«پروین» می‌تواند اختر سینمای ایران باشد/ کارگردان به خوبی برتری فرهنگ و قلم بر هر چیز دیگری را به بیننده القا می‌کند

منتقد سینما گفت: «پروین» می‌تواند اختر سینمای ایران باشد چرا که سینمای ایران مدتی است از طرح و بیان شخصیت‌های فاخر ایرانی دور بوده و کمتر به آن پرداخته شده است.

محمود گبرلو، مجری تلویزیون، منتقد و کارشناس سینما در گفت‌وگو با خبرنگار میراث‌آریا با اشاره به ارزیابی خود در خصوص فیلم سینمایی «پروین» عنوان کرد: از دیدن این فیلم بسیار لذت بردم و «پروین» می‌تواند اختر سینمای ایران باشد چرا که سینمای ایران مدتی است از طرح و بیان شخصیت‌های فاخر ایرانی دور بوده و کمتر به آن پرداخته شده است.

او افزود: این فیلم یک ساختار درستی دارد که ضمن اینکه شخصیت پروین را از لحاظ زندگی و زن بودن مطرح می‌کند، جایگاه ادبی‌اش را هم خوب به ما معرفی می‌کند. در ابتدای فیلم به زندگی شخصی پروین می‌پردازند که ما تصویر یک زن اهل خانواده، مقتدر و با سواد را می‌بینیم و احساس می‌کنیم که با همسرش که صاحب یک تفکر نظامی است و من نام آن را تقابل قلم و تفنگ گذاشته‌ام و کارگردان به نوعی این اندیشه را به ما القا می‌کند که قلم شکیب‌تر و قوی‌تر از تفنگ است.

گبرلو افزود: در قسمت دوم فیلم هم با سکانس مناظره که بسیار پرقدرت و حرفه‌ای ساخته شده است، شخصیت مقتدر ادبی مرحوم پروین اعتصامی را به ما معرفی می‌کند و جریانات فکری مختلفی را که در آن دوره بوده و شاید در این دوره نیز باشد را به ما معرفی می‌کند. سکانس پایانی که فوت مرحوم پروین اعتصامی است، بسیار درخشان دکوپاژ شده و در تماشاگر بسیار تاثیرگذار بود و موجب می‌شود تا بیننده تا ساعت‌ها درگیر این جریان باشد که پروین که بود و چه کرد؟ و کارگردان از این لحاظ موفقیت‌آمیز عمل کرده است. 

این کارشناس سینما همچنین توضیح داد: البته فیلم چند نکته دارد که به جامعه امروز طعنه می‌زند و از این جهت بسیار خوشحالم که ناخودآگاها تماشاگر احساس می‌کند که جامعه امروز نیز درگیر آن است؛ به طور مثال جایگاه زن در جامعه. این فیلم از شعار فمنیستی دور است و زن را به عنوان کسی که به تحکیم خانواده اعتقاد دارد و کتابخوانی را ترویج می‌کند، نشان می‌دهد. اینکه خواندن کتاب است که انسان ها را تربیت می‌کند. 

انتهای پیام/

کد خبر 1402112001255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha