فردوسی کهنه نمی‌شود/ زبان فارسی باید به زبان علمی دنیا تبدیل شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فردوسی در حقیقت نقطه اتصال بین گذشته و آینده ایران است و از این رو، حکیم ابوالقاسم فردوسی هیچ وقت کهنه نمی‌شود.

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، محمدمهدی اسماعیلی، ظهر امروز سه‌شنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ در  جلسه رونمایی از پوستر روز گرامی‌داشت فردوسی که در محل دفتر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، گفت: فردوسی پیش از این که شاعر باشد حکیم است و نماینده و نمادی از تمدن ایرانی- اسلامی است. در مدت حضورم در وزارت میراث‌فرهنگی به دنبال این بودم که یک خوانش از تمدن ایران در طول دوران تاریخی ارائه دهم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: خراسان را یک حوزه تمدنی فاخر می‌دانیم و نقش خراسان در این حوزه کم‌نظیر بوده است. اگر مبدا تاریخ اسلامی را ورود آقا علی ابن موسی‌الرضا (ع) بدانیم این تاریخ سرآغاز تمدن اسلامی در این منطقه است.

او ادامه داد: در برهه‌ای از تاریخ نیز حضور حکیم ابوالقاسم فردوسی باعث شد تا با خلق شاهنامه شاهد یک جریان مهم در زبان فارس و در تمدن ایران به وجود آید.

اسماعیلی یادآور شد: ما نگاه‌مان به فردوسی تجلیل از زبان فردوسی است. فردوسی را نقطه اتصال بین گذشته و آینده ایران می‌دانیم از این رو فردوسی کهنه شدنی نیست. فردوسی را باید همواره گرامی داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کاملا آماده برگزاری مراسم گرامی‌داشت روز و یاد حکیم فردوسی هستیم. صیانت از زبان فارسی تقویت شده و توجه به مفاخری مانند فردوسی می‌تواند به صیانت از زبان فارسی کمک کند.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اهمیت صیانت و ترویج زبان فارسی افزود: زبان فارسی به تعبیر مقام معظم رهبری باید تبدیل به زبان علمی دنیا شود. 

اسماعیلی در ادامه گفت: خطه خراسان درخشان است و افراد بزرگ دارد. آن قدر افراد بزرگ و مفاخر در خراسان وجود دارد که گاه ما با مشکل ثبت گرامی‌داشت آن‌ها در تقویم فرهنگی می‌شویم. ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فکرهای بلندی برای خطه خراسان داریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: برنامه‌های بلندمدتی را برای فردوسی، آرامگاه این حکیم و نیز خطه خراسان و شهرهای این استان داریم.

در این نشست همچنین رضا سامه، مدیرکل امور پایگاه‌های ملی و جهانی، علیرضا تابش مشاور معاون میراث‌فرهنگی کشور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد، مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی توس نیز حضور داشتند.

مراسم گرامی‌داشت حکیم ابوالقاسم فردوسی ۲۵ اردیبهشت برگزار می‌شود.

فردوسی کهنه نمی‌شود/ زبان فارسی باید به زبان علمی دنیا تبدیل شود

انتهای پیام/

کد خبر 1403011402127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha