قزوین می‌تواند مقصد سفرهای کوتاه رمضانی باشد/ بهبود وضعیت نمازخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی بین‌راهی/ برپایی ۱۲ بازارچه صنایع‌دستی با ظرفیت ۱۹۰ غرفه

استاندار قزوین گفت: این استان با توجه به نزدیک بودن به تهران و فاصله ۱۲۰ کیلومتری تا پایتخت می‌تواند مقصد سفرهای رمضانی مردم تهران و استان‌های همجوار باشد.

محمد مهدی اعلایی استاندار قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار میراث‌آریا، با اشاره به حضور مسافران نوروزی و گردشگران در این استان اظهار کرد: در نوروز امسال شاهد حضور گسترده گردشگران از اقصی‌نقاط کشور و استان‌های مختلف در استان قزوین هستیم. این استان در نوروز ۱۴۰۳ با برنامه‌ریزی مناسب به خوبی امسال توانسته است از گردشگران و مسافران نوروزی میزبانی و پذیرایی کند.

او افزود: استان قزوین دارای ظرفیت‌های بی‌بدیلی در حوزه‌های مختلف گردشگری است که این ظرفیت‌ها نیازمند معرفی بیشتر است. به‌عنوان مثال الموت، دشت قزوین، باغستان‌های سنتی، بازار سعدالسلطنه و ... همه و همه جاذبه‌ها و ظرفیت‌هایی هستند که نیاز به معرفی دارند و رسانه‌ها و فضای مجازی می‌تواند به معرفی هرچه بهتر این استان به گردشگران کمک کنند.

استاندار قزوین ادامه داد: این استان در حوزه‌های مختلف گردشگری دارای ظرفیت است که تمام آن‌ها باید به گردشگران معرفی شود. طبیعت چشم‌نواز قزوین، جاذبه‌های طبیعی مثل الموت، ظرفیت‌های تاریخی مثل سعدالسلطنه، آداب و رسوم ماندگار مردم قزوین، غذاهای سنتی مانند قیمه‌نثار و ... جاذبه‌هایی هستند که می‌تواند باعث جذب هرچه بیشتر مسافران شود. برخی از مردم و گردشگران از این ظرفیت‌ها مطلع نیستند و باید این ظرفیت‌ها را به آنان معرفی کرد.

معرفی قزوین با برگزاری جشنواره تولیدات چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی

خوشبختانه در آبان ماه سال گذشته، قزوین میزبان دومین جشنواره تولیدات چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی بود. این جشنواره نقش مهمی در معرفی جاذبه‌های گردشگری و ظرفیت‌های تاریخی و طبیعی استان دارد. در مدت برگزاری جشنواره، تعداد زیادی از هنرمندان، خبرنگاران، فعالان رسانه‌ای، بلاگرها، مستندسازان، عکاسان و تصویربرداران و مدیران به استان قزوین سفر کردند و یک فرصت بسیار خوب برای معرفی استان قزوین به وجود آمد.

اعلایی یادآور شد: برگزاری جشنواره‌هایی مانند جشنواره تولیدات چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی، یکی از سیاست‌های استان قزوین برای معرفی هرچه بهتر ظرفیت‌های این استان است.

وضعیت مطلوب نمازخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی بین‌راهی

استاندار قزوین در ادامه به آمادگی استان قزوین برای میزبانی شایسته از مسافران نوروزی اشاره کرد و افزود: تمام امکانات و ظرفیت‌های استان برای میزبانی شایسته از مسافران و گردشگران به کار گرفته شده است.

او گفت: تمامی دستگاه‌ها خصوصا دستگاه‌های امدادی و خدمت‌رسان در استان قزوین، در نوروز ۱۴۰۳ برای ارائه خدمات شایسته به گردشگران و مسافران نوروزی پای کار آمده‌اند.

اعلایی اضافه کرد: رستوران‌ها، اقامتگاه‌ها، نمازخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی ساماندهی و آماده‌سازی شده‌اند. درباره نمازخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی در نوروز امسال کارهای ویژه‌ای صورت گرفته، دستورات لازم داده شده و در حال حاضر وضعیت مطلوبی دارند.

مناسب‌سازی و مناسبت‌سازی دو راه‌کار توسعه گردشگری در استان قزوین

استاندار قزوین در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مناسبت‌سازی و مناسب‌سازی اشاره کرد و گفت: این دو راه‌کار مهم برای توسعه گردشگری در استان قزوین در نظر گرفته شده است. به‌عنوان مثال همان‌طور که اشاره شد، استان قزوین در فاصله ۱۲۰ کیلومتری پایتخت قرار دارد و با توجه به مناسبت ماه مبارک رمضان، این استان می‌تواند مقصد سفرهای رمضانی باشد و افراد از استان تهران و استان‌های مهاجر سفر یک روزه به این استان داشته باشند تا روزه آن‌ها نیز در سفر به این استان حفظ شود.

او گفت: همچنین در حوزه مناسبت‌سازی، در استان قزوین رویداد "پنجاه‌بدر" را داریم که شبیه روز طبیعت و سیزده‌ بدر است. در این رویداد که ۵۰ روز بعد از آغاز نوروز برگزار می‌شود، مردم قزوین با حضور در طبیعت این روز را گرامی‌ می‌دارند که با آیین‌های زیبایی مثل اقامه نماز باران نیز همراه است.

بازدید ۲۵۵ هزار گردشگر از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی قزوین

استاندار قزوین همچنین از بازدید بیش از ۲۵۵ هزار گردشگر از جاذبه‌های این استان در نوروز ۱۴۰۳ خبرد داد و در ادامه گفت: ۲۵۵ هزار و ۱۲۸ گردشگر در پایان پنجمین روز تعطیلات نوروزی از جاذبه های گردشگری این استان بازدید کردند.

او اضافه کرد: آستان مقدس امامزاده‌ حسین (ع)، کاروانسرای سعدالسلطنه، دولتخانه صفوی و موزه‌های مستقر در این مجموعه، موزه مردم‌شناسی قجر و قلعه حسن صباح در الموت بیشترین میزان بازدیدها را به خود اختصاص دادند.علایی ادامه داد: بوستان ملی باراجین، دریاچه اوان و پل معلق آوج نیز از آثار طبیعی پربازدید استان از سوی گردشگران نوروزی بوده است.

او در پایان صحبت‌های خود همچنین به نقش و اهمیت صنایع‌دستی در تولید اشتغال، درآمدزایی و نیز جذب گردشگر اشاره و خاطرنشان کرد: در نوروز امسال ۱۲ بازارچه صنایع‌دستی با ظرفیت ۱۹۰ غرفه در استان برپا شده که در کنار آن، ۴۳ کارگاه فعال صنایع‌دستی نیز وجود دارد و تا پایان روز پنجم فروردین ماه، ۲۴۱۸۷ نفر از بازارچه‌های صنایع‌دستی استان و ۵۹۱۶ نفر از کارگاه‌های صنایع‌دستی در طرح کارگاه‌گردی بازدید به عمل آورده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403010600982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha