تثبیت سازه‌های جهانی شوشتر الگویی برای حفظ سازه‌های آبی است

مدیر پایگاه میراث‌جهانی سازه‌های آبی‌تاریخی شوشتر گفت: تجربه تثبیت سازه‌های آبی شوشتر می‌تواند به عنوان نمونه برای سایر محوطه‌ها استفاده شود.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، امین مهدوی‌کیا در حاشیه دومین روز از هفدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع‌ وابسته تهران درخصوص اصلاح ترک‌های سازه‌های جهانی شوشتر در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پیگیری‌هایی توسط مدیریت میراث شهرستان شوشتر برای رفع این چالش صورت گرفته است و آبفا شهرستان نیز در این موضوع نقش مهمی ایفا کرده است.

مدیر پایگاه میراث‌جهانی سازه‌های آبی‌تاریخی شوشتر افزود: بیش از ۱۰۰ سازه آبی در شهر وجود دارد که بخشی از نظام آبی شوشتر را تشکیل می‌دهند که از این تعداد، ۱۳ عدد از آن‌ها به عنوان اثرهای ثبت‌جهانی محسوب می‌شوند که شامل بندها، پل‌ها و محوطه‌هایی هستند که اساس و پایه آن‌ها به دوران ساسانی برمی‌گردد.

او بیان کرد: ما برای بررسی وضعیت زمین‌شناسی این منطقه، مطالعاتی انجام دادیم که تقریباً ۱۵ سال به طول انجامید. یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های ساکنان شوشتر، رانش دیوار غربی آبشار به طول ۶۰ متر و ارتفاع ۲۵ متر به سمت آسیاب‌ها بود که اگر اقدامات لازم انجام نمی‌شد، این رانش باعث تخریب این دیوار می‌شد و بخشی از آسیاب‌ها از بین می‌رفت. همچنین، رودخانه گرگر نیز مسدود می‌شد و آبرسانی به آسیاب‌ها و زمین‌های زراعی پایین دچار مشکل می‌شد.

مهدوی‌کیا اظهار کرد: ما از سازمان یونسکو درخواست کرده بودیم تا موضوع را برررسی کند و پس از یک بازدید میدانی حدود سه چهار روزه، به سه راهکار برای حل این مشکل رسیدیم؛ یکی از این راهکارها در هیئت راهبردی پایگاه و سپس در شورای تخصصی اداره‌کل پایگاه‌های کشور تصویب شد.

او افزود: اکنون این اقدامات وارد مرحله اجرایی شده است. از شهریورماه سال ۱۴۰۱، اجرای این عملیات آغاز شده است. در این عملیات، دیوارها به چند لایه دوخته شده و در نهایت لایه‌ای ایجاد می‌شود که با محوطه آبشارها سازگاری داشته و دوخت‌های انجام شده قابل رؤیت نیستند.

مدیر پایگاه میراث‌جهانی سازه‌های آبی‌تاریخی شوشتر با اشاره به خرید ملک‌های بالادستی سازه‌های جهانی افزود: از مجموعه آسیاب‌ها تا بالادست مجموعه، حدود ۱۳۳ پلاک مسکونی روی لبه جداره‌ها قرار داشتند و همه این پلاک‌ها متعلق به مالکان شخصی بودند که در آن‌ها ساکن بودند. در صورتی که این اقدام انجام نمی‌شد، جداره‌ها به همراه خانه‌های موجود روی آن‌ها واژگون می‌شدند و زندگی مردم در خطر قرار می‌گرفت. بنابراین در ابتدا، فاز تملک خانه‌ها آغاز شد و سپس به تثبیت جداره‌ها پرداخته شد.

او عنوان کرد: در فاز اول، چهار واحد تملک شد و در فاز دوم، ۱۰ واحد دیگر تملک شدند. در نهایت، تعداد ۱۳۳ پلاک تملک شدند. در فاز نخست، قرارداد پیمانکاری برای طول ۶۰ متر از جداره اصلی امضا شده است؛ در حالی که طول کل جداره تقریباً ۲۵ متر است. پیمانکار این طرح شرکت عروج‌راه خوزستان است که انتخاب این شرکت از راه یک فرآیند مناقصه‌گذاری انجام شد و طرح در مرحله اجرا قرار گرفت.

مهدوی‌کیا عنوان کرد: علاوه بر تثبیت جداره‌ها در شوشتر، این تجربه می‌تواند به عنوان یک پایلوت برای محوطه‌های دیگر نیز استفاده شود. انجام این کار حدود ۱۵ سال طول کشیده است، زیرا در این مقیاس هیچ نمونه مشابهی وجود نداشت.

مدیر پایگاه میراث جهانی سازه‌های آبی تاریخی شوشتر با تأکید بر این‌که برای مطالعه و تحلیل این طرح حدود ۱۵ سال زمان صرف شده است اضافه کرد: همه مستندات مربوط در این خصوص در دسترس قرار دارند.

نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته تهران در ۲۰ سالن و ۶۰ هزار مترمربع و با ۹۸۲ غرفه در ۳۰ هزار مترمربع غرفه‌سازی شده که تا ۲۶ بهمن‌ماه پذیرای مردم بازدیدگان و گردشگران است.

غرفه خوزستان در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در سالن‌های هشت و ۹ برگزار شده است، از تاریخ ۲۳ تا ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ و از ساعت هشت تا ۱۵ برای بازدید عموم برپا شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402112401640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha