تنظیم مقررات مختلف برای مقابله با هجوم گردشگران و کنترل رفتار مسافران در ایتالیا

مقام‌های ایتالیا برای مقابله با هجوم گردشگران و کنترل رفتار مسافران در مقاصد گردشگری به تنظیم مقررات مختلفی روی آورده‌اند.

به گزارش میراث آریا، بر اساس گزارش سازمان گردشگری سازمان ملل متحد، در سال ۲۰۲۲ نزدیک به ۵۰ میلیون نفر از ایتالیا بازدید کردند که با کل جمعیت این کشور فاصله زیادی ندارد. در نتیجه، ایتالیا موضع خود را برای مقابله با ازدحام گردشگر تشدید کرده است، به طوری که اعمال هزینه‌های ورودی‌ و محدودیت‌هایی برای ظرفیت بازدیدهای گروهی در ونیز در سال ۲۰۲۴  از جدیدترین مقرراتی است که در این راستا اعلام شده است.

علاوه‌بر این، اخیرا وقوع چند اتفاق باعث شده است این کشور اروپایی  به اعمال سیاست‌هایی برای مبارزه با تخلفات بازدیدکنندگانِ بدرفتار، روی بیاورد. برای مثال یک گردشگر در سال ۲۰۲۳ در فواره چندصدساله «تروی»، که یکی از مشهورترین مقاصد گردشگری «رم» ‌ به شمار می‌رود، شنا کرد. این اتفاق به اندازه‌ای تأثیرگذار بود که مقامات این شهر به فکر محدود کردن دسترسی به این بنای تاریخی بودند. با این حال، مانند درخواست‌های قبلی برای قرار دادن یک حصار شیشه‌ای در اطراف فواره به منظور حفاظت از آن در برابر گردشگران بدرفتار، پس از اینکه کارشناسان گفتند قرار دادن حصار دید بازدیدکنندگان به چشمه را مختل می‌کند، این ایده کنار گذاشته شد. البته مقامات در سال ۲۰۱۹ برای «پلکان اسپانیایی» ‌ قانونی وضع کردند که به موجب آن، ساکنان و گردشگران نمی‌توانند حتی برای عکس گرفتن روی پله‌ها بنشینند و اگر در حال نشستن روی پله‌ها دیده شوند، گردشگران با خطر پرداخت ۲۵۰ یورو جریمه مواجه می‌شوند.

«بی بی سی» در گزارشی نوشت ایتالیا فقط با مشکل بدرفتاری گردشگران مواجه نیست، بلکه با معضل ازدحام گردشگران نیز دست و پنجه نرم می‌کند.

«ویکتوریا کوتورنا»، متخصص ارتباطات که حدود دو سال در «رم» ساکن بوده است، توضیح داد: «وقتی برای نخستین‌بار به رم نقل مکان کردم، نمی‌توانستم با تعداد گردشگرانی که فارغ از ساعات مختلف روز در خیابان‌ها حرکت می‌کردند، ‌ کنار بیایم. وقتی فصل پربازدید به پایان رسید، اما تعداد گردشگران تغییری نکرد. در ماه اکتبر، به وضوح با واقعیت مواجه شدم، چیزی به اسم «فصل فراغت از گردشگران» ‌ در ایتالیا وجود نداشت. مردم به لطف آب و هوای خوب ایتالیا بدون توجه به ماه‌های مختلف سال به این کشو سفر می‌کنند.»

«کوتورنا» ‌ تصدیق می‌کند که گردشگری سهم عمده‌ای در اقتصاد ایتالیا دارد. در واقع، گردشگری بیش از ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی ایتالیا را به خود اختصاص می‌دهد، به طوری که از هر ۹ شغل در این کشور، یک شغل مربوط به حوزه گردشگری است. این کارشناس توضیح داد: «با این وجود ازدحام گردشگران در ایتالیا یک مشکل است. به عنوان مثال، پیاده‌روها در رم بسیار باریک هستند، بنابراین با این همه گردشگر، نمی‌توان به راحتی در خیابان‌ها رفت و آمد کرد. مسئله چالش‌برانگیز دیگر حمل و نقل عمومی است. مردم در اتوبوس‌ها و قطارهای مترو همچون ساردین در قوطی له می‌شوند. مشکل زباله که بماند.»

با این وصف، مقامات شهر ونیز در ماه دسامبر اعلام کردند که از ژوئن ۲۰۲۴، ظرفیت گروه‌های بازدیدکنندگان در ونیز به ۲۵ نفر در هر گروه محدود خواهد شد و رهبران تور دیگر مجاز به استفاده از بلندگو برای ارتباط با اعضای گروه خود نخواهند بود. مقامات در بیانیه‌ای اعلام کردند که استفاده از این ابزارها در شهرها و جزایر مجاور نیز ممنوع خواهند شد. همچنین به عنوان بخشی از قوانین جدید، از گردشگران خواسته می ‌شود که دیگر در هنگام عبور از پل‌های شهر مکث نکنند.

ونیز و رم تنها شهرهای ایتالیا نیستند که مقرراتی را برای تشویق آداب سفر و جلوگیری از ازدحام بیش از حد گردشگران وضع می‌کنند.

در کومونه «پورتوفینو»، گردشگران می‌توانند به دلیل «درنگ کردن» بیش از حد در هنگام گرفتن سلفی جریمه شوند. در تابستان، بازدیدکنندگان «ساردینیا» باید برای استفاده از ساحل از طریق یک اپلیکیشن نوبت رزرو کنند. همچنین، ‌ در سراسر ایتالیا اجاره‌های کوتاه‌مدت به‌شدت مورد نظارت قرار می‌گیرد. برای مثال، ‌ در فلورانس، مجوز جدید اقامت کوتاه‌مدت به طور کامل در مرکز شهر ممنوع شده است تا به آزادسازی مسکن برای مردم منطقه کمک کند، که این کار به نوبه خود می‌تواند مشکل گردشگری بیش از حد را کاهش دهد، چراکه به این ترتیب مکان‌های کمتری برای اقامت مسافران وجود خواهد داشت.

انتهای پیام/

کد خبر 1402112001248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha