۳هزار بنای تاریخی ثبت شده کشور در اختیار بخش دولتی قرار دارد

مدیرعامل و رئیس هیأت‌مدیره صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی کشور گفت: هم‌اکنون سه هزار بنای تاریخی ثبت شده ایران در اختیار بخش دولتی قرار دارد.

به‌‎گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری، شهاب طلایی شکری روز چهارشنبه ۱۶ اسفندماه ۱۴۰۲ در آیین بازگشایی تالار آیینه شهرکرد تأکید کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها و هدف‌گذاری‌های انجام شده، سال آینده صد بنای تاریخی کشور به بخش خصوصی واگذار می‌شود که تعدادی از این بناها متعلق به این استان است.

مدیرعامل و رئیس هیأت‌مدیره صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی کشور افزود: تاکنون ۴۲ بنای تاریخی کشور به بخش خصوصی واگذار شده و واگذاری ۲۷ بنای دیگر در مرحله برگزاری مزایده برای ۱۰ استان ایران است.

طلایی تصریح کرد: در یک‌سال اخیر ۴هزار میلیارد ریال سرمایه بخش خصوصی برای حفظ و احیای بناهای تاریخی کشور جذب شده است.

او یادآور شد: احیای بناهای تاریخی تلفیقی از میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به‌شمار می‌رود که از آن برای جذب گردشگران بهره‌گیری می‌شود.

مدیرعامل و رئیس هیأت‌مدیره صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی کشور بناهای تاریخی را محرک توسعه بافت‌های تاریخی اعلام و اضافه کرد: برای احیای سازی بناهای تاریخی چهارمحال و بختیاری برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری در سال آینده در دستور کار قرار دارد.

محمدکاظم منزوی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری نیز گفت: حمایت از سرمایه‌گذاران برای احیای بناهای تاریخی استان در دستور کار قرار دارد.

منزوی تأکید کرد: چهارمحال و بختیاری استانی مملو از آثار تاریخی است و باید برای احیای بناهای تاریخی آن تلاش کرد.

او افزود: انتظار می‌رود چنین مجموعه‌هایی در ادامه کار خود، متولی جذب صنایع‌دستی و هنرهای سنتی باشند تا حوزه گردشگری هم رونق گیرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: از ظرفیت‌های تاریخی و هویتی چهارمحال و بختیاری در بخش‌های مختلف با هدف اشتغال‌زایی و جذب گردشگران داخلی و خارجی بهره‌گیری می‌شود.

علیرضا جیلان مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای احیا و بازگشایی تالار آیینه شهرکرد تلاش‌های فراوان، قابل‌توجه و به‌موقعی انجام داده است.

جیلان تأکید کرد: حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف مرتبط با میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری جزو برنامه‌های اولویت‌دار مسئولان استان به‌شمار می‌رود.

محمد شفیعی سرمایه‌گذار تالار آیینه شهرکرد نیز گفت: برای احیا و بازگشایی این مجموعه ۴۰ میلیارد ریال در مدت ۱۸ ماه تامین و هزینه شد.

شفیعی تصریح کرد: با احیا و بازگشایی تالار آئینه شهرکرد ۴۰زمینه اشتغال‌زایی مستقیم برای ۱۴ نفر از سوی بخش خصوصی فراهم شده است.

اتاق آیینه شهرکرد به استناد بند "ز" ماده ۱۱۴ قانون برنامه چهارم توسعه به بخش خصوصی واگذار شد که براساس آن، وظیفه تعیین و اعطای کاربری و بهره‌برداری مناسب و خردمندانه از بناهای تاریخی و فرهنگی با استفاده از جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است.

اتاق آیینه، عمارتی تاریخی در شهرکرد و بخشی به‌جای مانده از عمارت محمودیه در شهرکرد است که قدمت آن به دوره قاجار باز می‌گردد.

این بنا شامل چند اتاق، ایوان و حیاط است که در سال ۱۳۷۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

انتهای پیام/

کد خبر 1402121600822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha