مجموعه فرهنگی‌تاریخی رباط جام جلوه‌گاه هنرهای سنتی و صنایع دستی تربت جام

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان تربت‌جام گفت: مجموعه فرهنگی تاریخی رباط جام بسیاری از هنرهای سنتی و صنایع دستی مناطق شهری و روستایی شهرستان تربت جام را در خود جای داده است.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، فرامرز صابرمقدم امروز دوشنبه ۱۳ فروردین ماه ۱۴۰۳ با اعلام این خبر افزود: این مکان یک کاروانسرای کوچک چهار ایوانی بازمانده از معماری دوران تیموری با وسعت تقریبی ۲۲۰۰ مترمربع است که در دهه ۷۰ مرمت و بازپیرایی آن توسط اداره کل میراث فرهنگی وقت خراسان انجام شده و در حال حاضر علاوه بر بخش اداری، دارای فضاهای فرهنگی از جمله موزه مردم‌شناسی، فروشگاه عرضه صنایع دستی و کارگاه هنرهای سنتی است. 

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان تربت‌جام ادامه داد: در حال حاضر مجموعه فرهنگی تاریخی رباط جام یکی از مهم‌ترین اماکن فرهنگی داخل شهر برای خرید سوغات و تولیدات هنرهای سنتی تربت جام و آشنایی گردشگران با صنایع دستی منطقه است.

او اظهار کرد: در این مجموعه فرهنگی غرفه های دوتارسازی، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، سراجی سنتی، جواهرسازی، سرمه‌دوزی، فرت‌بافی، بخارادوزی، گلیم و...فعال بوده و همه روزه گردشگران داخلی و خارجی از آنها بازدید می‌کنند.

صابرمقدم تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در حال برنامه‌ریزی آن هستیم احیای نوعی سفال لعابدار است که از قرون اولیه اسلامی در ولایت «زام» رواج داشته و منطقه تربت جام یکی از مراکز تولید آن در سطحی گسترده بوده است و طوری عمل خواهیم کرد تا این سفال لعابدار در سبد سوغات گردشگران قرار گیرد.

مجموعه رباط تاریخی جام همه روزه در ساعات اداری و از ساعت۱۷ تا۲۱ پذیرای بازدیدکنندگان و مسافران است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403011402087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha