مجوز تأسیس پایگاه استانی محوطه باستانی جوبجی رامهرمز ابلاغ شد

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی خوزستان گفت: با پیگیری‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان و با موافقت مدیرکل امور پایگاه‌های ملی و جهانی وزارت میراث‌فرهنگی، مجوز تأسیس پایگاه استانی محوطه جوبجی رامهرمز صادر شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، سیدمحسن حسینی با اشاره به این‌که محوطه جوبجی (دهیور) رامهرمز یکی از مهمترین محوطه‌های باستانی کشور است که در سال‌های گذشته چندین بار توسط گروه‌های باستان‌شناسی ایرانی کاوش شد. افزود: پیش از این، محوطه باستانی جوبجی (دهیور) رامهرمز در چارچوب مدیریت طرح اداره می‌شد که با درخواست‌های مکرر مردم و دوستداران میراث‌فرهنگی رامهرمز، در نشست‌های متعدد با مسئولان شهرستان و استان به پایگاه استانی ارتقا یافت.

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی خوزستان ادامه داد: طی سال‌های گذشته با همکاری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور و وزارت امور خارجه، آثار باستانی کشف‌شده از محوطه باستانی جوبجی رامهرمز به همراه آثار تاریخی بدست آمده از دیگر محوطه‌های باستانی ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی در چند کشور اروپایی به نمایش درآمد که این نمایشگاه‌ها با استقبال مردم و پژوهشگران بین‌المللی قرار گرفت مواجه شد.

او تصریح کرد: از محوطه باستانی جوبجی (دهیور) رامهرمز آثاری از دوره‌های ایلامی، اشکانی و اسلامی بدست آمده است و یکی از آثار مهم این محوطه، قنات‌های تاریخی دهیور هستند که بخشی از آب مورد نیاز زمین‌های کشاورزی منطقه را تأمین می کند.

حسینی خاطرنشان کرد: باتوجه به این‌که سهم پایگاه‌های ملی استان تکمیل شده است، تشکیل پایگاه محوطه جوبجی فعلاً به‌صورت استانی است تا به یاری خدا در آینده به پایگاه ملی ارتقاء یابد.

او با بیان این‌که در بین ۲۹ پایگاه میراث‌جهانی کشور، پنج پایگاه میراث‌جهانی متعلق به خوزستان است افزود: استان خوزستان همچنین دارای هفت پایگاه ملی و یک پایگاه استانی است که در مجموع استان خوزستان را صاحب ۱۳ پایگاه جهانی، ملی و استانی کرده است.

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی خوزستان اضافه کرد: پایگاه‌های میراث‌جهانی استان شامل شوش، چغازنبیل، سازه‌های آبی‌تاریخی شوشتر، کاروان‌سرای افضل شوشتر و راه‌آهن ۲۷۳ کیلومتری هستند و گندی‌شاپور دزفول، ایوان کرخه شوش، دستوا شوشتر، منظر فرهنگی ـ صنعتی مسجدسلیمان، آیاپیر ایذه، ارجان و چغاسفلی بهبهان و خوریات ماهشهر خلیج فارس نیز پایگاه‌های ملی استان خوزستان محسوب می‌شوند.

او یادآور شد: دفتر پایگاه استانی محوطه جوبجی به‌زودی در شهرستان رامهرمز توسط مسئولان شهرستان و استان افتتاح خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402120800391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha