تاریخچه خواندنی از نحوه پیدایش تیم ملی ایران

نخستین ایرانی که در یک تیم فوتبال بطور رسمی بازی کرد، شخصی به نام کریم زندی بود که در سال‌های ۱۲۸۷ تا ۱۲۹۷ هجری خورشیدی در بین انگلیسی‌ها و در تیم‌هایی که آنها در ایران ترتیب داده بودند بازی کرد.

میراث‌آریا: کریم زندی بازیکن فوتبال اهل ایران بود که برای کلوپ ایران بازی می‌کرد. از او به‌عنوان اولین ایرانی یاد می‌شود که به‌طور رسمی در یک باشگاه فوتبال بازی کرده‌است.

برای اولین بار در ایران، فوتبال در شهر مسجد سلیمان در استان خوزستان آغاز شد و اولین استادیوم فوتبال در این شهر به دست مهندسین انگلیسی به بهره‌برداری رسیده و اولین مسابقه فوتبال در آنجا بین مردم بومی مسجدسلیمان و انگلیسی‌ها برگزار شد. نخستین ایرانی که در یک تیم فوتبال بطور رسمی بازی کرد، شخصی به نام کریم زندی بود که در سال‌های ۱۲۸۷ تا ۱۲۹۷ هجری خورشیدی در بین انگلیسی‌ها و در تیم‌هایی که آن‌ها در ایران ترتیب داده بودند بازی کرد.

بین سال‌های ۱۲۹۱ تا ۱۲۹۳ مسابقات دوره‌ای انگلیسی‌ها همچنان در کشور ادامه داشت و البته مسابقات دانش‌آموزان مدرسه البرز هم برقرار بود. با شروع جنگ جهانی اول در سال ۱۲۹۳، مسابقات فوتبال در ایران هم متوقف شد و همه چیز تحت تاثیر جنگ قرار گرفت.

تعلیم فوتبال بین سال‌های ۱۲۹۴ تا ۱۲۹۶ فراگیر شد و افسران پلیس جنوب، این ورزش را به سربازهای ایرانی یاد دادند تا فوتبال کم کم در همه جای ایران شناخته شود.

در سال ۱۲۹۷ جنگ جهانی تمام شد و پس از پایان دوران قحطی که باعث مرگ تعداد بیشماری از مردم شده بود، دوباره فوتبال به کشور برگشت.در این سال بود که یک تیم فوتبال کاملا ایرانی تشکیل شد و به مرور فوتبال بین ایرانی ها رواج پیدا کرد و در سال ۱۲۹۸ جیمز مک موری به همراه نلیگان پزشک سفارت و با همراهی علاقه‌مندان ایرانی، اقدام به تاسیس مجمع فوتبال ایران کردند که این اتفاق مهم در ورزش، مقدمه ای برای تشکیل باشگاه‌ها شد.

ایرانی‌ها نیز برای تقدیر و تشکر از تلاش‌های برادران سردار که تحصیل کرده سوئیس بودند، نخستین تیم فوتبال باشگاهی در ایران را تاسیس کردند و اسم تیم نیز کلوپ ایران نام‌گذاری شد.

برادران امیر اصلانی، برادران مفتاح، پان اسدالله، رضا والی کلانتری،هراند گالوستیان، گالیک هاراتونیان و کریم زندی به همراه برادران سردار( خان خانان و حسینعلی خان و احمدعلی خان که دوقلو بودند)، بازیکنان اولین تیم باشگاهی ایران بودند.اتفاق بسیار مهم در اسفند ماه این سال اما حضور حسینعلی خان سردار در دیدار دوستانه سوئیس-فرانسه به‌عنوان یار جانشین در ترکیب تیم ملی سوئیس بود،که هرچند در آن روزها چندان به چشم نیامد اما امروزه و با گذشت یک قرن، افتخاری بزرگ برای فوتبال ایرانی به حساب میاد.

فوتبال به مرور در شهرهای مختلف و حتی حاشیه شهرها نیز گسترش یافت.در سال ۱۲۹۹ تورنمنت قهرمانی باشگاههای تهران، با قهرمانی تیم انگلیسی های مقیم ایران به پایان رسید.با شروع قرن جدید در سال ۱۳۰۰ ایرانی‌ها تصمیم گرفتند زمام امور فوتبال در کشور را در دست خود بگیرند و مجمع فوتبال ایران را به اسم انجمن ترقی و ترویج فوتبال تغییر نام دادند.

این انجمن توسط افراد زبده‌ای چون سید محمد تدین، ابوالفضل صدری و میرباقر عظیمی اداره می شد.حسینعلی خان سردار علی رغم داشتن قرارداد با تیم سروت به ایران بازگشت و مقرر شد تا هر از گاهی طبق قرارداد به این کشور بازگردد و دو سال پایانی قراردادش را به همین منوال سپری کند.تیم فوتبال اسپرت ارامنه تهران و طوفان در سال ۱۳۰۱ تشکیل شدند تا به تدریج فوتبال تهران صاحب تیم فوتبال شود. در همین سال که یکی از افسران ارتش به نام غلامحسین افخمی، مسابقه ای بین تیم فوتبال کلوپ ایران و کارکنان انگلیسی شرکت نفت برگزار کرد که در این دیدار تیم ایران شکست خورد.

سال ۱۳۰۲ اما شروع شکوفایی فوتبال بین ایرانی‌ها بود. در این سال تیم کلوپ ایران در یک دیدار مهیج موفق شد انگلیسی‌ها را شکست دهد و مقام قهرمانی را به دست آورد. این اولین بار بود که یک تیم تمام ایرانی قهرمان تهران گردید.تیمهای کلوپ ایران- شعاع و اجتماعیون از جمله تیمهای مطرح سال ۱۳۰۳ بودند که در نهایت برای دومین سال پیاپی این تیم کلوپ ایران بود که با بازیکنان مطرح خودش موفق به کسب عنوان قهرمانی گردید.در سال ۱۳۰۴ تیم فوتبال کلوپ تهران تشکیل شد و تمامی بازیکنان تیم کلوپ ایران دسته جمعی به این تیم تازه تاسیس پیوستند و مطابق انتظار، با توجه به حضور بازیکنان مطرح تیم قهرمان سال قبل، این تیم کلوپ تهران بود که عنوان قهرمانی را به دست آورد تا انگلیسی ها پای خود را از فوتبال تهران بیرون بکشند.

در همین سال بود که حسین صدقیانی به ایران بازگشت و به تیم کلوپ فردوسی مشهد پیوست. او اولین فوتبالیست حرفه‌ای آن زمان ایران بود که با کفش ورزشی به بازی فوتبال می پرداخت. در اواخر همین سال سید محمد تدین در مجلس شورای ملی نارضایتی‌اش از امکانات فوتبال در ایران را اعلام کرد که همین عامل شکل‌گیری اتفاقات مهمی برای فوتبال در کشور شد.

منبع: ایلنا

انتهای پیام/

کد خبر 1402111600956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha