آغاز مرمت فاز سوم امامزادگان فضل و یحیی (ع) محلات مرکزی

معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی از آغاز عملیات مرمتی فاز سوم امامزادگان فضل و یحیی(ع) شهرستان محلات خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، حسین محمودی با اعلام این خبر گفت: فاز دوم مقاوم سازی جداره‌ها و پی به اتمام رسیده و مرحله سوم عملیات مرمتی امامزادگان فضل و یحیی(ع) که شامل نماسازی و تکمیل تاسیسات برقی است، آغاز شد.

معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی افزود: محوطه امامزاده دارای پلانی مستطیل شکل با ابعاد ۵ در۱۷ متر است و از قبه، رواق و ایوان‌های آجری تشکیل می‌شود. بقعه این بنا ابعادی برابر با ۱۷ در ۱۱.۵ دارد و در اطراف حیاط آن حجره‌هایی دیده می‌شود.

او اضافه کرد: در تمام اضلاع بقعه، به جزء شاه‌نشین، دری برای ورود و خروج وجود دارد. در قسمت شاه‌نشین محراب نصب شده، که گچبری آن از آثار نفیس و منحصر به فرد قرن پنجم تا ششم است. ضریح این امامزادگان از جنس طلا و سنگ مزار به صورت کاشی است و تاریخ بر روی آن ۱۳٠۹ وجود دارد.

محمودی با اشاره به اینکه محراب امامزاده یحیی به شماره ۱۳٠۶ در ۱۵ آذر ماه ۱۳۵۵ به ثبت آثار ملّی و تاریخی رسیده است، ادامه داد: این بنا دارای گنبد پیازی دوپوسته گسته است و در قطر اندازه‌ای بزرگتر از ساق گنبد دارد و ارتفاع آن از عرض بیشتر است.
 

انتهای پیام/

کد خبر 1403011802359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha