نگاه چشم‌بادامی‌های کره‌ای به کاپ قهرمانی در آسیا/ رقابت تنگاتنگ ایران و کره

روزنامه عرب زبان الرایه در گزارشی به اهداف کره‌جنوبی برای حضور در مسابقات جام ملت‌های آسیا اشاره کرد.

به‌گزارش میراث‌آریا، هجدهمین دوره رقابت‌های فوتبال جام ملت‌های آسیا از ۲۲ دی‌ماه در قطر آغاز و تا ۲۱ بهمن در این کشور ادامه پیدا خواهد کرد. از تیم‌های ژاپن، قطر، کره‌جنوبی، عربستان، ایران و استرالیا به عنوان مدعیان اصلی این دوره از رقابت‌ها یاد می‌شود.

 قطر در دوره گذشته با شکست ژاپن به عنوان قهرمانی رسید. و استرالیا نیز در سال ۲۰۱۵ موفق به فتح قله فوتبال آسیا شد. ژاپن نیز آخرین قهرمانی خود را در سال ۲۰۱۱ جشن گرفت تیم ملی عربستان دومین تیم پرافتخار قاره کهن نیز در سال ۱۹۹۶ و در کشور امارات موفق به کسب سومین قهرمانی خود شد.

از آخرین قهرمانی ۲ تیم ایران و کره‌جنوبی نزدیک بیش از نیم سده می‌گذرد. تیم ملی فوتبال ایران در سال ۱۹۷۶ به عنوان قهرمانی فوتبال قاره کهن رسید و تیم کره جنوبی نیز سال ۱۹۶۰ آخرین جشن قهرمانی خود را در این رقابت‌ها برگزار کرد.

روزنامه الرایه قطر در گزارشی با اشاره به مدعیان این دوره از رقابت‌های فوتبال جام ملت‌های آسیا نوشت: کره جنوبی یکی از تیم‌های مدعیان فتح قله فوتبال آسیا است که به دنبال تاج و تخت گمشده خود خواهد بود. تیم ملی کره جنوبی در سال های ۱۹۵۶ و ۱۹۶۰ دو عنوان نخست مسابقات را به دست آورد و در مجموع ۶۷ بازی در ادوار جام ملت‌های آسیا انجام داده که ۳۶ برد،۳۶ تساوی و ۱۶ باخت به نام این تیم ثبت شده است. در ادوار جام ملت‌ها همچنین ۱۰۶ گل زده و ۶۴ گل خورده به نام تیم کره‌جنوبی ثبت شده است.

در ادامه گزارش می‌خوانیم: کره‌جنوبی افتخارات زیادی را در آسیا دارد و اکنون به دنبال تاج و تختی هستند که ۶۴ سال از آخرین قهرمانی آن می‌گذرد. کره‌ای‌ها در ساهای ۱۹۷۲، ۱۹۸۰، ۱۹۸۸ و ۲۰۱۵ به فینال جام ملت‌های آسیا رسیدند اما به نایب قهرمانی بسنده کردند. این تیم همچنین ۳ بار در سال های ۲۰۰۰، ۲۰۰۷ و ۲۰۱۱ به مدال برنز دست یافت.

تاج و تخت گمشده کره‌ای‌ها در جام ملت‌های آسیا

کره‌جنوبی در سال‌های ۲۰۰۰، ۲۰۰۷ و ۲۰۱۱ با شکست تیم ملی فوتبال ایران به مرحله نیمه‌نهایی رسید اما نتوانست به عنوان قهرمانی برسد و به مقام سوم بسنده کرد. تیم ایران نیز در جام ملت‌های ۱۹۹۶ و ۲۰۰۴ موفق به شکست کره جنوبی شد اما یوزهای ایران مانند کره‌ای‌ها نتوانستند عنوانی بهتر از سوم کسب کنند.

تقابل‌های ایران و کره‌جنوبی در مرحله یک‌چهارم نهایی یکی از دیدارهای کلاسیک این رقابت‌ها به شمار می‌رود. البته دیدارهای کلاسیک تیم ملی ایران تنها برابر کره نیست بلکه عربستان نیز یکی از کشورهایی است که سابقه طولانی برابر کشورمان دارد. تیم عربستان در نیمه‌نهایی سال‌های ۱۹۸۴، ۱۹۸۸، ۱۹۹۶ قافیه را به عربستان واگذار کرد تا سعودی‌ها در هر سه دوره جشن قهرمانی را برگزار کنند.

همچنین تیم ملی فوتبال ایران جام ملت‌های ۱۹۹۲ و ۲۰۱۹ در برابر سامورایی‌ها شکست خورد تا تجربه تلخی در برابر بزرگان فوتبال قاره کهن داشته باشد.

ایران تا پیش از ظهور قدرت‌های فوتبالی مانند عربستان، قطر، ژاپن و استرالیا با کسب سه عنوان قهرمانی پرافتخارترین تیم قاره کهن بود اما اکنون ژاپن با چهار قهرمانی و یک نایب قهرمانی در جایگاه نخست و عربستان سعودی با سه عنوان قهرمانی و سه نایب قهرمانی در جایگاه دوم قرار دارد.

از جمع مدعیان این دوره از مسابقات تیم قطر در بازی افتتاحیه با نتیجه سه بر صفر لبنان را شکست داد و استرالیا با نتیجه سه بر یک بر هند غلبه کرد. تیم ژاپن نیز در یک بازی دراماتیک چهار بر ۲ بر ویتنام غلبه کرد. ایران نیز در برابر فلسطین کار راحتی داشت و با نتیجه چهار بر یک به برتری رسید.

گل‌های ایران در این دیدار کریم انصاری‌فر، شجاع خلیل‌زاده، مهدی قایدی و سردار آزمون به ثمر رساند.

تیم ایران در گروه سوم رقابت‌ها با تیم‌های امارات متحده عربی، هنگ‌کنگ و فلسطین همگروه است. تیم امارات در نخستین بازی خود برابر هنگ گنگ به برتری سه بر یک رسید.

تیم ایران در روز نخست مسابقات دور گروهی جام ملت‌های آسیا با سه امتیاز و تفاضل گل بهتر در جایگاه نخست گروه سوم قرار دارد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402111400792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha