ویژگی در مسیر قرار داشتن قم را برای رونق اقتصاد گردشگری استفاده کنیم

معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استاندار قم؛ با اشاره به ویژگی در مسیر قرار داشتن قم در راه مواصلاتی سایر استان‌ها گفت: لازم است با مشارکت همه دستگاه‌ها و فعال شدن اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی؛ از این ویژگی برای افزایش بهره استان در پیشرفت و رونق اقتصاد گردشگری بهره‌مند شویم.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم، ابوالقاسم مقیمی روز یکشنبه ۱۲ فروردین ۱۴۰۳ در جلسه دیدار علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با جمعی از کارکنان اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم در سالن جلسات این اداره کل؛ با اشاره به گردشگری زیارت و حضور سالانه بیش از ۲۰میلیون‌ زائر حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران در شهر قم گفت: استان قم دارای مزیت رقابتی در گردشگری سلامت و نیز ظرفیت‌های گردشگری دیگری در بخش‌های تاریخ انقلاب اسلامی و تاریخ کهن قم و جاذبه‌های طبیعی است.   

معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استاندار قم با اشاره به گردشگری علمی و دانشگاهی ادامه داد: وجود حوزه‌های پر برکت علمیه و بیش از ۳۰ دانشگاه؛ استان قم می‌تواند مقصد بسیاری از جویندگان دانش باشد که روی این زمینه کار نشده است.     

او با بیان ویژگی‌های گردشگری استان قم تأکید کرد: استان قم این ظرفیت را دارد که به یک مرکز تبادلات فرهنگی در حوزه گردشگری تبدیل شود و این مسأله در حوزه اشتغال و اقتصاد نیز نقش مؤثری دارد.

مقیمی اظهار کرد: در استان قم ستاد خدمات سفر به اسم ستاد دائمی تسهیلات زائران فعال است و در احکام صادر شده به دائمی بودن آن تأکید شده است و کارگروه‌های آن نیز به صورت دائمی در طول سال خدمات ارائه می‌دهند.

معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استاندار قم با اشاره به این که بسیاری از استان‌ها در حوزه گردشگری به دنبال ماندگاری مسافر هستند، گفت: ماندگاری مسافر بسیار خوب است و هر چقدر در این زمینه کار کنیم، مفید است، ولی واقعیتی را در مورد قم باید بپذیریم که قم مسیر است و مقصد نیست.

او با بیان این که قم مسیر مواصلاتی ۱۷ استان کشور است، خاطرنشان کرد: لازم است که از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های در مسیر قرار داشتن قم بهره ببریم و ضرورت دارد، بر اساس اقتضائات در مسیر قرار داشتن استان قم برنامه‌ریزی کنیم.   

مقیمی با اشاره به راه‌اندازی سامانه «قم‌زائر» گفت: یکی از اهداف این سامانه این است که در مسیر قرار داشتن قم را، به مسافرانی که از این استان عبور می‌کنند، یادآوری کند.

معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استاندار قم افزود: امسال عدد ورود تعداد مسافران به استان قم و نیز به شهر قم، نزدیک به هم شده است و یکی از دلایل آن تذکر سامانه پیامکی قم‌زائر، هنگام ورود مسافران به محدوده استان قم است و مسافران نوروزی می‌توانند با ورود به این سامانه علاوه بر آشنایی با اَماکن زیارتی با سایر ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری مانند مراکز اقامتی و گردشگری آشنا می‌شوند.

او با اشاره به ویژگی در مسیر قرار داشتن استان قم در راه مواصلاتی سایر استان‌ها خاطرنشان کرد: لازم است که از این ویژگی برای افزایش ماندگاری مسافر و همچنین رونق اقتصاد گردشگری استان بهره‌مند شویم. 

مقیمی بر همکاری و تعامل بین دستگاه‌های گوناگون در زمینه گردشگری تأکید کرد و نیز معرفی و اطلاع‌رسانی اماکن زیارتی و تاریخی و مراکز اقامتی، گردشگری و تفریحی استان قم را ضروری برشمرد.  

معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استاندار قم با اشاره به ضرورت حمایت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی متناسب با حجم زائران و مسافران عبوری از استان قم در طول سال، نگاه متفاوت از جمعیت و وسعت که غالب در جدول توزیع اعتبارات میان استان‌ها است را، خواستار شد.

این جلسه با حضور مجید ستایش و مهدی نصر اصفهانی معاونان گردشگری و صنایع‌دستی و تعدادی از کارشناسان اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم برگزار شد که معاونان و کارشناسان این اداره‌کل دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود را درباره موضوع‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیان کردند.

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سفر به شهر قم از ستاد اسکان زائران، بافت تاریخی شهر قم و طرح‌های مرمتی و ساماندهی بقعه متبرک امامزاده موسی مبرقع(ع)، بازار کهنه (بازارچه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان قم) و سرای ملا حسین و مجموعه تاریخی مقابر گنبد سبز بازدید کرد و همچنین با جمعی از کارکنان اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم در این اداره‌کل و با ابوالقاسم مقیمی معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استاندار قم در استانداری قم دیدار و گفت‌وگو کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403011302022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha