آثار ثبت ملی خراسان جنوبی به ۱۰۵۴ اثر رسید

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی گفت: آثار این استان در فهرست میراث ملی به ۱۰۵۴ اثر رسید.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل‌از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، هادی شاه‌وردی روز چهارشنبه ۲۳ فروردین‌ماه ۱۴۰۲ بیان کرد: طی اسفندماه سال جاری ۲۰ اثر از استان در فهرست میراث ملی به ثبت رسید و ۱۶ اثر تعیین حریم شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی افزود: این آثار شامل شش اثر معنوی، شش محوطه باستانی، شش اثر منقول تاریخی و دو اثر طبیعی بود.

شاه‌وردی ادامه داد: همچنین ۱۰ اثر ثبتی و شش اثر شناسایی شده طبس مسینا شامل قلعه تاریخی و آسبادهای خیرآباد نیز تعیین حریم شدند

او هدف از ایجاد حریم در بناها و آثار تاریخی را حفاظت و ارزش گذاشتن و جلوگیری از مخدوش کردن منظر آنها دانست.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی گفت: شش اثر ناملموس که در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیدند، شامل سه پرونده مربوط به دانش و فناوری‌های سنتی فرش خودرنگ، پالان دوزی و لحاف دوزی، دو پرونده مربوط به پخت و مهارت نان‌های سنتی و یک پرونده مربوط به اقدامات پاسدارانه این استان است.

شاه‌وردی افزود: زمانی یک اثر معنوی یا میراث ناملموس ثبت ملی می‌شود که از نظر مردم شناسی و اجتماعی واجد ارزش بوده و بخشی از ارزش‌های اجتماعی و فرهنگی مردم در آن متصور شود.

او گفت: شش محوطه باستانی استان که در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیدند، مربوط به شهرستان‌های نهبندان، قاین، خوسف و طبس با قدمت هخامنشی تا ساسانی هستند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی بیان کرد: شش اثر منقول تاریخی این استان که در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیدند، شامل پنج نسخه خطی قران مربوط به دوره صفویه از شهرستان‌های بیرجند و درمیان و یک لنگه کفش چرمی مربوط به دوره سلجوقی متعلق به شهرستان قاین می‌شود.

شاه‌وردی افزود: دو اثر طبیعی این استان که شامل جنگل دیودال زیرکوه و سایت فسیلی روستای ملوند طبس بود نیز در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیدند.

او گفت: خراسان جنوبی با داشتن ۹ اثر ثبت جهانی، ۱۰۵۴ اثر ثبت ملی و ۳۶۵۱ اثر شناسایی شده قابلیت بسیار بالای در جذب گردشگری دارد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402122401532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha