پیشنهادهای ایکوم برای سند موزه‌داری کشور/ موزه را به مثابه رسانه بررسی کنیم

در دومین نشست «سند ملی موزه‌داری ایران» با طرح دغدغه‌ها و پیشنهادهای کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) بر این موضوع که باید در این سند موزه به مثابه رسانه دیده و بررسی شود تاکید شد.

به گزارش خبرنگار میراث‌آریا، دومین نشست «سند ملی موزه‌داری ایران» از سلسله نشست‌های تخصصی میراث‌فرهنگی با حضور شهرام گیل‌آبادی استاد دانشگاه و عضو شورای سیاستگذاری ثبت جهانی، محمدرضا مهراندیش معاون اداره‌کل موزه‌ها و حیدری پیشکسوت میراث‌فرهنگی و عضو کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) صبح امروز سه‌شنبه ۹ اسفندماه ۱۴۰۲ در موزه فرش ایران برگزار شد.

مهراندیش با بیان اینکه سند ملی موزه‌داری بحثی ملی است، ادامه داد: این موضوع تنها مرتبط به وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیست و به سایر دستگاه‌ها نیز مربوط می‌شود.

او پایبندی به اصول و مبانی ایرانی‌اسلامی، انسجام نظری، مسئله محوری، مشارکت‌جویی و عملگرایی و قابلیت اجرا داشتن را پنج اصل شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تدوین اسناد ملی عنوان کرد.

در ادامه حیدری به ضرورت تدوین سند اشاره کرد و به تشریح سبقه سند در حوزه موزه‌داری پس از انقلاب پرداخت.

توجه به رویکرد اجتماعی موزه‌ها همخوان و ‌یکسان با رویدادهای جهانی، ساختار هیات امنایی و دارای استقلال مالی و تشکیلاتی، شناسایی ذینفعان و طبقه‌بندی موزه‌ها پنج  دغدغه‌ای بود که او به نمایندگی اعضای ایکوم مطرح کرد و ادامه داد: سند باید چتر گسترده‌ای برای تمامی موزه‌ها باشد، ذینفعان را شناسایی و تعامل با آنها را بررسی  کند.

در قسمت پایانی این نشست گیل‌آبادی به ارائه پیشنهادهای تخصصی و تشریح اهمیت کارکردهای موزه پرداخت و افزود: موزه را باید به مثابه رسانه ببینیم و مورد بررسی قرار دهیم. موزه محیطی پویا و مرکز آموزش هوشمند توسعه فکری و شناختی است.

او به اهمیت نقش روایتگری در پویایی موزه‌های کشور اشاره کرد و افزود: باید زاویه دید معنایی متناسب با اصل موضوع‌، نقطه و سئوال استراتژیک، راهبرد و کارکرد را در سند مشخص ‌کرد. همچنین نگاه آینده پژوهانه، اهمیت انتخاب واژه‌ها، مشارکت ذینفعان و بازدیدکننده‌ها را مورد توجه قرار داد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402121500736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha