ادامه‌ عملیات طرح آبرسانی رامهرمز فازبندی شده و تحت نظارت میراث‌فرهنگی است

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی خوزستان با اشاره به کاوش‌های باستان‌شناسی در مسیر خروجی سیفون انتقال آب جوبجی در استان خوزستان، گفت: ادامه‌ عملیات طرح آب‌رسانی دشت رامهرمز فازبندی شده و تحت نظارت میراث‌فرهنگی است.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، سیدمحسن حسینی اظهار کرد: مطالعات و کاوش‌هایی که در اوایل دهه‌ ۹۰ به سرپرستی خانم دکتر شیشه‌گر در مسیر خروجی سیفون انتقال آب جوبجی صورت گرفت، در راستای پژوهش‌های پیشین محوطه جوبجی بود که نشان داد این بخش پاره‌ای مهم از محوطه تاریخی‌فرهنگی است که دارای آثار ارزشمندی به ویژه در شکل بقایای تدفین و گورستانی است.

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی خوزستان ادامه داد: در دهه ۹۰ طرح آب‌رسانی دشت رامهرمز که بخشی از آن در محدوده‌ تاریخی جوبجی رامهرمز درحال اجرا بود با ممانعت میراث‌فرهنگی متوقف شد. بنابراین باتوجه به یافته‌های قبلی عرصه و حریم محوطه‌ جوبجی تعیین شد.

او افزود: پس از آن در قالب موافقت‌نامه‌ای میان سازمان آب و برق خوزستان و پژوهشگاه میراث‌فرهنگی از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ سه فصل کاوش گسترده و منظم برای سنجش سطح و غنای آثار موجود توسط تیم منتخب این پژوهشگاه طرح‌ریزی و اجرا شد.

حسینی عنوان کرد: به‌منظور تحقق طرح آبرسانی ۱۲ هزار هکتاری از اراضی دشت رامهرمز در ساحل چپ رودخانه اعلا و عبور خط لوله پیشنهادی، قراردادی بین سازمان آب و برق خوزستان و پژوهشگاه میراث‌فرهنگی منعقد شده است. این قرارداد به منظور انجام کاوش‌های گسترده و منظم برای شناسایی آثار فرهنگی موجود در این مسیر و انتقال بقایای منقول به مخازن امن صورت گرفته است.

او بیان کرد: نتایج این کاوش‌ها تا رسیدن به سطح خاک بکر در پهنه اثر تاریخی انجام گرفت و به مستندسازی آثار موجود و انتقال بقایای منقول به مخازن امن منجر شد.

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی خوزستان گفت: با بررسی نتایج این مطالعات، تأیید صحت فرآیندها و پژوهش‌های میدانی از سوی شورای فنی طرح‌های عمرانی معاونت میراث‌فرهنگی کشور برای کل این روند صادر و مقرر شد که طرح سازمان آب و برق خوزستان برای گذر از محدوده‌ مورد نظر با نظارت پیوسته کارشناس باستان‌شناسی با دقت کاملی به اجرا در آید.

او افزود: طی فرآیند مطالعات کاوش‌ها کلیه اقدامات لازم در راستای نجات‌بخشی آثار موجود انجام شد و مجوز شورای فنی معاونت میراث‌فرهنگی کشور و کارشناسان ناظر باستان‌شناس به سازمان آب و برق خوزستان صادر شده  است تا نظارت دقیق‌تری بر روند عملیات این طرح صورت بگیرد.

حسینی یادآور شد: ادامه عملیات طرح آبرسانی دشت رامهرمز به‌صورت فازبندی‌شده و تحت نظارت میراث‌فرهنگی انجام می‌شود و بدیهی است که در هر مرحله نتایج نظارت‌ها به دقت بررسی و در صورت نیاز تصمیمات متناسب گرفته می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402112501681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha