ساماندهی مرنجاب، گامی ارزشمند برای توسعه گردشگری کویر در اصفهان

کویر مرنجاب یکی از مهم‌ترین مراکز تفریحی و گردشگری محور شمال استان اصفهان به شمار می‌رود، لذا هرگونه فعالیتی برای ایجاد زیرساخت‌های مناسب در آن گامی ارزشمند برای گردشگری کویری در استان اصفهان به شمار می‌رود.

محمدجواد عبدلی آرانی، سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان آران و بیدگل نوشت: کویر مرنجاب بخشی از کویر شمال استان اصفهان است که به کویر بزرگ مرکزی ایران متصل می‌شود. این کویر عظیم و زیبا در شهرستان تاریخی آران و بیدگل و کاشان را در برگرفته و در حقیقت محور ورودی گردشگران در شمال استان اصفهان به شمار می‌رود.

منطقه گردشگری کویر مرنجاب یکی از مناطق کویری ایران است که به‌عنوان منطقه نمونه بین‌المللی گردشگری شناخته می‌شود و شامل کاروانسرای مرنجاب، دریاچه نمک، جزیره سرگردان و رمل‌های بسیار زیبا است.

گفتنی است کاروانسرای زیبا و منحصربه‌فرد مرنجاب که در محور شرق این کویر زیبا و در ساحل دریاچه عظیم نمک مرکزی ایران قرارگرفته پس از ثبت ملی در تابستان ۱۰۲ در پرونده کاروانسراهای ایرانی در فهرست میراث بشری به ثبت جهانی رسید.

این کاروانسرای زیبا و منحصربه‌فرد که متعلق به دوران صفوی است در فاصله ۴۵ کیلومتری شمال شهرستان آران و بیدگل واقع‌شده و از طریق یک جاده شنی که در چند سال گذشته تلاش‌های فراوانی برای ساماندهی آن صورت گرفته به شهرستان آران و بیدگل متصل می‌شود.

در سال‌های گذشته با توجه به معضلات فراوان ازجمله وجود معادن مختلف در این کویر به‌ویژه معدن نمک و تردد ماشین‌های سنگین از این جاده و ناهموار و ناایمن شدن آن و همچنین عدم وجود زیرساخت‌های ایمن برای گردشگران ازجمله نبود ایستگاه‌های امنیت و سلامت و حتی نبود آنتن‌های مخابراتی که منجر به جان باختن تنی چند از گردشگران شد، تلاش شد تا با ایجاد ورودی مناسب و هموار کردن جاده با همکاری نهادهای مختلف، زیرساخت‌های مناسب برای امنیت و رفاه حال گردشگران ایجاد شود.

بااین‌حال با توجه به نبود هیچ روستایی در مسیر و با توجه به اینکه این جاده در فهرست مسیرهای روستایی کشور نیز محسوب نمی‌شود، برخی نهادهای دولتی با ایجاد یک ورودی به‌منظور خدمات‌رسانی به گردشگران اقدام به اخذ عوارض از اتومبیل‌های ورودی به کویر نموده‌اند.

در حال حاضر با توجه به افزایش هزینه‌ها ازجمله تسطیح جاده، نصب تابلوهای راهنما، ایجاد سرویس بهداشتی و نگهداری و نظافت و جمع‌آوری زباله و همچنین نظارت بر برخی تخلفات گردشگران، اقدام به افزایش مبلغ عوارض ورودی کرده‌اند که این امر خارج از حیطه وظایف و اختیارات این اداره است.

بااین‌حال اقداماتی که از آذرماه امسال انجام‌شده عبارت است از ساماندهی ۱۵ کیلومتر از جاده مسیر دسترسی آران و بیدگل به کاروانسرا، احداث ۳ چشمه سرویس بهداشتی موقت و همچنین ایجاد مرکز نگهبانی و ایجاد سیستم آب‌رسانی به کاروانسرا.

بدیهی است در ابتدای پائیز امسال با تمهیدات اندیشیده شده آمارها حاکی است که ۴۷۴۰ خودرو وارد کویر مرنجاب شده‌اند و درنهایت تا پایان دی‌ماه امسال نیز حدود ۲۸۰۰ خودرو وارد کویر مرنجاب شده است.

با توجه به اینکه معتقدیم همچنان مجموعه کویر مرنجاب دارای مشکلات متعددی است، برنامه‌ریزی لازم برای برگزاری کمیته طبیعت‌گردی در محل کاروانسرای مرنجاب برای بررسی این مشکلات با حضور مدیران ارشد استان ازجمله میراث‌فرهنگی، منابع طبیعی، محیط‌زیست و مدیران محلی در حال انجام است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402111801158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha