نوروز تجلی هم‌افزایی مذهب و ملیت

نوروز ۱۴۰۳ در حالی آغاز می‌شود که مصادف شده با بهار قرآن و ماه مبارک رمضان که این تقارن خجسته باعث متفاوت شدن این نوروز با سال‌های دیگر شده است که با کمی دقت نظر بیشتر و تعریف برنامه‌های ویژه می‌تواند جلوه دیگری از سفر و گردشگری را که می‌تواند راه‌گشا و کلید قفل اقتصاد کشورمان باشد، نمایش دهد و با همین برنامه‌ریزی از خدشه وارد کردن به شأن ماه مبارک و اهمیت نوروز توسط برخی افراد تک بعدی جلوگیری کنیم.

فردین زارعی، کارشناس روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه در یادداشتی نوشت: در علوم انسانی و جامعه‌شناسی معمولا این دو واژه به عنوان یکی از اصلی‌ترین زمینه‌های مطالعاتی و نظریه‌پردازی متفکرین و جامعه‌شناسان قرار گرفته است که گاهی بعنوان دو زمینه متضاد که در تقابل هم هستند استفاده می‌شود و گاهی نیز برخی از این اندیشمندان از این دو ستون بعنوان تکمیل کننده یکدیگر و عامل اصلی بقا و پیشرفت جوامع مترقی یاد می‌کنند. 

کشور تاریخی و پر افتخار ما بعنوان یکی از بارزترین نمونه‌های این دو ستون در دنیا مطرح است که افراد زیادی بر روی جنبه‌های مختلف آن کار کرده و نظریه داده‌اند به نحوی که در برخی اوقات افرادی گاها مغرض یا علاقه‌مند به یک بعد ماجرا تلاش کرده‌اند تا با تقویت زمینه‌های ملی گرایی جنبه مذهبی مردم ایران را که سبقه‌ای چند هزارساله دارد را زیر سوال برده و این دو عامل را در تضاد یکدیگر قرار دهند. اما به گواه تاریخ و اسناد و رسوم باقی مانده از گذشتگان این مرز و بوم شاهد این هستیم که دو عامل هویت ملی و باورهای مذهبی دو بال پر قدرت پرواز سیمرغ ایران زمین بوده‌اند و همین موضوع بالندگی و شکوه را در کشورمان رقم زده است. 

با مطالعه تاریخ در می‌یابیم که پس از ورود اسلام به ایران مردمان آن زمان در کمترین زمان ممکن اسلام را از جان و دل پذیرا شدند، چرا که دیدند نه تنها آموزه‌های دینی اسلام مشکلی برایشان رقم نمی‌زند، بلکه خیلی از این آموزه‌ها در راستای روحیه خداجویی ایرانیان قرار دارد. جلوه‌های این تعامل و تشابه را می‌توان در رسوم باقی مانده از دوران کهن ایران زمین دید از جمله نوروز و رسومات حول آن که به بهترین شکل روابط کامل و زیبای ایرانیان را با هر دو وجه ملی و مذهبی پدیدار کرده است. 

نوروز باستانی ایران دارای آداب و رسومی بوده و هست، از جمله احترام به بزرگترها، دید و بازدید، عیدی گرفتن و عیدی دادن و از این قبیل که در وجه دینی آن با عناوینی چون صله رحم، احسان، نیکی به پدر و مادر و… شناخته می‌شود و به راحتی در می‌یابیم که که این واژه‌ها دقیقا مطابق و مشابه یکدیگر هستند و از اصلی‌ترین عوامل بقا ارزش‌های انسانی و خانواده محورترین رسوم ایرانی و اسلامی است که امانت به ما رسیده و وظیفه داریم بدور از هرگونه جدل و تعصب بی‌منطق در راستای شکوفایی و زنده نگه داشتن این ودیعه انسانی زیبا آن را به آیندگان منتقل کنیم و این بال‌های پرواز قدرتمند را قوی‌تر از گذشته حمایت کنیم. 

امسال تقارن ماه مبارک رمضان و نوروز بعنوان دو بهار، اول بهار قرآن و دومی بهار طبیعت این پیوند مبارک را می‌تواند به زیبایی هرچه تمامتر به مردم دنیا بنمایاند و با برنامه‌ریزی دقیق و تعریف برنامه‌های مناسبتی مرتبط با زمینه‌های مشترک بتوانیم جذب حداکثری را در بین تمام مردم با سلایق مختلف داشته باشیم. 

با وجود ادعای برخی افراد این موضوع نه تنها نافی امر گردشگری نیست بلکه طبق تعالیم قرآنی و بر مبنای برخی آیات متبرک قرآن دین اسلام تاکید بسیاری بر این امر داشته و در قرآن کریم در آیه ۲۱ سوره مبارکه غافر می‌فرماید: «أَوَلَمْ یَسِیرُوا۟ فِی ٱلْأَرْضِ فَیَنظُرُوا۟ کَیْفَ کَانَ عَٰقِبَةُ ٱلَّذِینَ کَانُوا۟ مِن قَبْلِهِمْ ۚ کَانُوا۟ هُمْ أَشَدَّ مِنْهُمْ قُوَّةً وَءَاثَارًا فِی ٱلْأَرْضِ فَأَخَذَهُمُ ٱللَّهُ بِذُنُوبِهِمْ وَمَا کَانَ لَهُم مِّنَ ٱللَّهِ مِن وَاقٍ». آیا در زمین نگردیده‌اند تا ببینند فرجام کسانی که پیش از آن‌ها [زیسته‌اند] چگونه بوده است؟ آن‌ها از ایشان نیرومندتر [بوده] و آثار [پایدارتری] در روی زمین [از خود باقی گذاشتند] با این همه، خدا آنان را به کیفر گناهانشان گرفتار کرد و در برابر خدا حمایتگری نداشتند. 

کلمات «سیروا» و «یَسیروا» که مردم را به سفر کردن در زمین همراه با تأمل دعوت می‌کند، ۱۲ بار در قرآن کریم تکرار شده که نشان دهنده اهمیت موضوع سفر است. اما باید مراقبت داشته باشیم تا به نحوی عمل شود که جایگاه وشان هیچیک از این موضوعات چه نوروز و چه ماه مبارک رمضان مخدوش نگشته است و با احترام به این سنن با شکوه و این دستورات الهی بتوان ارزش‌های انسانی رایج در بین مردمان غیور و متدین ایران را پر رنگ‌تر کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1402122801997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha