القای مفاهیم ارزشمند و والای انسانی و فلسفی با قصه ساده «ظاهر»

«ظاهر» به کارگردانی حسین عامری محصول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. بی‌تردید می‌توان این اثر سینمایی را جزو موفق‌ترین آثار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان طی سال‌های اخیر به حساب آورد؛ اثری که خاطرات سال‌های طلایی کانون و تولید فیلم‌های ارزشمند را در ذهن مخاطب زنده می‌کند. 

حسین عامری به عنوان یک کارگردان فیلم اولی منش و نگاه زنده‌یاد عباس کیارستمی را دنبال می‌کند. «ظاهر» قصه‌ای ساده دارد اما در انتها برخی مفاهیم ارزشمند و والای انسانی و فلسفی را به مخاطباتش القا می‌کند. دیدگاه زیبایی شناختی فیلم‌های کیارستمی در این فیلم نیز جلوه‌گری می‌کند.

«ظاهر» تصاویری را ایجاد می‌کند که در کنار بخش روایی فیلم رنگ و بویی شاعرانه دارد. کارگردان این فیلم ضمن حفظ نمادها و المان‌های مرسوم سینمای کیارستمی، با سنجاق کردن داستان شهامت و مردانگی جوانی در دوران سربازی را به تصویر کشیده که لحظات عاشقانه نابی دارد. 

ظاهر پسری ۱۸ساله و در شمال کشور سرباز است. او با اکبر و زیبا پیرمرد و پیرزنی که در کلبه‌ای نزدیک پادگان زندگی می‌کنند، آشنا می‌شود و همزمان عاشق یک دختر روستایی می‌شود. در ادامه اتفاق‌هایی برایش رقم می‌خورد. 

القای مفاهیم ارزشمند و والای انسانی و فلسفی با قصه ساده «ظاهر»

مخاطب با خط روایی فیلم همراه شده و نسبت به آن حس دلزدگی پیدا نمی‌کند. 

«ظاهر» نماینده سینمای تجربی است که رنگ و لعاب خوبی دارد. دکوپاژ و میزانسن خوب، سپردن بخشی اژ فیلم به طبیعت زیبا و بکر شمال و…. از جمله نقاط قوت این اثر سینمایی است که می‌تواند مخاطبانی به ویژه از طیف نسل جوان و فرهیخته جامعه داشته باشد. 

کمک‌های انسانی سرباز به پیرمرد و پیرزن روستایی خرده پیرنگی را به فیلم تزریق می‌کند و این نکته حائز اهمیت است که روح داستان از طریق طبیعت به فیلم القا می‌شود. 

روح معنوی با ظاهر همراه است؛ دوستی ظاهر با یک کبوتر آسیب دیده از ابتدای فیلم آغاز می‌شود. این کبوتر همیشه و همه جا همراه ظاهر است تا اینکه او را برای رسیدن به معنویتی بزرگتر رها می‌کند.

القای مفاهیم ارزشمند و والای انسانی و فلسفی با قصه ساده «ظاهر»

انتهای پیام/

کد خبر 1402112101261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha