راز نهفته در خاک/ افسانه‌ مار سفالین ۴هزار ساله

باستان‌شناسان دانشگاه ملی تسینگ هوآ در تایوان یک دسته‌ سفالی به شکل مار کشف کردند که قدمت آن به حدود ۴هزار سال پیش می‌رسد.

به‌گزارش میراث آریا، باستان‌شناسان دانشگاه ملی تسینگ هوآ در تایوان یک دسته‌ی سفالی به شکل مار کشف کردند که قدمت آن به حدود ۴هزار سال پیش می‌رسد. محققان این یافته را در محل تپه‌های ماسه‌ای ساحل شمال غربی جزیره، واقع در ناحیه گوآنین در غرب شهر تائویوآن، کشف کردند. 

شاید این شیء مارمانند که قسمت بالایی آن برافراشته و کلاهک پهن‌شده‌ آن آماده ضربه زدن است، به عنوان دسته‌ای برای یک وسیله بزرگ‌تر مانند ظرف یا کوزه تشریفاتی کاربرد داشته است. مشخصه این شیء، سر برافراشته با دهان باز و چین‌های متورم روی گردن است که از ویژگی‌های مهم مار کبری هستند. 

خبر کشف این مار سفالی ابتدا در صفحه فیس‌بوک دانشگاه مربوط به اخبار باستان‌شناسی منتشر شد که آن را یک کشف «مهم» در شهر تائویوآن نامیده بود. محققان قدمت این دست‌سازه مارمانند را با استفاده از تکنیک‌های تاریخ‌گذاری، نزدیک به ۴هزار سال تخمین زدند. 

راز نهفته در خاک/ افسانه‌ مار سفالین ۴هزار ساله

مارها حیواناتی هستند که معانی نمادین قوی در اساطیر، دین و ادبیات دارند. در جوامع باستانی، پوست‌اندازی مار نماد انتقال بین زندگی و مرگ، تولید مثل یا تغییر بود. بسیاری از جوامع باستانی شرق آسیا و سایر نقاط جهان، نمادپردازی مشابهی به شکل مار دارند. 

این دسته سفالی ۴هزار ساله، شکلی زنده مانند مار کبری دارد که سرش برافراشته و چین‌های پوستی سر و گردنش برآمده هستند. این دست‌سازه ناکامل شاید بخشی از سفال‌هایی بوده که کاربرد آیینی داشتند. 

این قطعه گلی مارمانند را می‌توان به عنوان یک ابزاری تشریفاتی تعبیر کرد که شمن‌های باستانی برای انجام مراسم از آن استفاده می‌کردند. این دست‌سازه نشان می‌دهد تصاویر حیوانات در ابزارهای تشریفاتی جوامع باستانی گنجانده می‌شده و نظام اعتقادی و دانش آن‌ها را شکل می‌داده است. 

آثار باستانی ماقبل تاریخ متعددی از تایوان در این مکان ساحلی کشف شده است. به گفته هانگ لین چیو، دانشیار موسسه مردم‌شناسی تسینگ هوآ، در میان این مکان‌ها، اخیراً منطقه‌ای پر از ابزار سنگی کشف شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402120200073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha