رینگ گردشگری حدفاصل بندمیزان تا قلعه‌سلاسل شوشتر در مراحل پایانی آماده‌سازی

سرپرست پایگاه میراث‌جهانی شوشتر گفت: عملیات ایجاد رینگ گردشگری در حدفاصل بندمیزان تا قلعه‌سلاسل شوشتر در مراحل پایانی قرار گرفته است.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، امین مهدوی‌کیا ۱۴ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ در جریان بازدید از روند عملیات مرمت بخش موسوم به ۶۰ پله واقع در کوشک قلعه تاریخی سلاسل گفت: عملیات مرمتی و اتصال قلعه‌سلاسل به رینگ گردشگری با سرعت در حال انجام است و در تلاش هستیم تا قبل از شروع ایام نوروز این مسیر را برای حضور گرم گردشگران فراهم آوریم.

سرپرست پایگاه میراث‌جهانی سازه‌های آبی‌تاریخی شوشتر خاطرنشان کرد: با اتمام عملیات احیاء و مرمت در این کارگاه، حلقه گردشگری و اتصال چهار اثر جهانی قلعه‌سلاسل، نهرداریون، میل کلاه‌فرنگی و بندمیزان کامل خواهد شد.

او بیان کرد: بندمیزان سدی است در شوشتر و ساختهٔ دست انسان، مربوط به دوره ساسانیان که تا امروز پابرجا است. ساختن بندمیزان شوشتر را به شاپور اول ساسانی نسبت می‌دهند. این سد در هشتم خرداد ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۳۳۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. در سال ۲۰۰۹ نیز این بند به همراه ۱۵ اثر تاریخی دیگر شوشتر در نشست سالانه کمیته میراث‌جهانی یونسکو در ۲۶ ژوئن ۲۰۰۹ (۵ تیرماه ۱۳۸۸) در شهر سویل اسپانیا، با احراز معیارهای ۱، ۲ و ۵ با عنوان نظام آبی تاریخی شوشتر به عنوان دهمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو با شماره ۱۳۱۵ به ثبت رسید.

مهدوی‌کیا افزود: قلعه‌سلاسل شوشتر نیز دژی است بسیار بزرگ که دارای حیاط‌های مفصل و متعدد، سربازخانه‌ها، طویله‌ها، حمام‌ها، شبستان‌ها، برج‌ها، باغچه‌ها، قورخانه، نقاره‌خانه، حرم‌خانه، آشپزخانه، قاپیهای متعدد، حوض‌های بزرگ، حصار و خندق بوده ‌است. این اثر نیز یکی از ۱۶ اثر یادشده است که در ۲۶ ژوئن ۲۰۰۹ (۵ تیرماه ۱۳۸۸) در شهر سویل اسپانیا، با احراز معیارهای ۱، ۲ و ۵ با عنوان نظام آبی تاریخی شوشتر به عنوان دهمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو با شماره ۱۳۱۵ به ثبت رسید.

انتهای پیام/

کد خبر 1402111500924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha