مراسم گرامیداشت ثبت ملی سیاه‌دوزی و لعبتک در سیستان برگزار شد  

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان از برگزاری مراسم گرامیداشت ثبت سیاه‌دوزی و لعبتک در فهرست میراث ملی ناملموس کشور خبر داد.  

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان، محمدهادی طهرانی‌مقدم شامگاه پنجم فروردین ماه در مراسم گرامیداشت ثبت سیاه‌دوزی و مهارت ساخت عروسک لعبتک سیستان در فهرست میراث ملی ناملموس اظهار کرد: ایجاد شور و نشاط اجتماعی یکی از وظایف اصلی و اولویت‌های اداره کل میراث‌فرهنگی در سطح استان است که نمونه آن نیز برپایی جشنواره‌ها و برنامه‌های فرهنگی متنوع است.  

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان افزود: در ایام نوروز امسال ۲۱۸ برنامه در استان تدوین شد که ۴۳ مورد آن مربوط به برگزاری جشنواره‌ها است و در کنار آنها نیز نوروزگاه های مختلفی را در پایگاه‌های ملی و جهانی پیش‌بینی کرده‌ایم.  

او افزود: در روزهای پایانی سال گذشته توسط معاونت میراث فرهنگی، شش پرونده ثبت میراث ناملموس استان تهیه و پس از داوری در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید که در این مراسم آثار ارزشمندی که شامل عروسک محلی لعبتک و سیاه‌دوزی که حاصل دست هنرمندان سیستان است رونمایی می‌شود.   

به گفته طهرانی‌مقدم، مردان و زنان سیستان و بلوچستان دارای استعدادهای متعددی هستند و صنایع‌دستی و تولیدات آنها با توجه به اینکه هنر دست آنهاست بسیار ارزشمند است و در تلاش هستیم تا این هنرها با تعداد بیشتری به عنوان میراث ناملموس در فهرست ملی به ثبت برسد و این مهم را در استان پیگیری می‌کنیم.  

اجرای موسیقی زنده محلی، تقدیر از فعالان حوزه صنایع‌دستی، نمایش‌های طنز و پخت غذاهای بومی محلی از جمله دیگر برنامه هایی بود که در این مراسم اجرایی شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403010701124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha