کشف شمش مس با قدمت ۸ هزار سال

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: در مورد قیمت بلیت‌ها وزارت راه تلاش زیادی برای کنترل قیمت‌ها دارد و در نشست اخیر هم درباره کنترل قیمت‌ها به ویژه بلیت هواپیما تذکرات جدی دادم و دستگاه‌ها هم در حال تلاش هستند.

به گزارش میراث آریا، سید عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی صبح امروز در حاشیه جلسه هیأت وزیران و در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: در سیل سیستان و بلوچستان به برخی از بناهای تاریخی آسیب‌های مختصری وارد شده است که از نظر اعتبارات چیزی بین ۵ تا ۷ میلیارد تومان خسارت برآورد شده است که امیدواریم در تأمین اعتبار برای بازسازی، این موضوع مورد نظر قرار گیرد.

وی در خصوص سفرهای نوروزی با بیان اینکه ۲۷ دستگاه مرتبط با سفرهای نوروزی هماهنگی‌های بسیار خوبی با هم دارند، افزود: در دولت هم گزارش مشروحی ارائه شد و رئیس جمهوری و معاون اول دستورات بسیار خوبی را به دستگاه‌های مختلف برای هماهنگی با دبیرخانه و مرکزیت این ستاد که در وزارت گردشگری مستقر است صادر کردند.

ضرغامی ادامه داد: دستگاه‌ها همه آمادگی دارند و امیدوارم با ویژگی نوروز امسال که مقارن با ماه مبارک رمضان است با توجه به مصوبات شورای فرهنگ عمومی، انشالله برای دنیا و آخرت مردم خوب باشد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تاکید کرد: در مورد قیمت بلیت‌ها وزارت راه تلاش زیادی برای کنترل قیمت‌ها دارد و در نشست اخیر هم درباره کنترل قیمت‌ها به ویژه بلیت هواپیما تذکرات جدی دادم و دستگاه‌ها هم در حال تلاش هستند.

وی همچنین با اشاره به افتتاح نمایشگاه نتایج کاوش‌های باستان‌شناسی یک سال اخیر در موزه ملی ایران، گفت: این مجموعه بسیار ارزشمندی است که علیرغم اعتبارات محدود این حوزه، کاوش‌های بسیار خوبی صورت گرفته و یکی از بهترین این کاوش‌ها، کشف مس در کنار دو اسکلت زن و مرد در شهر لیلان در آذربایجان است که قدمت کشف مس را در سطح جهانی به ۱۵۰۰ سال عقب‌تر برده است که رویدادی مهمی در باستان شناسی جهانی است.

ضرغامی ادامه داد: اسکلت کشف شده حدود ۶ هزار سال قبل از میلاد قدمت دارد و به دلیل قرار گرفتن در محیط خوب وضعیت خوب و سالمی دارد و در کنارش شمش‌های مس به دست آمده که این شمش‌ها ۸ هزار سال قدمت دارند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنین با اشاره به سفر ۲۰ اینفلوئنسر معروف چینی به کشورمان، گفت: این ۲۰ اینفلوئنسر فعال چینی با مجموع ۶۰ میلیون دنبال کننده به چهار گروه فرهنگی، اکوتوریسم، طبیعت و جاده ابریشم تقسیم شدند و مطمئنم در ایجاد انگیزه برای گردشگران چینی در سفر به ایران نقش بسیار موثری می‌توانند داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402121600865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha