

دبیر جشنواره فجر ۴۲ ادامه داد: سبد ناوگان فجر باید متنوع باشد تا مخاطب اذیت نشود. بر این اساس تمام عزیزان متقاضی حضور از دوستان خوب ما هستند و برایشان احترام قائلیم. فیلمی داشتیم که ‌در جشنواره درخشیده، اما در اکران موفق نبوده است و بالعکس.

وی همچنین درباره جایزه مردمی جشنواره فیلم فجر امسال گفت: همه ما این جایزه را دوست داریم. هنوز هیچ استاندار منسجم و فنی در ناوگان کشور وجود ندارد که محقق کند خطایی در دادن رای به آثار رقم نخورد. این را در نظر بگیرید که جشنواره‌های گرید A چنین جایزه‌ای دارد. بالاخره همه مخاطبان سینما و فیلمسازان این جایزه را دوست دارند و باید به این جایزه احترام بگذاریم و حس نوستالژیکی برای همه ما دارد.

امینی در پاسخ به سوالی درباره دو بخش فیلم کوتاه و مستند جشنواره فیلم فجر و گلایه فیلمسازان این حوزه گفت: ما یک جشنواره ویژه و بین‌المللی داریم که متعلق به خانواده فیلمسازان کوتاه به نام جشنواره فیلم کوتاه تهران است. در جشنواره سینماحقیقت نیز مستندسازان حضور دارند. جشنواره فیلم فجر نیز برای سینماگران است که به طور ویژه به آثار آنان پرداخته شود. سال‌هاست که  به فیلمسازان کوتاه و مستند احترام گذاشته می‌شود تا در جشنواره‌ها حضور داشته باشند. آثار برجسته این دو رویداد به جشنواره فیلم فجر راه پیدا می‌کنند و داوری می‌شوند. این آثار فیلم کوتاه و مستند یک بار در جشنواره‌های تخصصی اکران و داوری شده‌اند، اما در جشنواره فیلم فجر هم یک بار دیگر حضور دارند. جوایز اقلام تبلیغی، مستند و فیلم کوتاه را در افتتاحیه اهدا می‌کنیم، اما همچنان اکران آثار را در خانه جشنواره خواهیم داشت.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با توجه به اعضای هیات انتخاب این تصور پیش می‌آید که عواقب پیشینه دبیر جشنواره در انتخاب افراد تاثیر دارد و کسانی که سال گذشته فیلم به جشنواره داده‌اند، امسال در هیئت انتخاب و داوران حضور دارند، توضیح داد: هر جشنواره‌ای برای انتخاب‌های خود سیاست‌هایی دارد و همه جای دنیا همین است. کار هیئت انتخاب دشوار است، زیرا باید موضوعات و سیاست‌های مختلف را برای انتخاب آثار در نظر بگیرد. این نکته را بگویم که هیئت انتخاب، هیئت مشاوران دبیر است و انتخاب آثار امسال هم برگرفته از همین موضوع است و شایسته‌سالاری اتفاق افتاده است، نه اینکه به سال قبل ربطی داشته باشد. در فیلم‌ها آثار متنوعی می‌بینیم و این موضوع نشان می‌دهد که امسال همه خانواده سینما با میل و رغبت کنار هم هستند، زیرا این جشنواره متعلق به خانواده سینماست. باید دست در دست هم دهیم تا فضای دوقطبی از بین برود. هیئت انتخاب برگرفته از سیاست فرهنگی کشور و جشنواره انتخاب می‌شوند.

دبیر جشنواره فیلم فجر درباره اکران نوروزی فیلم‌هایی که در جشنواره موفق هستند با توجه به همزمانی نوروز با ماه رمضان گفت: من مسئول جشنواره هستم و درباره اکران‌ها مسئولان مربوطه باید جواب دهند.

وی همچنین در جواب سوالی درباره نبود بزرگان و ستارگان سینمای جهان در دو سال اخیر جشنواره فیلم فجر بیان کرد: فشارهای جهانی در چند سال اخیر برای همه ملموس بوده است، ولی امسال مهمانان خوبی در حوزه بین‌الملل خواهیم داشت. برخی سال‌ها مهمانان ویژه‌ای در جشنواره حضور داشتند و برخی سال‌ها نه. همه می‌دانیم کشور تحریم است و شرایط سخت است. شاید یک فیلمساز برتر دوست داشته باشد حضور پیدا کند، اما باتوجه به شرایط پیش‌آمده از سفر پرهیز کند. اینگونه نیست که رابطه فرهنگی ما با دیگر کشورها قطع باشد.

امینی درباره عدم انتشار گزارش عملکرد مالی سال گذشته جشنواره گفت: از آقای نجفی مدیر روابط عمومی جشنواره می‌خواهم که این گزارش را ارائه کند.

وی همچنین در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره اینکه در بخش بین‌الملل چه کسانی حضور دارند، گفت: از ۳۲ کشور میزبان مهمانان بین‌الملل خواهیم بود و از روزهای آتی اخبار بین‌الملل اعلام می‌شود.

دبیر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر درباره اکران فیلم‌ برای افراد دارای معلولیت و افراد نابینا و ناشنوا شرح داد: فیلم‌هایی که مناسب این عزیزان است، طبق استاندارد اکران خواهد شد. این فیلم‌ها بر اساس مخاطبان انتخاب می‌شوند و در تهران و در سینمای مگامال روی پرده می‌روند.

وی در جواب سوالی درباره جریان‌سازی جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: ما برای فیلمسازی خط مشی انتخاب نمی‌کنیم و فیلمساز بر اساس علاقه و مخاطب و دغدغه‌اش فیلم‌ می‌سازد. فیلمساز هیچوقت برای جایزه فیلم نمی‌سازد و دغدغه درونی خود را می‌سازد.

امینی مجددا در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره سیمرغ مردمی که دو سال است اهدا نمی‌شود، تاکید کرد: عوامل مختلفی برای زیرساخت فنی دست در دست هم می‌دهند که یکی از آن عوامل عدالت اکران است. به همین دلیل ما در هیچ کجا چنین جایزه‌ای نداریم. یک‌سری موضوعات دست در دست هم می‌دهند تا جایزه عادلانه اهدا شود و اکنون این زیرساخت‌ها وجود ندارد تا به صورت عادلانه رای‌گیری شود.

وی در پاسخ به خبرنگاری که به روند رو به رشد فیلم‌های اقتباسی در جشنواره امسال اشاره کرد و در پاسخ به این پرسش که آیا در لیست داوران این دوره اهالی ادبیات هم حضور خواهد داشت و آیا جشنواره تمهیدی برای تبلیغ کتاب در حاشیه سالن‌های اکران فیلم‌ها اندیشیده است، گفت: این موضوع را پیگیری می‌کنیم تا در دستور کار قرار گیرد.

دبیر این دوره از جشنواره فیلم فجر در جواب خبرنگاری که گفت هنوز هم گفته می‌شود که جشنواره فیلم فجر ویترین سینمای ایران است اما این مسئله در سال‌های اخیر کمرنگ شده و نسبت جشنواره فیلم فجر با سینمای ایران کمرنگ است و فیلم‌های فجر هنوز اکران نشده‌اند. از طرفی به فیلم‌هایی جایزه می‌دهند که در اکران مورد توجه نیستند، بیان کرد: شما سه الی چهار سال اخیر را نباید معیار قرار دهید، زیرا به دلیل کرونا توقفی در اکران رخ داد و خیلی از فیلم‌ها در نوبت ماندند. ترافیک فیلم‌ها برای اکران هنوز هم وجود دارد، لذا این چند سال اخیر معیار نیستند، زیرا هنوز هم فیلم‌های زیادی در صف اکران هستند.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که به صورت شفاف چند فیلم دولتی، نیمه‌خصوصی و چند فیلم خصوصی در این دوره از جشنواره حضور دارند و آیا در جشنواره امسال بازیگر ممنوع‌الکار داریم یا نه، گفت: این پرسش در حیطه اختیارات من نیست، اما درباره سوال اول باید بگویم که حدود یک سوم فیلم‌ها خصوصی هستند و یک سوم نیمه‌دولتی همچنین یک سوم فیلم‌ها دولتی هستند. باید خوشحال باشیم که دولت پای کار سینما ایستاده و در سینما سرمایه‌گذاری می‌کند. سال‌ها بحث بود که معیشت اهالی سینما خوب نیست و اگر پروژه‌ای باشد معیشت اهالی سینما نیز رونق می‌گیرد. دولت پای کار است و کمک می‌کند تا فیلم‌ها ساخته شوند و این اتفاق خوبی است و جای تقدیر دارد و کمک‌کننده چرخه سینما است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402111000610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha