بزرگداشت حکیم توس برای نخستین‌بار به صورت سراسری برگزار می‌شود

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور در جلسه ستاد ملی بزرگداشت حکیم توس گفت: علاوه بر شهر توس، امسال برای نخستین‌بار ویژه‌برنامه‌های بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی به صورت سراسری در همه استان‌های کشور برگزار خواهد شد.

به گزارش میراث آریا، دومین جلسه ستاد ملی برنامه‌ریزی و برگزاری ۲۵ اردیبهشت روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی با حضور علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور، جمعی از مدیران ستادی و مشاوران و نمایندگانی از دستگاه‌ها و وزاتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش، وزارت کشور، بنیاد ایران‌شناسی، مرکز دیپلماسی وزارت امور خارجه، کمیسیون ملی یونسکو-ایران و ...، عصر روز گذشته سه‌شنبه ۱۰ بهمن در معاونت میراث‌فرهنگی برگزار شد.

دارابی در ابتدای این جلسه با اشاره به جایگاه رفیع سراینده شاهنامه گفت: در عظمت شاهنامه همین بس که از ۵۲هزار بیت تشکیل شده و یونسکو آن را یکی از سه اثر برجسته جهان معرفی کرده است.

وی افزود: در شاهنامه بیش از ۲هزار بار از واژه ایرانی استفاده شده که بیانگر وطن‌دوستی سراینده آن و اهمیتش به زبان فارسی است. همچنین بیش از ۶۰۰ بار از واژگان خرد و خردمندی نام برده شده که جایگاه خرد و عقلانیت را در منظومه فکری ایرانیان نشان می‌دهد.

دارابی سپس به برگزاری همایش دو روزه بزرگداشت حکیم توس در شهرهای مشهد و تهران اشاره کرد و افزود: همایش «حکیم توس» به دبیری علمی آقای دکتر فرزاد قائمی، فقط یکی از ویژه‌برنامه‌های روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی است. 

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی بر اجرای برنامه‌های عمومی در روز بزرگداشت فردوسی تأکید کرد و یادآور شد: در کنار برنامه‌های عمومی، دستگاه‌های مختلف باید برنامه‌های تخصصی و متنوعی در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری تدارک ببینند. در واقع،‌ برای نخستین‌بار، برنامه‌های روز بزرگداشت فردوسی به صورت سراسری در تمام کشور برگزار خواهد شد.

دارابی، توجه به ظرفیت «ایران فرهنگی» را یکی از خط مشی‌های معاونت میراث‌فرهنگی دانست و بر دعوت از مهمانان شاخص به ویژه شعرا و ادیبان کشورهای همجوار تأکید کرد.

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور، تدوین طرح جایزه ملی و بین‌المللی فردوسی را مهم تلقی کرد و فراهم‌آوردن مقدمات راه‌اندازی آن را خواستار شد.

وی ابراز امیدواری کرد: همانطور که شعار «هر شهر یک موزه» در وزارت میراث‌فرهنگی پیگیری می‌شود، شعار هر مدرسه یک برنامه برای شاهنامه هم عملی شود تا نسل نوپا با مفاخر کشورشان آشنا شوند و به آن ببالند.

بزرگداشت حکیم توس برای نخستین‌بار به صورت سراسری برگزار می‌شود
بهره‌مندی از ظرفیت‌های سازمان زیباسازی کلانشهرها برای تبلیغات محیطی، قصه‌گویی و نقالی و ترویج ادبیات حماسی، مردمی‌سازی رویداد در کنار همراهی نخبگان، استفاده از ظرفیت‌های دانش‌آموزی و دانشجویی و تولید ادبیات مبتنی بر شاهنامه، از دیگر مواردی بود که در این نشست مطرح شد. همچنین فرزاد قائمی، دبیر علمی همایش «حکیم توس» گزارشی از اقدامات انجام‌شده ارائه کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402111100697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha