طرح پویش نشاط نوروزی و پاسداشت هویت فرهنگی در ایلام اجرا می‌شود

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر و مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام از اجرای طرح پویش نشاط نوروزی و پاسداشت هویت فرهنگی در ایام نوروز در استان خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روبط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام، فرزاد شریفی اظهار کرد: با توجه به فرارسیدن نوروز در راستای ایجاد شورونشاط اجتماعی در بین گردشگران و مسافران نوروزی با حفظ شئونات ماه مبارک رمضان، طرح پویش نشاط نوروزی و پاسداشت هویت فرهنگی با برنامه‌های متنوع در محل نوروزگاه‌های استان اجرا می‌شود.

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر ایلام افزود: از جمله برنامه‌های نوروزگاه در محل قلعه والی شهر ایلام می‌توان به اجرای برنامه جنگ شادی ویژه برنامه کودک و نوجوان شامل اجرای تئاتر، مسابقه، موسیقی و... و همچنین اجرای برنامه جنگ شادی شامل موسیقی اجرای زنده آیین‌ها و موسیقی‌های ثبت شده در فهرست آثار ملی مانند هوره، دوزله، ترانه‌های محلی، و .... تا قبل از لیالی قدر اشاره کرد.

او تصریح کرد: پویش نشاط نوروزی نیز در شهرستان‌های دره‌شهر، آبدانان، سیروان، چوار، ملکشاهی اجرا می‌شود و در مناطق عملیاتی شهرستان‌های مهران و دهلران (شرهانی و قلاویزان )نیز تئاتر مرتبط برگزار می‌شود.

شریفی با بیان اینکه در لیالی قدر برای روزه‌داران سفره افطاری ساده به عنوان هلال نوروزی برپا می‌شود، گفت: برای حفظ شأن جایگاه ماه مبارک رمضان نیز برنامه‌های ویژه‌ای در دستور کار قرار دارد و برنامه های فرهنگی نوروزگاه ها در لیالی قدر نیز تعطیل می شوند.

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر ایلام ادامه داد: در راستای پاسداشت هویت فرهنگی در موزه‌ مردم‌شناسی واقع در قلعه والی، موزه تاریخ کشاورزی و موزه باستان‌شناسی واقع در شهرستان دره‌شهر سفره‌های هفت‌سین به شکل سنتی برپا می‌شود.

او یادآورشد: با اجرای طرح پویش نشاط نوروزی علاوه بر یادآوری و جاودانه کردن فرهنگ و آداب‌ورسوم برای مردم جذابیت‌های فرهنگی و قومی به گردشگران نوروزی که به استان مبدأ وارد می‌شوند هم معرفی می‌شود.

شریفی با بیان اینکه در شهرستان‌ها در کنار آثار تاریخی و طبیعی نوروزگاه برگزار می‌شود، گفت: افزون بر این سعی شده که در نوروزگاه‌ها صنایع‌دستی و سوغات محلی استان ایلام در قالب غرفه‌هایی در معرض دید و خرید عموم مردم و مسافران نوروزی قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402122701910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha