هنر صنعت موتابی بفروئیه میبد از صنایع‌دستی ریشه‌دار در این منطقه است

مدیرکل دفتر آموزش و ترویج صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بازدید از کارگاه‌های موتابی میبد گفت: هنر صنعت موتابی یکی از رشته‌های صنایع‌دستی است که ریشه تاریخی در بفروئیه میبد دارد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، ویدا توحدی روز گذشته ۲۰ اسفندماه در در بازدید از کارگاه‌های موتابی در بفروئیه شهرستان میبد گفت: این بازدید در راستای ارسال پرونده ثبت شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی استان یزد صورت گرفت.

مدیرکل دفتر آموزش و ترویج صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه هنر صنعت موتابی یکی از رشته‌های صنایع‌دستی است که ریشه تاریخی در این منطقه دارد، گفت: آقای موتاب یکی از افرادی است که با حضور در نمایشگاه‌های مختلف صنایع‌دستی این هنر را پاسداری کرده است.

او گفت: محصولات اولیه که در موتابی تولید می‌شود قابلیت مصرفش کم است و باید با کاربردی کردن محصولات آن و تولید محصولات جدید این هنر صنعت را حفظ کرد.

توحدی تصریح کرد: باید نسل جوان را در سالی که شعار آن ارتباط بین نسلی است؛ با هنر صنعت موتابی آشنا کرد و برای آینده این صنایع‌دستی افرادی را تربیت کرد که به هنرشان، تولید و مصرف منطقه‌شان افتخار کنند و هویتشان را در آن بینند.

مدیرکل دفتر آموزش و ترویج صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی گفت: اگر نمایندگان مجلس،  بااراده قوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، مسئولان شهری و منطقه‌ای در کنار هم، موقعیت تولید محصولات صنایع‌دستی را در منطقه جغرافیایی خود حفظ و آن را با برنامه توسعه دهند، قطعاً هنرمندان و صنعتگران را با رسیدن به معیشت عزت‌آفرین خوشحال می‌کنند.

او حضور خود در شهر بفروئیه و بازدید از کارگاه‌های موتابی را در آستانه سال نو و حجم بالای کار در وزارت میراث‌فرهنگی، حمایت همه‌جانبه از هنر صنعت موتابی عنوان کرد و گفت: پرونده هنر صنعت موتابی برای ثبت ملی هنوز در دست بررسی است و گام‌های خوبی برای ثبت ملی و رونق و توسعه این هنر صنعت برداشته‌ شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402122101257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha