کشف گنجینه نذری‌های رومی در دل باتلاق

در سرزمینی باتلاقی در انگلستان، گنجینه‌ای از اشیاء باستانی رومی کشف شده است که دریچه‌ای به سوی فرهنگ و مذهب مردمان آن دوران می‌گشاید.

به گزارش میراث آریا، باستان‌شناسان انگلیسی موفق شدند یک گنجینه باستانی رومی را در منطقه‌ای باتلاقی در این کشور پیدا کنند. این یافته‌ها که شامل اتصالات ارابه، سر قوچ فلزی، سکه و شمش مس رومی می‌شود، اطلاعات منحصر به فردی را در مورد اعمال فرهنگی و مذهبی مردم انگلستان در دوران تهاجم رومیان به بریتانیا ارائه می‌دهد.

کشف شانزده اثر تاریخی توسط یان پورتر، جستجوگر فلز، در روز ۴ مارس ۲۰۲۰، باستان‌شناسان را به وجد آورد.

محققان معتقدند که این اشیاء غیرمعمول برنزی، مسی و سربی، به عنوان پیشکش‌های مذهبی در اطراف یک چشمه مقدس باستانی در اواخر عصر آهن و دوره رومی-بریتانیا دفن شده بودند.

سایر مصنوعات کشف شده، شامل یک سنجاق تزئین‌شده، چهار سکه و یک گلدان سربی، همگی مربوط به تاریخ روم هستند.

همچنین، یک شمش مس بزرگ و کامل رومی به وزن ۲۰.۵ کیلوگرم در میان این گنجینه یافت شده است.

اتصالات ارابه، قطعات ساز و برگ جنگی سواره‌نظام و سنجاق‌سینه، همگی متعلق به حدود سال‌های ۱۲۰-۵۰ پس از میلاد، زمان حمله ارتش روم به جزیره در سال ۶۱/۶۰ پس از میلاد، یا اندکی پس از آن هستند.

سکه‌ها و سایر مصنوعات، گواه سنت نذری دادن نزدیک بهار در سراسر دوره رومی هستند. آخرین سکه این گروه حدود سال‌های ۳۷۸-۳۶۴ پس از میلاد ضرب شده است.

مقامات شمال غربی ولز این مصنوعات را به عنوان گنجینه اعلام کرده‌اند.

وجود مصنوعات عصر آهن و روم در کنار چشمه مقدس، نشان‌دهنده آمیختگی فرهنگ‌ها و سنت‌ها و روابط پیچیده بین ساکنان بومی و مهاجمان رومی است.

این کشف، اهمیت مذهبی مکان‌های پرآبی را که در زمان‌های آشوب برای پیشکش‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفتند، روشن می‌کند.

گوئیلت، یکی از باستان‌شناسان حاضر در این اکتشاف، می‌گوید: اتصالات سر قوچ که شاید اتصالات یک وسیله نقلیه یا سر عصا باشد، به سبک هنر سلتیک متاخر تزئین شده و تصویر دقیق و عجیبی از قوچ را به نمایش می‌گذارد که احتمالاً ستاره‌ی احتمالی نمایشگاه آینده خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402121300576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha