رفع مشکلات میراث جهانی تخت جمشید

مدیر پایگاه میراث تخت جمشید با تقدیر از مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس گفت: از زمان انتخاب مدیرکل جدید میراث فرهنگی فارس باپشتکاری که این مدیر سختکوش داشت، کمک بسیاری کرد تا بتوانیم پویش سامان‌دهی تخت جمشید را راه‌اندازی کنیم.

به گزارش میراث آریا و به نقل ازروابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس، علیرضا عسکری‌چاوردی با اشاره به سامان‌دهی مجموعه جهانی تخت جمشید گفت: از دو ماه گذشته ساماندهی مجموعه جهانی تحت جمشید به‌ویژه برای ایام نوروز در دستور کار قرار گرفت.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در تشریح برخی مسائل و مشکلات این مجموعه تاریخی تصریح کرد: مشکلات به‌صورت کوتاه‌مدت و بعضی موضوعات در بلندمدت احصا و مقرر شد ابتدا مشکلات کوتاه‌مدت این مجموعه تاریخی رفع شود.

او در تشریح مشکلات کوتاه‌مدت این مجموعه اضافه کرد: پراکندگی کابل‌های برق، آب‌گرفتگی معابر، شکسته و فرسوده بودن پلکان چوبی ورودی، رنگ‌پریدگی ستون‌های جلو موزه، کهنه شدن تابلوها، زنگ‌زدگی داربست‌ها، شکسته شدن شیشه‌های زیادی که طی سال‌های متمادی شکسته شده بود، اما جمع‌آوری نشده بود یا خطر فروریختن برخی از آن‌ها وجود داشت، وضعیت اسفناک آرامگاه‌ها و سرویس‌های بهداشتی از مشکلاتی بود که در شأن این مجموعه نبود.

عسکری‌چاوردی ادامه داد: خشک شدن درختان پردیس تخت جمشید به علت نبود آب، زنگ‌زدگی فنس‌ها، مسائل مرتبط با لجستیک تخت جمشید و خارج شدن دوربین‌ها از مدار، شکسته شدن تابلوهای راهنما و از بین رفتن گل‌های تخت جمشید و سایر مسائل دیگر که با قدم زدن در این مجموعه تاریخی به‌صورت واضح قابل‌ مشاهده بود، ازجمله مشکلات احصا شده کوتاه‌مدت این مجموعه تاریخی بود که گرفتار آن بودیم و فرصت تحرک را از ما، همچنین مجموعه تخت جمشید برای گردشگر گرفته بود.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید خاطرنشان کرد: یکی از مسائل بحرانی که در تخت جمشید با آن مواجه شدیم راهنمایان گردشگری ثابت مجموعه بودند که متأسفانه ساماندهی نشدند و با صدازدن، جذب توریست را انجام می‌دادند و شکل درستی نبود، همچنین در اجرای برنامه نور و صدا به دلیل اینکه سیستم صوت با مشکل مواجه شده بود، این موضوعات منجر شد که به یک نقطه بحرانی در تخت جمشید برسیم و این نگرانی برای ما مطرح شد که چگونه تا ایام نوروز ساماندهی این مجموعه انجام شود تا مشکلات حل شود.

او ادامه داد: در حوزه منابع تخت جمشید نیز طی دو سال گذشته که ردیف اعتباری مالی این مجموعه توسط سازمان برنامه‌وبودجه حذف‌شده است، این در حالی است که دیوارها نیز به مرمت نیاز داشتند و این اقدام باید بعد از نوروز و در فصلی که بارش باران نباشد، انجام می‌شد و می‌توان گفت وضعیت بسیار ناراحت‌کننده بود.

عسکری‌چاوردی ادامه داد: در راستای اجرای برنامه کوتاه‌مدت طی دو ماه گذشته با بسیج کردن نیروهای مجموعه، تقسیم‌بندی یک بنا به یک باستان‌شناس، مرمت کار و یک کارگر فنی واگذار شد و نیروهای پشتیبان کارگری در سطح منطقه به کار گرفته شد و تمام مصالح تأمین شد.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید همچنین اضافه کرد: متأسفانه یکی دیگر از موضوعاتی که شاهد آن بودیم، از بین رفتن مبلمان تخت جمشید بود و همه این مشکلات موجب شده بود که نگاه گردشگر در هنگام ورود به این مجموعه به زنگ‌زدگی، رنگ‌پریدگی، فرسودگی و شکستگی‌ها معطوف شود، مسائلی که گردشگر را بیشتر از آنکه از بازدید مجموعه لذت ببرد، آزار می‌داد. ازاین‌رو با توجه به در پیش بودن ایام نوروز تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا بخشی از اقدامات اصلاحی انجام شود.

او ادامه داد: محور ورودی تخت جمشید از میدان ملل به طول چهار کیلومتر پس از ۴۵ سال، عملیات بهسازی و سامان‌دهی آن بااعتبار ۱۰ میلیارد تومان صورت گرفت.

عسکری‌چاوردی افزود: مسیر ورودی باید در شأن این مجموعه باشد، اما به دلیل اینکه پارکینگ این مجموعه وضعیت مناسبی نداشت، مقرر شد تا سامان‌دهی پارکینگ انجام شود.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: با تقسیم‌بندی کارگروه‌ها، تمام مسائل ریز تخت جمشید تا بالای تخت گاه تا حدودی رفع شد و در حال حاضر می‌توان گفت ۸۵ درصد مشکلات تخت جمشید حل شد و تلاش برای رفع دیگر مشکلات تا شب عید و حتی در ایام نوروز صورت می‌گیرد.

او در خصوص وضعیت نامناسب سرویس‌های بهداشتی مجموعه تخت جمشید، اظهار کرد: بیش از ۲۰ سال بود که از سرویس‌های بهداشتی کانکسی در این مجموعه استفاده می‌شد و در ایام نوروز این سرویس‌ها، مناسب نبود و موجب ناراحتی و نارضایتی گردشگران شده بود اما با تلاش مدیرکل میراث فرهنگی برای رفع این مشکل اقدام شد .

عسکری‌چاوردی خاطرنشان کرد: اجرای این پروژه نیازمند بیش از پنج میلیارد تومان اعتبار بود که به همت مجموعه مدیریتی میراث استان این تحقق اعتبار در دستور کار قرار گرفت.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در ادامه اضافه کرد: بیش از ۳۰ تا ۴۰ نفر راهنمای گردشگری ثابت و سیار در محوطه تخت جمشید فعالیت دارند و با توجه به اینکه یک سیستم ناهمگون و بی‌نظم در جذب توریست وجود داشت، برای تمام راهنمایان گردشگری تهیه لباس یک‌دست و صدور کارت در دستور کار قرار گرفت و به‌مرور تا یک ماه آینده گروه‌های گردشگری که به تخت جمشید وارد می‌شوند، باید در یک سیستم منظم و یکپارچه وارد مجموعه شوند.

تلاش برای راه‌اندازی یک خط اتوبوس از ایستگاه احمدی شیراز تا تخت جمشید

او همچنین از راه‌اندازی و فعالیت یک اتوبوس از پایانه حرم مطهر شاه‌چراغ (ع) به مجموعه تاریخی تخت جمشید خبر داد و خاطرنشان کرد: در تلاشیم تا با راه‌اندازی این خط اتوبوس گردشگری برای بسیاری از کودکان، سالخوردگان و افرادی که دسترسی و بازدید از مجموعه تخت جمشید برای آن‌ها دشوار است، فراهم شود و این اقدام از سال آینده محقق شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402122701917

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha