پاسداری از آیین‌های نوروز و افطاری به تحیکم دوستی و صلح کمک خواهد کرد/ تاجیکستان درصدد پیوستن به پرونده افطاری است

سفیر تاجیکستان در ایران گفت: پاسداری از آیین‌هایی همچون نوروز و افطاری به نفع جامعه امروز است و به تحیکم دوستی، صلح و ثبات کمک خواهد کرد.

نظام الدین زاهدی سفیر تاجیکستان در ایران در گفت‌وگو با خبرنگار میراث‌آریا گفت: نوروز و آیین‌های آن در تاجیکستان از گذشته اجرا می‌شده است. مردم تاجیکستان برای تجلیل و تکریم نوروز و سنت‌های آن بسیار تلاش می‌کنند.

او افزود: نوروز از زمان استقلال تاجیکستان با تمام عظمت احیا شده و تاجیک ها همواره به سنت‌ها و فرهنگ‌های نوروز پایبند هستند. در تاجیکستان در همه شهرها و نواحی آن نوروزگاه‌ها راه‌اندازی شده است و تمام مراسم نوروزی در این نوروزگاه‌ها برگزار می شود.

زاهدی تصریح کرد: نوروزگاه اصلی در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان اجرا می‌شود. نوروز از جشن‌های دوست داشتنی مردم محسوب می‌شود.

سفیر تاجیکستان در ایران درباره آیین افطار گفت: افطار به جز این که یک آیین مذهبی است به فرهنگ افطاری با سنت‌های شایسته خود تبدیل شده است. هم نوروز و هم افطار حامل پیام‌های بشر دوستانه هستند و مردم را به دوستی، انسجام اجتماعی و توجه به مستمندان دعوت می‌کند.

او ادامه داد: آیین افطاری در تاجیکستان مانند ایران پابرجاست. خوشحالم آیین «افطاری و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی وابسته به آن» از سوی چند کشور در یونسکو ثبت شده است، تاجیکستان در صدد پیوستن به پرونده افطاری است.

زاهدی اظهار کرد: باور دارم پاسداری از آیین‌هایی همچون نوروز و افطاری به نفع جامعه امروز است و به تحیکم دوستی، صلح و ثبات کمک خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403010600949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha