بازگشایی موزه باستان‌شناسی عمارت مفخم پس از ۶ سال

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی گفت: موزه باستان‌شناسی عمارت مفخم بجنورد پس از ۶ سال مرمت و سامان‌دهی در نوروز ۱۴۰۳ بازگشایی شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی، علی مستوفیان با اعلام این خبر بیان کرد: موزه باستان‌شناسی استان، پیش‌ازاین در پی وقوع زلزله اردیبهشت ۱۳۹۶ در بجنورد به دلیل بروز آسیب‌هایی به ساختمان موزه تعطیل شده بود که پس از ۶ سال، به‌تازگی دوباره سازماندهی و در ایام نوروز ۱۴۰۳ بازگشایی شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: مجموعه مفخم با بهره‌مندی از حدود ۷ هزار قلم اموال منقول تاریخی، فرهنگی و هنری یکی از بهترین مراکز علمی، فرهنگی و آموزشی برای معرفی فرهنگ و پیشینه غنی استان خراسان شمالی است. دراین‌بین، موزه باستان‌شناسی، با برخورداری از مجموعه کم‌نظیری از اشیای باستانی از حدود ۸ هزار سال پیش تا دوره قاجار، یکی از دیدنی‌ترین اماکن فرهنگی استان است.

مستوفیان افزود: حاصل حدود دو دهه فعالیت‌های میدانی باستان‌شناسان که در قالب بررسی‌ها و کاوش‌های باستان‌شناسی توسط کارشناسان و متخصصان داخلی و گروه‌های مشترک بین‌المللی در اماکن مختلف تاریخی استان انجام شده، در حال حاضر در موزه باستان‌شناسی استان به‌نمایش‌درآمده است. این اشیای تاریخی - فرهنگی، گزیده‌ای از یافته‌های باستان‌شناسی مربوط به مقاطع مختلف تاریخ استان از دوره نوسنگی تا دوره اسلامی است.

او ادامه داد: موزه باستان‌شناسی استان دارای بخش‌های مختلف از جمله گالری دوره سنگ، دوران مس و سنگ، عصر مفرغ، عصر آهن، دوره تاریخی و اسلامی است که گاه‌شمار تاریخ استان از هشت هزار سال پیش تا دوره قاجار محسوب می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی تأکید کرد: این اشیا اغلب حاصل کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه‌های باستانی استان از دوره نوسنگی تا دوران اسلامی است که اطلاعات موثق و جذابی از سیر تکامل جوامع در شمال خراسان را در معرض دید گردشگران و علاقه‌مندان به تاریخ ایران قرار می‌دهد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403010200238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha