استان مرکزی باید به مقصد سفر گردشگران تبدیل شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: این استان از محل عبور باید به مقصدگردشگران تبدیل شود.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی، محمود مرادی نراقی در جلسه ستاد خدمات سفر استان مرکزی که روز یکشنبه ۱۳ اسفندماه در سالن جسات معاونت عمرانی استانداری برگزار شد، با اشاره به بهار و عید نوروز که یکی از مهمترین فرصت‌ها برای سفر در کشور است، تصریح کرد: یکی از نیازهای جامعه امروز سفر است و باید زمینه و زیرساخت‌های آن در کشور فراهم شود. تشکیل ستاد خدمات سفر در آستانه نوروز نشان از اهمیت حاکمیت برای سفر است. 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به جایگاه استان مرکزی در سفرهای نوروزی، گفت: جای تاسف است که با وجود جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی، آداب و رسوم خاص و… مقصد سفر نیستیم و به حوزه گردشگری اهمیت بالایی داده نشده است. 

مرادی نراقی تصریح کرد: برخی از شهرستان‌های استان مرکزی مانند محلات و دلیجان پایتخت غارهای  طبیعی و تاریخی کشور قلمداد می‌شوند و غار نخجیر و غار تاریخی هستیجان شهرستان  دلیجان سرآمد این غارهاست، اما به هر دلیلی موفق به استقرار گردشگر در استان  نشده‌ایم که این امر خودعدم رشد اقتصاد گردشگری و اشتغالزایی در را رقم زده است. 

او به تشکیل کارگروه‌ها ذیل ستاد خدمات سفر استان اشاره کرد و افزود: کمیته خدمات شهری، امداد و نجات، انتظامی و امنیتی، شهرداری‌ها و دهیاری ها، اسکان و نظارت و آمار، تنظیم بازار و خدمات رفاهی، خدمات بهداشتی و سلامت و محیط زیست، اطلاع‌رسانی و تبلیغات، ساماندهی و نظارت بر فضای اقامه نماز، کمیته  شصت، سی  با محوریت اداره کل راهداری کمیته‌های ده‌گانه ذیل ستاد هستند که  احکام خود را از طرف استاندار محترم دریافت و جلسات شهرستانی نیز تشکیل شده است. 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی با اشاره به تاکید وزارت میراث فرهنگی بر نظارت بر اماکن گردشگری و اماکن عمومی و پارک‌ها مانند سرویس‌های بهداشتی و باز بودن مساجد، گفت: میراث فرهنگی، فعال‌سازی کیوسک‌های تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی در ورودی شهرها و استقبال از مسافران نوروزی را دنبال خواهد کرد، همچنین شهرداری‌ها باید امکانات احداث کمپ‌های اسکان موقت را در شهرها فراهم کنند و تمامی ادارات نیز لازم است  لیست کشیک خود را تهیه و به ستاد ارسال کنند و نماینده خود را به ستاد  معرفی کنند. 

مرادی نراقی در خصوص آخرین وضعیت شهر زیرزمینی تفرش که فرماندار شهرستان خواهان بازگشایی آن برای نوروز ۱۴۰۳ بود، گفت: بین میراث فرهنگی و شهرداری و کارشناسان رسمی دادگستری اختلاف فنی ایجاد شده است، میراث فرهنگی بر مسئله امنیت و ایمنی گردشگر تاکید دارد، دلیل‌عدم فعالیت فعلی دستکند مسائل ایمنی آن  است. اگر ایرادات وارده به سازه این مجموعه توسط شهرداری رفع شود برای نوروز قابل بهره برداری خواهد بود. 

او در خصوص استفاده از کاروانسرای خشکرود زرندیه بیان کرد: شهرداری خشکرود متقاضی فعالیت این کاروانسراست، اما بنا و محوطه دارای مشکل است و نیازمند مرمت، بازسازی و احیاست. 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی اظهار کرد: سیاست وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استفاده از توان شهرداری هاست لذا در آینده نزدیک مقدمات واگذاری آن در قالب یک تفاهم نامه  به شهرداری خشکرود فراهم می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402121400609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha