سکونتگاه زیرزمینی ابرکوه یزد به بهره‌برداری رسید

سکونتگاه زیرزمینی ابرکوه که در سال ۱۴۰۰ کشف شده بود، امروز همزمان با روز شهرستان ابرکوه به بهره‌برداری رسید.

به گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، چهار فروردین ماه روز شهرستان ابرکوه نام گرفته است و به همین مناسبت  با حضور مسئولان استانی و شهرستانی پروژه‌های متعدد گردشگری، خدماتی و تفریحی در این شهرستان به بهره‌برداری رسید.

از جمله این پروژه‌ها افتتاح بوم‌گردی ایلما بختیاری با حجم سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد ریالی در مساحت ۳۵۰ مترمربع بوده است، این مجموعه که در قلب تاریخی شهرستان جای گرفته، دارای مجموعه بزرگ موزه مردم‌شناسی است، نام این بوم‌گردی ترکیبی از تم ابرکوهی و بختیاری است.

افتتاح خط ویژه گردشگری با خودروهای کلاسیک و خاطره‌انگیز از دیگر پروژه‌های تفریحی و گردشگری است که امروز همزمان با روز شهرستان ابرکوه به بهره‌برداری رسیده است. از دیگر پروژه‌های منحصر به فردی که امروز به بهره‌برداری رسید، سکونت‌گاه زیرزمینی ابرکوه است.

این مجموعه سکونتگاهی و پناهگاهی از طریق مسیرهای زیرزمینی، تعدادی از منازل تاریخی ابرکوه شامل خانه‌های مستوفی، خانه آقازاده، خانه سلیمی، عمارت امیدسالار و عمارت صولت را به هم متصل می‌کند.

این سکونت‌گاه در خانه سلیمی بوده و یک مسیر بسیار هیجان‌انگیز است که طی چندین سال لایروبی، تخلیه شده است، در چند روز اخیر نیز با اجرای نورپردازی آماده بهره‌برداری شد.

بر اساس عکس‌های هوایی قدیمی از ابرکوه موجود است و با توجه به بررسی‌های انجام‌شده، مشخص شد که مردم قدیم، خانه‌ها، محل سکونت و مکان‌هایی را که برایشان مهم بوده است را بر روی تخته‌سنگ‌ها بنا می‌کردند که فاصله بین این سنگ‌ها توسط گذشتگان به باغ تبدیل‌شده و آنان برای سهولت در دسترسی‌ها، امنیت، انتقال آب و گذران زندگی خود، مسیرهایی را برای آن پیش‌بینی کرده بودند.

سکونتگاه زیرزمینی ابرکوه یزد به بهره‌برداری رسید

سکونتگاه زیرزمینی ابرکوه یزد به بهره‌برداری رسید

انتهای پیام/

کد خبر 1403010500700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha