تجلیل از مرمتگران پیشکسوت فارس در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران

در حاشیه مراسم نشست نخبگان فارسی‌های مقیم تهران که در حاشیه هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران در ۲۳ بهمن ماه ۱۴۰۲ برگزار شد از دو نفر از مرمتگران پیشکسوت استان فارس تجلیل شد.

به گزارش میراث آریا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس، با حضور استاندار فارس و مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس و جمعی از فعالان حوزه گردشگری و صنایع‌دستی، اعظم اله‌کاظمی و گنجعلی زارع دو هنرمند پیشکسوت مرمت سنگ مورد تجلیل قرار گرفتند.

اعظم اله کاظمی گفت: مرمتگری سنگ را از کودکی و در کنار پدرم فرا گرفتم، به‌طوری‌که پدران ما حافظ این میراث در دوران پهلوی بودند.

او ادامه داد: از سال ۴۵ تا ۴۷ به‌صورت فصلی کار می‌کردیم و پس‌ از آن، مرمتگری تعطیل شد. مجدداً در سال ۵۲ کارگاه فیروزآباد توسط خارجی‌ها راه‌اندازی شد. ۱۰ سال روی بنای کاخ اردشیر، قلعه دختر و شهر گور کاوش‌های باستان‌شناسی انجام و مرمت انجام شد.

کاظمی خاطرنشان کرد: پس از پیروزی انقلاب، خارجی‌ها رفتند و ما مرمت سنگ و آجر را به دست گرفتیم.

او با بیان اینکه اکنون مرمت صددرصدی کاخ اردشیر در فیروزآباد انجام‌ شده است، تصریح کرد: اگر عشق و علافِ نبود شاید این کار هیچ‌گاه انجام نمی‌شد.

این فعال حوزه مرمتگری سنگ اضافه کرد: اگرچه سال‌ها سن بازنشست شده‌ام، اما هفته‌ای دو بار در آثار باستانی‌های اطراف بازدید می‌کنم.

در ادامه گنجعلی زارع دیگر بازنشسته میراث‌فرهنگی نیز در حاشیه این نمایشگاه بیان کرد: حجاری هخامنشی را از کودکی انجام داد.

زارع با بیان اینکه علاقه زیادی به این کاردارم، افزود: ایتالیایی‌ها منت سرمان می‌گذاشتند تا این کار را یادمان بدهند. الحمدلله اول انقلاب رفتند و کل کار مرمت تخت جمشید را به عهده گرفتیم و ستون‌ها و دروازه‌ها را مرمت کردیم.

او تصریح کرد: با همه مجسمه‌های سربازان پارسی آشنایی کامل دارم.

زارع بابیان اینکه بزرگان ما با آسیاب دستی کار می‌کردند و کار ما هم ادامه اقدام پیشینیانمان است، مجدداً عنوان کرد: از سال ۴۳ و در سن ۱۳ سالگی کار حجاری و مرمت را انجام دادم و پس از بازنشستگی هم به دلیل علاقه زیاد این مهم را دنبال کردم.

انتهای پیام/

کد خبر 1402112601877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha