کارت دعوت برای گردشگران جهان/ انزوای ایران کهن توهمی باطل است/ مسیری جدید برای ارزآوری و مقابله با ایران‌هراسی

«تصویب شد»، این کلیدواژه مهمی بود که سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در روز چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۲ و در حاشیه برگزاری جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران آن را بیان کرد.

میراث آریا: همین کلیدواژه دو کلمه‌ای کافی بود تا ذهن خبرنگاران حاضر در حیاط دولت را برای لحظاتی به فکر فرو برد و باعث شود تا هر خبرنگاری در آن لحظه در فکر خود گمانه‌زنی‌هایی درباره موضوعات مختلف داشته باشد. اشتیاق خبرنگاران برای شنیدن جزئیات بیشتر مصوبه مهم جلسه هیات دولت هر لحظه بیشتر می‌شد تا این که ضرغامی بعد از مکث کوتاهی ادامه داد: در جلسه هیات دولت، لغو روادید با ۳۳ کشور تصویب شد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بعد از اعلام این خبر در ادامه گفت: پیشنهاد وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای لغو روادید ۳۳ کشور به تصویب رسید و لغو یک‌طرفه روادید با اولویت‌هایی که ما مشخص کرده بودیم در دولت تصویب شد.

او افزود: دولت تصمیم دارد درهای کشور را به روی دنیا باز کند. زمانی ما فقط شعار می‌دهیم اما زمانی عمل می‌کنیم. این تصمیم بسیار شجاعانه و مدبرانه‌ای بود که دولت گرفت. ما با مردم دنیا کار داریم و این لغو یک‌طرفه روادید در واقع حرف زدن با مردم دنیاست.

ضرغامی ادامه داد: جمهوری اسلامی نشان داد که آمادگی دارد درها را به روی مردم دنیا باز کند و تسهیلات بیشتری برایشان فراهم کند تا مردم دنیا بتوانند به راحتی به کشور ما بیایند و از مزیت‌های آن استفاده کنند در کنار آن بسیاری از تبلیغات منفی، شایعات و ایران‌هراسی که امروز یکی از ترفندهای نظام استکباری است، خنثی شود.

کارت دعوت برای گردشگران جهان/ انزوای ایران کهن توهمی باطل است/ مسیری جدید برای ارزآوری و مقابله با ایران‌هراسی

لغو روادید با کدام کشورها انجام شده است؟

به دنبال این خبر خوش وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی با ارائه توضیحات تکمیلی درباره لغو روادید ایران با ۳۳ کشور گفت: امیدواریم این اقدام بی‌سابقه دستاوردهای مطلوبی در زمینه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و گردشگری به همراه داشته باشد.

او افزود: یکی از سیاست‌های کشورها در نشان دادن عزم جدی برای افزایش تبادلات خارجی، جذب سرمایه‌گذاران خارجی و همچنین جذب گردشگران بیش‌تر، اتخاذ سیاست درهای باز از طریق تسهیل روادید برای شهروندان و تجار سایر کشورها است. یکی از شیوه‌های تسهیل روادید، موضوع لغو روادید یک طرفه با کشورهای منتخب است که می‌تواند به تحقق اهداف مدنظر کمک شایانی داشته باشد.

معاون گردشگری کشور افزود: به پیشنهاد وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی موضوع لغو روادید یک طرفه با کشورهای منتخب همسایه، حوزه تمدنی، اسلامی و دارای اقتصاد نوظهور در دستور کار دولت قرار گرفت. این اقدام در راستای تکالیف قانونی مشخص شده در سند تحول و انتظار دولت سیزدهم به وزارتخانه متبوع و همچنین در راستای رویکردهای دولت به منظور بهبود تعاملات و همکاری‌ها با کشورهای همسایه، منطقه و سازمان‌های بین‌المللی همچون بریکس و شانگهای انجام شد.

شالبافیان خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود این اقدام بی‌سابقه دستاوردهای مطلوبی در زمینه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و گردشگری به همراه داشته باشد. از آن جمله می‌توان به نشان دادن عزم جدی ایران برای تعامل با کشورهای مختلف دنیا، نمایش قدرت فرهنگی و دیپلماسی فعال ایران برای پذیرش گردشگران مختلف دنیا، نمایش پیشرفت‌ها و واقعیت امروزین ایران و بهبود تصویر ذهنی شهروندان بین‌المللی از ایران، کمک به ارزآوری از طریق افزایش گردشگران ورودی و غیره اشاره داشت.

کارت دعوت برای گردشگران جهان/ انزوای ایران کهن توهمی باطل است/ مسیری جدید برای ارزآوری و مقابله با ایران‌هراسی

جزییات لغو روادید یک طرفه با ۳۳ کشور به شرح ذیل است:

الف) عربستان، قطر، امارات، بحرین، کویت و لبنان از کشورهای حاشیه خلیج فارس و خاومیانه به تعداد ۶ کشور

ب) ازبکستان، قرقیزستان و تاجیکستان و روسیه(فقط به صورت گروهی) کشورهای همسایه و حوزه تمدنی قفقاز به تعداد ۴ کشور

پ) تونس، تانزانیا، موریتانی، زیمباوه، موریس، سیشل به عنوان کشورهای آفریقایی و مسلمان به تعداد ۶ کشور

ت) ژاپن، اندونزی، مالزی، سنگاپور، ویتنام، کامبوج، برونئی به عنوان کشورهای شرق آسیا به تعداد ۷ کشور

ث) برزیل، مکزیک، پرو، ونزوئلا و کوبا به عنوان کشورهای قاره آمریکا به تعداد ۵ کشور

ج) کرواسی، صربستان، بوسنی و بلاروس به عنوان کشورهای اروپای شرقی به تعداد ۴ کشور

چ) هندوستان به عنوان کشور دارای اشتراکات فرهنگی و عضو سازمان بریکس

کارت دعوت برای گردشگران جهان/ انزوای ایران کهن توهمی باطل است/ مسیری جدید برای ارزآوری و مقابله با ایران‌هراسی

اجرایی شدن لغو روادید

چند روز پیش «علیرضا بیکدلی» معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزارت امور خارجه در گفت و گویی در خصوص لغو روادید ایران با برخی کشورها، اظهار کرد: وزارت امور خارجه دستور العمل اجرایی مصوبه هیات وزیران در باره لغو روادید یکجانبه با برخی کشورها را به دستگاههای مربوطه ابلاغ کرد.

وی گفت: بر این اساس اتباع این کشورها که به قصد جهانگردی به ایران سفر می کنند از ۱۵ بهمن ماه ۱۴۰۲ برای سفر به ایران نیازی به روادید ندارند. آنها می‌توانند صرفا با تهیه بلیط به ایران سفر کنند.

اعلام خبر لغو روادید، باعث شد تا تعدادی از دولتمردان و نیز نمایندگان مجلس موافقت خود را از این تصمیم دولت اعلام کنند.

کارت دعوت برای گردشگران جهان/ انزوای ایران کهن توهمی باطل است/ مسیری جدید برای ارزآوری و مقابله با ایران‌هراسی

لغو روادید یک‌طرفه با ۳۳ کشور موجب جذب سرمایه‌گذاران خارجی می‌شود

آوایی نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار میراث‌آریا با اشاره به اجرایی شدن لغو روادید یک‌طرفه ایران با ۳۳ کشور گفت: از تلاش‌های مهندس ضرغامی و دولت سیزدهم برای لغو روادید قدردانی می‌کنم، کار ارزنده‌ای است که انجام شده و قطعا موجب رونق گردشگری خواهد شد.

او ادامه داد: بسیاری از مردم سراسر دنیا از ایران اطلاع دقیقی ندارند و تصور می‌کنند ایران نا امن است در صورتی که وقتی به ایران سفر می‌کنند نظرشان به‌طور کامل تغییر می‌کند.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: لغو روادید یک‌طرفه با ۳۳ کشور موجب ارزآوری و مقابله با ایران‌هراسی می شود و از نظر اقتصادی تأثیر زیادی دارد و موجب اشتغالزایی می‌شود.

آوایی تصریح کرد: این لغو روادید از نظر سیاسی نیز کارگشا خواهد بود و موجب جذب سرمایه‌گذاران خارجی می‌شود.

او اقدام وزارت میراث‌فرهنگی برای لغو روادید یک‌طرفه را در راستای ایجاد شور و نشاط جامعه مؤثر دانست.

کارت دعوت برای گردشگران جهان/ انزوای ایران کهن توهمی باطل است/ مسیری جدید برای ارزآوری و مقابله با ایران‌هراسی

ایران نشان داد در انزوای سیاسی قرار ندارد

حسین نوش آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار میراث‌آریا، با اشاره به لغو روادید یک‌طرفه ایران با ۳۳ کشور، گفت: لغو یا تسهیل صدور روادید بیانگر روابط خوب سیاسی و دیپلماتیک میان کشورهاست.

نماینده مردم ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس با بیان اینکه برخورداری کشورها از مناسبات خوب می‌تواند سبب تعمیق روابط اقتصادی شود، اظهار کرد: به عنوان مثال وقتی رفت‌وآمد شهروندان کشورها تسهیل شود، زمینه توسعه گردشگری نیز افزایش می‌یابد که این امر به معنای تعمیق روابط تجاری و اقتصادی است.

او ضمن تاکید بر اینکه دولت سیزدهم در عرصه دیپلماسی سیاست همسایه محوری و توجه به آسیا را قرار داده است، ادامه داد: اکنون بهترین فرصت برای افزایش سطح مناسبات با کشورهای منطقه برای لغو روادید و تسهیل صدور آن محسوب می‌شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: لغو روادید یا تسهیل صدور آن میان کشورها نشان می‌دهد آن کشور در انزوای سیاسی قرار ندارد.

کارت دعوت برای گردشگران جهان/ انزوای ایران کهن توهمی باطل است/ مسیری جدید برای ارزآوری و مقابله با ایران‌هراسی

به‌زودی شاهد افزایش پروازها به سمت ایران خواهیم بود

حسن خوشخو معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌وگو با خبرنگار میراث‌آریا درباره لغو روادید یک‌طرفه با ۳۳ کشور در قاره‌های مختلف گفت: در صنعت هوانوردی به طور معمول کشورها ظرفیت‌ها و فرصت‌هایی را ایجاد می‌کنند که بیشترین بهره‌وری و راندمان را در صنعت گردشگری داشته باشد.

او افزود: زنجیره‌ای از ظرفیت‌های کشور ایجاد می‌شود که می‌تواند به رونق صنعت گردشگری کمک کند.

خوشخو تصریح کرد: یکی از حلقه‌های مفقوده صنعت گردشگری ما محدودیت‌هایی است که برای روادید وجود داشت.

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری تأکید کرد: اقدام وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای لغو روادید زنجیره فرصت‌ها و ظرفیت‌ها را دو چندان خواهد کرد. انتظار داریم رونق گردشگری از طریق سفرهای هوایی بیشتر شود و شاهد افزایش پروازها از مبدا کشورهایی که لغو روادید یکطرفه با آن‌ها انجام شده است، باشیم.

او ادامه داد: یکی از چالش‌هایی که مطرح بود بحث ویزای کشورهای سی آی اس یا همان اتحادیه کشورهای مستقل یا مشترک‌المنافع است، به نظر می‌رسد با لغو روادید بتوانیم افزایش پروازها را داشته باشیم.

خوشخو اظهار کرد: همواره سازمان بین‌المللی هوانوردی کشوری (ایکائو) و انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی یاتا (IATA) توصیه می‌کنند محدودیت سفرها به کشورها برداشته شود. اقدامی که وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای لغو روادید انجام داده است موجب می‌شود با سایر کشورها هم‌سو شویم و نقطه عطفی در صنعت گردشگری‌مان باشد.

کارت دعوت برای گردشگران جهان/ انزوای ایران کهن توهمی باطل است/ مسیری جدید برای ارزآوری و مقابله با ایران‌هراسی

اقدامی مثبت برای تحول در کسب‌وکار آژانس‌ها، تورهای مسافرتی و هتل‌ها 

مصطفی شفیعی شکیب رئیس جامعه تورگردانان در گفت‌وگو با خبرنگار میراث‌آریا، ضمن ابراز خرسندی از اجرایی شدن لغو روادید با ۳۳ کشور اظهار کرد: ما تجربیات خوبی در حوزه لغو روادید داریم. به‌عنوان مثال با عمان و چین لغو روادید کردیم و شاهد این بودیم که این لغو روادید باعث افزایش جذب گردشگر از این دو کشور شد.

او اضافه کرد: در تمام دنیا نیز به همین‌گونه است و چنانچه کشوری با کشورهای مختلف لغو روادید کند، شاهد رونق صنعت گردشگری در آن کشور هستیم.

او با اشاره به انتخاب ۳۳ کشور از قاره‌های مختلف، یادآور شد: خوشبختانه این ۳۳ کشور، متنوع هستند و از مناطق گوناگون جغرافیایی انتخاب شده‌اند.

شفیعی شکیب خاطرنشان کرد: امید داریم لغو روادید با این ۳۳ کشور بتواند موجبات رونق هرچه بیشتر گردشگری را فراهم کند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402111500931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha