۱۰۰ بنای تاریخی آماده جذب مشارکت برای مرمت و احیا در سال ۱۴۰۳ می‌شوند/ نقش مهم رسانه‌ها در توجه و دغدغه‌مندی مردم نسبت به میراث تاریخی و فرهنگی

شهاب طلایی، مدیر عامل صندوق توسعه و احیا، از برگزاری مزایده جذب مشارکت در مرمت و احیای صد بنای تاریخی در سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت:  صد بنایی که قرار است به مزایده گذاشته شود، احصا شده و پس از اتمام مراحل کارشناسی، اطلاع‌رسانی برگزاری مزایده آن در اوایل سال ۱۴۰۳ انجام خواهد شد.

به گزارش میراث آریا و به نقل از روابط عمومی صندوق توسعه و احیا، شهاب طلایی، مدیر عامل صندوق توسعه و احیا با حضور در نمایشگاه مطبوعات و رسانه‌های ایران در ۳۰ بهمن‌ماه ۱۴۰۲، از غرفه‌های این نمایشگاه بازدید و با رسانه‌های مختلف گفت‌وگو کرد.
طلایی در این بازدید درباره برنامه‌های صندوق توسعه و احیا برای حل مشکلات زیرساختی برخی از بناهای تاریخی تصریح کرد: اغلب بناهای تحت اختیار صندوق که در محدوده شهری و یا روستایی قرار دارند، مشکلات زیرساختی اعم از دسترسی جاده‌ای و یا انشعابات آب و برق و گاز ندارند.
او افزود: اما بناهای بین شهری مانند برخی از کاروان‌سراهایی که خارج از محدوده شهری و روستایی قرار دارند، دارای چنین مشکلاتی هستند و با رایزنی‌های انجام شده با دستگاه‌های دولتی مرتبط، سعی داریم این مشکلات را برطرف کنیم و پایگاه‌های ملی و بناهای ثبت جهانی‌شده از این لحاظ در اولویت قرار دارند.
طلایی خاطر نشان کرد: ثبت جهانی شدن یک اثر تاریخی، منافاتی با بهره‌برداری طبق ضوابط میراث فرهنگی ندارد.

تعامل صندوق توسعه و احیا و قوه قضائیه در فرآیند احیای بناهای تاریخی

مدیر عامل صندوق توسعه و احیا ضمن اشاره به تعامل صندوق با قوه قضائیه در فرآیند احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی طبق ضوابط قانونی، یادآور شد: در تمامی مراحل کارشناسی، واگذاری، مرمت و احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی پیوند و تعامل نزدیکی بین صندوق توسعه و احیا و دستگاه قضا وجود دارد.

اهمیت رسانه‌ها در توجه و دغدغه مردم نسبت به میراث فرهنگی

 او با تاکید بر اهمیت نقش رسانه‌ها در توجه و دغدغه‌مندی مردم نسبت به میراث تاریخی و فرهنگی، افزود: رسانه‌ها قادرند تا با جهت‌دهی به این دغدغه‌مندی‌ها، باعث ترغیب مردم به مشارکت در مرمت و احیای بناهای تاریخی شده و این فرآیند را تسریع کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402120100040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha