نخستین رمضان جهانی

ضیافت افطاری و سنت‌های وابسته به آن، به عنوان بیست و سومین عنصر فرهنگی میراث‌فرهنگی ناملموس ایران در آذر سال‌جاری در کمیته میراث جهانی یونسکو ثبت جهانی شد. ترکیه، ازبکستان و آذربایجان نیز در این پرونده مشارکت داشتند. 

علی دارابی، قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور در یادداشتی نوشت: روزه و افطاری درمیان تمامی فرقه‌ها و مذاهب اسلام مشترک است. پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «رمضان ماه خداست». در ماه مبارک رمضان قرآن کریم نازل شد. «تورات» و «انجیل» نیز در همین ماه نازل شده اند. تنها ماهی که در قرآن کریم نام برده شده است «رمضان» است. 

ماه مبارک رمضان افزون بر عمل عبادی و اطاعت از خدای بزرگ کارکردهای دیگری هم دارد:

«تأثیر فرهنگ افطاری در تحکم روابط فرهنگی کشورهای مسلمان»: فارغ از مذاهب آنها از این جمله است. گفت و گوی فرهنگی، وحدت، دوستی، صلح، رفع اختلافات، تمرکز بر اشتراکات از جمله این مؤلفه‌هاست.  

«تحکیم نظام خانوادگی افطاری»: به مثابه یک سنت حسنه و پر صواب دینی در میان مسلمانان است. دید و بازدید، صله رحم میان اقوام و خانواده و بستگان را موجب می‌شود. پیامبر اکرم (ص) در آخرین خطبه شعبانیه فرمودند: ماه رمضان احترام به بزرگترها و رحم کردن و تفقد به کوچکتر است.  

«ایجاد و تقویت حس همبستگی»: در ماه رمضان فرصتی مناسب برای همبستگی آحاد جامعه بوجود می‌آید. بسیاری از کمک‌های خیرخواهانه و کمک به نیازمندان در این ماه پیش از سایر ایام است. 

جهان به احترام این سنت الهی و پاسداشت آن توسط ایرانیان و چند کشور مسلمان دیگر رمضان را ثبت جهانی کرده تا همه مردم با آثار و برکات آن بیشتر آشنا شوند.  

شاعر پرآوازه پارسی و خالق مثنوی – مولوی می‌گوید:  

اندر رمضان خاک تو زر می‌گردد 

چون سنگ که سرمه بصر می‌گردد

آمد رمضان و عید با ماست

قفل آمد و آن کلید با ماست

بربست دهان و دیده بگشاد 

وان نور که دیده دید، با ماست

انتهای پیام/

کد خبر 1402122601654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha