توسعه گردشگری دریایی هرمزگان با ایجاد مسیرهای جدید به جزایر

معاون گردشگری کشور به توسعه گردشگری دریایی هرمزگان با ایجاد مسیرهای جدید به جزایر اشاره و تصریح کرد: ستاد خدمات سفر استان به این موضوع توجه ویژه داشته باشد چرا که توزیع پذیری گردشگر به جزایر با نگاه معیشت جزایر نشینان باید شکل بگیرد.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان، پنجمین جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر استان هرمزگان با حضور علی اصغر شالبافیان، معاون گردشگری و رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور، مهدی دوستی استاندار و رئیس ستاد خدمات سفر هرمزگان، محمد محسنی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان و دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر استان و روسای کمیته‌های عضو ستاد روز سه شنبه ۱۵ اسفندماه در سالن جلسات استانداری هرمزگان برگزار شد.

علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری و رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور در این جلسه ضمن تشکر از زحمات روسای کمیته‌ها و استاندار هرمزگان گفت: استاندار هرمزگان در حوزه گردشگری با ابتکارات و خلاقیت‌ها، اقدامات بسیار زیادی انجام‌شده که زمینه تحول حوزه گردشگری استان هرمزگان را فراهم کرده است.

رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور  بابیان اینکه استان هرمزگان زمینه‌ساز تحول جدی در حوزه گردشگری است، افزود: سال گذشته استاندار و رئیس ستاد خدمات سفر استان به‌عنوان استاندار برتر در ستاد خدمات سفر کشور انتخاب شد.

او اظهار کرد: امسال تقارن ماه رمضان و عید نوروز کاملاً یک هم‌پوشانی دارد و یک فرصت است که می‌شود از ظرفیت‌های این دو رویداد استفاده کرد و بسیاری از ارزش‌ها را منتقل کرد.

شالبافیان بابیان اینکه مبنای عمل استان‌ها همان ابلاغیه‌ای باشد که شورای فرهنگ عمومی کشور تصویب کرده افزود: به این جهت که در این ابلاغیه نکات و ابعاد مختلف در آن دیده‌ شده است.

معاون گردشگری کشور بیان کرد: در سال گذشته ناهماهنگی‌هایی در بعضی استان‌ها دیده شد، اما امسال یک انتظام بخشی انجام شده و امیدواریم همین مبنای امورات قرار بگیرد.

رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور با اشاره به اینکه استان هرمزگان یکی از استان‌هایی است که در تعطیلات نوروز مسافران بسیاری به آن سفر می‌کنند، ادامه داد: این استان چالش‌های خودش را دارد که با زحمات دوستان تلاش شده که مرتفع شود.

او به موضوع فعال شدن ظرفیت جزایر اشاره کرد و افزود: خوشبختانه سال گذشته یک برنامه‌ریزی بهتری انجام شد امسال هم در گزارشی که گرفتم این برنامه با قوت بیشتری در هرمزگان ادامه پیدا خواهد کرد.

شالبافیان اظهار کرد: استان هرمزگان شاید مهم‌ترین و متمایزترین ویژگی آن ظرفیتی است که کمتر به آن توجه شده استفاده از جزایر است.

معاون گردشگری کشور به توسعه گردشگری دریایی هرمزگان با ایجاد مسیرهای جدید به جزایر اشاره کرد و افزود: ستاد خدمات سفر استان به این موضوع توجه ویژه داشته باشد چرا که توزیع پذیری گردشگر به جزایر با نگاه معیشت جزایر نشینان باید شکل بگیرد.

او ادامه داد: ذهنیت این بود که ظرفیت جزایر استان معطوف به قشم است که در دوره مدیریت جدید استان به‌گونه‌ای کنار گذاشته شد که الحمدالله در اذهان عموم مردم سفر به جزایر مختلف موردتوجه قرارگرفته است.

رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور با اشاره به اینکه امسال هم اگر بتوانید این برنامه را در سایر جزایری که ظرفیت دارند اجرا کنید، ادامه داد: حتی برنامه‌ریزی و نظام‌مند کردن برخی از جزایر خاص مثل جزیره شیدور و مارو را با سازمان محیط‌زیست انجام دهید.

شالبافیان افزود: آن طرحی که در جزیره آشوراده استان گلستان اجرا شد و دغدغه‌های محیط زیستی‌اش مرتفع شد، در این جزیره اجرا شود. در زمینه وحدت رویه و انسجام عملی در حوزه گردشگری و محیط‌زیست ما آمادگی این راداریم که در مورد جزیره شیدور هم پیگیری کنیم.

معاون گردشگری کشور تأکید کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی و جذابیت‌های محیط زیستی جزیره شیدور را هم به‌عنوان یکی از جزایر مورد توجه قرار دهیم.

آمادگی استانداری برای ارائه طرح‌ها در قالب طرح به سرمایه‌گذار بخش خصوصی 

مهدی دوستی استاندار هرمزگان در این جلسه گفت: چند مسئله در استان هرمزگان وجود دارد که یکی از آن‌ها محدودیت‌های محیط زیستی است که بسیار سخت‌گیرانه برخورد می‌شود.

او با اشاره به اینکه طرح‌های ما در حوزه گردشگری خیلی خرد و کوچک هستند طرحی هم به‌عنوان مطالعات اقتصادی به جزایر انجام‌ش ده متأسفانه با رویکرد زیرساختی است، افزود: برای گردشگری دریایی کشور، مشاور بین‌المللی گرفته شود و مطالعات انجام شود. به توان ملی اعتقاد داریم ولی برخی چیزها باید از ظرفیت بین‌المللی استفاده شود.

دوستی ادامه داد:  این خلأ احساس می‌شود، ما در استان حاضریم این مشارکت را انجام دهیم و برخی از مراحل  اش را هم از منابع داخلی استان و مسئولیت اجتماعی تأمین کنیم.

او افزود: با توجه به اینکه گردشگری دریایی ایران و با تمرکز جزایر در استان هرمزگان است ما این آمادگی  را داریم که از مشاور بین‌المللی استفاده کنیم و طرح‌ها را در قالب طرح به سرمایه‌گذار بخش خصوصی بدهیم و زیرساخت‌ها هم متعهد می‌شویم از منابع داخلی استان تأمین کنیم.

محمد محسنی در این جلسه با اشاره به دستورالعمل‌ها و تکالیف وزارت میراث‌فرهنگی در مورد ستاد خدمات سفر گفت: تمام تکالیف و وظایف و الزاماتی وزارت میراث‌فرهنگی به پشتیبانی مقام عالی استان با رویکرد ارائه خدمات مطلوب و افزایش کیفیت به جامعه هدف و مسافران و گردشگرانی که استان هرمزگان را به‌عنوان مقصد گردشگری انتخاب می‌کنند تا الان به‌خوبی انجام‌ شده است.

۱۵۸ سرویس بهداشتی در مسیرهای تردد مسافران و گردشگران در استان هرمزگان شناسایی‌ شده است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان ادامه داد: برتری استان هرمزگان در سال گذشته در حوزه خدمات‌رسانی مؤید این ادعاست و با تلاش و سعی مدیران استانی توانستیم رتبه برتر کشوری را کسب کنیم.

او افزود: استان هرمزگان وضعیت متفاوتی با کل استان‌های کشور دارد، تنها استانی است که به سه آب مهم بین‌المللی و منطقه‌ای عمان، خلیج‌فارس و اقیانوس هند متصل است.

محسنی در ادامه به برنامه‌های ستاد اجرایی خدمات سفر در نوروز ۱۴۰۳ اشاره و تصریح کرد: زیرساخت گردشگری در مناطق مختلف استان ایجاد و تکمیل‌ شده که این زیرساخت‌ها شامل ایجاد پیاده‌رو، برق‌رسانی، آب‌رسانی، تکمیل بازارچه صنایع‌دستی، مرمت معابر و کف سازی، ایجاد برج پرنده‌نگری در روستاهای گردشگر پذیر جزیره قشم، جزیره هرمز، پارسیان (گاوبندی)، سیریک و بندرکنگ بوده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان در خصوص ساماندهی سرویس‌های بهداشتی گفت: ۱۵۸ سرویس بهداشتی (بالغ‌بر ۸۰۰ جشمه) در مسیرهای تردد مسافران و گردشگران شناسایی‌شده که ۴۰ تابلو راهنمای سرویس بهداشتی و ۱۶۰ برچسب سامانه رسیدگی به شکایات در مسیرهای تردد مسافران و گردشگران نصب‌شده است.

او در خصوص اقدامات انجام‌شده در جزیره هرمز گفت: بحث تاب‌آوری جزایر به‌خصوص هرمز در دستور کار این اداره‌کل قرار گرفت که در همین راستا پلتفرم خدمات گردشگری به جزیره هرمز آماده شد که ان‌شاءالله ظرف ۱۰ روز دیگر زمینه آن آماده است.

محسنی اظهار کرد: هرکسی که می‌خواهد جزیره هرمز را برای سفر انتخاب کند تحت این پلتفرم خدمات را شناسایی می‌کند که این خدمات شامل بلیت، مرکز اقامتی و سایر خدمات گردشگری که در جزیره هرمز وجود دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان بابیان اینکه تاب‌آوری جزیره هرمز ۶ هزار نفر است اما پیک ۲۰ هزارنفری را نیز در این جزیره داشته‌ایم، افزود: قطعاً این حجم از مسافر با نارضایتی و چالش روبرو خواهد شد که با ظرفیت‌های موجود این پلتفرم را تهیه کردیم.

او افزود: همچنین فراخوان ساماندهی اماکن اقامتی در جزیره هرمز انجام‌ شده که بیش از ۱۲۰ اماکن اقامتی شناسایی شدند و مراحل صدور مجوزهای خود را طی می‌کنند.

محسنی با اشاره به اینکه تمام راهنمایان و بلدهای محلی در جزیره هرمز طی فراخوانی شناسایی شدند، ادامه داد: همچنین زیرساخت‌های متعددی در منطقه نمونه گردشگری جزیره هرمز ایجاد کردیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان ادامه داد: همچنین مدرسه جری پولاک (شریعتی) که یک برند در جزیره هرمز بود به پیمانکار واگذارشده که تبدیل به اقامتگاه بوم گردی خواهد شد.

او بابیان اینکه اقدامات خوبی در حوزه بنادر، جزایر و سواحل اتفاق افتاده افزود: افزایش ۲۰ درصدی در حوزه کاپوتاژ خودرو و مسافری و حمل‌ونقل دریایی اتفاق افتاده که این می‌تواند به کمک کند.

محسنی اظهار کرد: کار بزرگی توسط شهرداران شهرهای ساحلی انجام می‌شود و اینکه بوستان‌ها و مانَک‌های ساحلی را از چادر خوابی حذف کنیم که اگر بخواهیم نوروز امسال این موضوع اتفاق بیفتد، کمپ‌های هفت‌گانه را در شهر بندرعباس شناسایی کرده‌ایم.  

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان افزود: تشکیل تیم‌های نظارتی بازدید از تأسیسات گردشگری، آموزش جوامع محلی، استقرار ستاد استقبال در مبادی ورودی شهرستان‌ها، برپایی غرفه‌های صنایع‌دستی در ورودی شهرها، صدور مجوز شناور تفریحی، برپایی سفره هفت‌سین در نقاط ورودی و اماکن تاریخی، برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و نوروز گاه در اماکن تاریخی و ... از دیگر برنامه‌های ستاد اجرایی خدمات سفر در نوروز ۱۴۰۳ است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402121500734
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha