حضور متفاوت مازندران در نمایشگاه بین‌المللی تهران با پیوند گردشگری و محیط‌زیست

نمایشگاه بین الملی تهران، مهم ترین رویداد گردشگری سالانه در ایران است که هر ساله بهانه‌ای می‌شود تا ادارات کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان‌ها، تاسیسات گردشگری و دیگر بخش‌های مرتبط  با صنعت توریسم گرد هم آیند و دستاوردهای خود را در زمینه‌های مختلف به اشتراک بگذارند.

مسعود نیکوبیان کارشناس مرمت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران در یادداشتی نوشت: هفدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع‌ وابسته با رویکردی خاص و شعار گردشگری و سرمایه‌گذاری سبز از تاریخ ۲۳ تا ۲۶ بهمن ماه سال جاری در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود و این نخستین باری است که ستاد برگزاری این نمایشگاه، انتخاب یک موضوع برای هر استان را در دستور کار قرار داد که این مسئله می‌تواند حضور طراحی مفهومی را در نمایشگاه بیش از پیش پررنگ کند تا شاهد طراحی و نمایش کالبدی غرفه‌ها با رویکرد موضوع انتخابی باشیم.

طراحی مفهومی یکی از مهم‌ترین مواردی است که در دهه‌های اخیر مورد توجه طراحان در طراحی فضاهای غیر کاربردی همچون اکسپو و دیگر نمایشگاه‌های جهانی قرار گرفته است و همین امر می‌تواند هفدهمین نمایشگاه گردشگری را از سال‌های پیشین متفاوت کند

از همین رو مسیر سبز به عنوان موضوع حضور استان مازندران انتخاب شد که علاوه بر تداعی شعار جهانی گردشگری و نمایشگاه سال جاری، با توجه به مغفول ماندن معرفی راه‌های ورودی به مازندران به عنوان مسیر گردشگری، معرفی جاذبه‌های جاده‌ای همیشه سبز مازندران را در بر گیرد. لزوم پرداختن به چنین موضوعی، مستلزم پیش بینی غرفه‌ای با مساحت بالا بود که با پیگیری‌های اداره‌کل و تجمیع با بخش خصوصی، مساحت ۵۰۰ مترمربع در سالن شماره ۷ به این امر اختصاص یافت.

ایده اولیه طرح مبتنی بر معرفی جاذبه‌های جاده‌ای مازندران و نمایش کوه، جنگل و دریا به عنوان سه پدیده طبیعی و مهم در حوزه گردشگری استان است. نمایش جداره کوهستانی و در کنار آن معرفی خط راه آهن شمال به عنوان بخشی از راه آهن سراسری ایران که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است در یک ضلع از غرفه طراحی شده است. بهره‌گیری از عناصر مهم همچون تونل، ریل و سه خط طلا در منطقه گدوگ به عنوان مهم‌ترین بخش‌های طراحی این ضلع است.

امتداد طراحی کوه در دو طرف غرفه به جداره‌های جنگلی می‌رسد مشابه آنچه در طبیعت جاده‌ای ورودی مازندران در منظر نگاه گردشگران است. در این بخش ورودی‌ها به مانند جاده‌های اصلی و فرعی استان مخاطب را به داخل مجموعه دعوت می‌کند. ضلع دیگر غرفه به دریا و ساحل به عنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری مازندران اختصاص یافت که طراحی موج‌ها و هدایت بازدیدکنندگان از میان امواج دریا به عنوان ایده اصلی طراحی در این بخش انتخاب شد. همچنین پرندگان دریایی، کوچ و حضور آن‌ها در این فصل، همانگونه که موجب رونق گردشگری می‌شود، می‌تواند ارجاعی به مسائل حفاظت از محیط زیست و زیستگاه پرندگان باشد. از این رو در سقف این بخش، نصب تعدادی زیادی پرنده با طرح انتزاعی و با فرمی پارامتریک، پیوند گردشگری و محیط زیست را رقم می‌زند.

از دیگر ویژگی‌های طراحی این دوره از نمایشگاه، پرداختن به مباحث مفهومی و مشارکتی بوده که از جمله می‌توان به موضوع نیامدن درنای امید به عنوان آخرین بازمانده از جمعیت غربی درنای سیبری اشاره کرد. بخشی در بدو ورود از جبهه دریا به عنوان پازل و نماد درنای امید، که مشارکت‌کنندگان با چیدن تصویر درنای امید، امید به بازگشت آن را زنده کند.

از ستون‌های سازه‌ای سالن به عنوان دو عنصر عناصر نامطلوب در فضای غرفه، دو درخت جنگلی طراحی شده است. درختانی از نوع انجیلی که با رنگ‌های متنوع برگ‌های خود در پاییز و تلفیق آن با هنر گره چینی معماری به عنوان زمینه‌ای مناسب برای استراحت بازدیدکنندگان و معرفی جنگل‌های هیرکانی به آنان در مرکزیت غرفه اجرا می‌شود.

به هر جهت حضور متفاوت مازندران در نمایشگاه و توجه به مباحث محیط زیستی در حوزه گردشگری با برگزاری دوره‌های آموزشی در تالار گفتمان، می‌تواند آموزش مفاهیم و موضوعات مهم گردشگری را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.

همانگونه که هشتگ تبلیغاتی نمایشگاه امسال با عنوان #نمایشگاه_ببینمت در سطح گسترده‌ای انتشار یافته است، ما هم برآنیم ضمن ارج نهادن به حضور بازدیدگنندگان در سالن شماره ۷، مازندران را این بار با طراحی خلاقانه و نگاهی متفاوت محمد شانه‌چی نمایش دهیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1402111500885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha