سامان‌دهی و ایجاد زیرساخت‌های مناسب گردشگری برای نخستین بار در محوطه تاریخی گندی‌شاپور در نوروز ۱۴۰۳

مدیر پایگاه ملی گندی شاپور و ایوان کرخه از سامان‌دهی وایجاد زیرساخت‌های مناسب گردشگری برای اولین بار در محوطه تاریخی گندی شاپور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری میراث آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، یعقوب زلقی تصریح کرد: با اشاره به ثبت دانشگاه گندی شاپور به‌ عنوان قدیمی‌ترین مرکز علمی دانشگاهی دنیای باستان اظهار داشت: گندی شاپور از منظر فرهنگی(تولید علم و دانش)، در سال ۲۰۱۷ در فهرست رویدادهای جهانی یونسکو ثبت شده است.

مدیر پایگاه ملی گندی شاپور و ایوان کرخه با اشاره به اقدامات شاخص اخیرانجام شده در حوزه زیر ساخت‌های گردشگری و.. در محوطه تاریخی گندی شاپور افزود: برنامه‌ریزی لازم در خصوص برپایی نمایشگاه‌های صنایع‌دستی، گردشگری، غذاهای محلی و... در محل پایگاه فراهم شده است.

او بیان کرد: به‌سازی و شن‌ریزی جاده ورودی به محوطه و آرامگاه، ایجاد جداکننده جاده، احداث پیاده‌رو از درب ورودی تا آرامگاه از جمله اقدامات انجام شده برای رفاه حال بازدیدکنندگان از محوطه پایگاه ملی گندی شاپور است.

زلقی ادامه داد: پارکینگی نیز به مساحت یک هکتار در ورودی محوطه آرامگاه برای رفاه حال بازدیدکنندگان ایجاد شده و هم اکنون قابل استفاده می باشد.

مدیر پایگاه ملی گندی شاپور و ایوان کرخه همچنین با اشاره ایجاد و توسعه معرفی و آموزش (ایجاد و توسعه تمامی تابلوهای معرفی و آموزش، چاپ بیش از ۱۵هزار بروشور، کاتالوگ، پوستر و...،) از بناها و آثار تاریخی پایگاه بیان کرد: تمامی اطلاعات تابلوها در ورودی‌ها و مکان‌های مختلف منتهی به محوطه گندی شاپور تا مکان پایگاه ضمن رفع نواقص، به‌روزرسانی شده است.

او ادامه داد: بهسازی محیط داخلی و بیرونی آرامگاه شامل درب ورودی، تعویض آجر فرش‌های معیوب فضای بیرونی، بهسازی و تجهیز کامل ساختمان اداری و... را از دیگر اقدامات شاخص اخیر در این حوزه است.

زلقی در ادامه از  ایجاد روشنایی و نورپردازی در تمامی محدوده های یاد کرد و گفت: مسیر پیاده‌رو ایجاد شده از درب ورودی تا آرامگاه یعقوب لیث صفاری، تمامی فضای داخلی، بیرونی و گنبد آرامگاه، ساختمان اداری، سرویس‌های بهداشتی نورپردازی شد.

مدیر پایگاه ملی گندی شاپور و ایوان کرخه بیان کرد: رنگ آمیزی تمامی درب‌های ورودی پایگاه، بنای آرامگاه، تابلوهای معرفی و آموزش، درب و پنجره‌ها و نمای بیرونی تمام ساختمان اداری پایگاه‌، همچنین نمای بیرونی و درب‌های سرویس‌های بهداشتی و پیرامون آن از جمله اقدامات دیگر اخیر در این مجموعه است.

او از احیا و توسعه فضای سبز موجود و گل کاری در محدوده پایگاه و فضاهای پیرامونی آن همراه با محصور کردن آن با سیم بکسل خبر داد.

زلقی افزود: این پایگاه باتوجه به اهمیت  سرویس‌های بهداشتی مناسب و گردشگرپذیر بودن گندی شاپور و آرامگاه، از بهسازی‌، توسعه و تجهیز کامل سرویس‌های بهداشتی داخل پایگاه از جمله تعویض تمامی تجهیزات و شیرآلات بهداشتی، فلاش تانک‌ها، کاشی‌کاری فضاها و نمای داخلی، نصب درب‌های پی وی سی، نصب چندین تابلوی راهنمای سرویس بهداشتی، نصب آبگرمکن و دیگر تجهیزات سرمایشی (آب سرد کن) از اقدامات انجام شده این مجموعه است.

شایان ذکر است که محوطه تاریخی در  ۲۴ شهریور ۱۳۱۰ شمسی در فهرست آثارملی کشور ثبت گردیده است. آرامگاه یعقوب لیث صفاری که  به شماره ۲۵۵۰ سال۱۳۸۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است که در عرصه تاریخی گندی شاپور قرار گرفته است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403011502189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha