اولین گام میراث فرهنگی کرمانشاه برای تحقق شعار سال/ رونمایی از لوح ثبت ملی «گَل» در باینگان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه از آیین «گَل» به عنوان یکی از بارزترین مصادیق برای شعار سال نام برد و گفت: در این آیین مردم برای عمران و آبادانی مشارکت می‌کنند.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، داریوش فرمانی  عصر روز شنبه ۴ فروردین‌ماه در آیین رونمایی از لوح ثبتی آیین «گَل» در شهر باینگان، با حضور خانم پوران درخشنده ، جمعی از مسئولین و مردم محلی برگزار شد، اظهارکرد: امروز در باینگان از یکی دیگر از میراث‌های ناملموس استان که به ثبت رسیده رونمایی می‌کنیم. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه تصریح کرد: علاوه بر رونمایی از لوح ثبتی این آیین، یک خیابان هم در باینگان به نام گل نامگذاری شده‌است. 

او ادامه داد: آیین گل یکی از میراث‌های ارزشمند در منطقه اورامانات است که در آن مردم برای توسعه عمران و آبادانی مشارکت می‌کنند و در واقع  می‌توان گفت که یکی از مصادیق شعار سال از سوی مقام معظم رهبری یعنی «جهش تولید با مشارکت مردم» است. 

فرمانی افزود: باتوجه به اینکه باینگان یکی از شهرهای صعب العبور استان است و کار جاده‌ای در آن بسیار سخت است، لذا برای ساخت تنها حدود یک کیلومتری راه نیازمند اعتبارات بالایی است و از طرفی حتی اگر اعتبارات هم تخصیص پیدا کند، باز انتقال ماشین آلات برای ساخت جاده به این نقطه دشوار خواهد بود. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه تاکید کرد: بنابراین مردم این روستا بدون هیچ گونه اعتبار دولتی، زن و مرد برای ساخت راه همکاری می‌کنند که این میراثی بسیار ارزشمند است که باید آن را حفظ کنیم. 

او افزود: از آنجایی که آیین گل یکی از مصادیق تحقق شعار سال محسوب می‌شود،  این مراسم را امروز برگزار کرده‌ایم و تلاش داریم که از این پس روی میراث‌های ناملموس استان برای تحقق شعار سال استفاده کنیم.  
خانم پوران درخشنده کارگردان مطرح سینمای ایران مهمان ویژه این مراسم بود.

در این مراسم که با همکاری پایگاه میراث جهانی هورامان/ اورامانات، شهرداری و شورای شهر باینگان و با حضور مسئولین محلی و مردم شهر باینگان برگزار شد ضمن رونمایی از لوح ثبتی آیین «گَل» یک معبر نیز به این عنوان نام گذاری شد.
 

انتهای پیام/

کد خبر 1403010500815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha