میراث‌فرهنگی برای توسعه گردشگری شبکه مناسب با فرهنگ ایرانی را در دنیا شکل دهد

امام‌جمعه میبد گفت: در این شرایط صنعتی و مدرن که مناسبات گذشته به‌هم‌ریخته است، کار فرهنگی مورد نیاز جامعه و ریشه در هویت تاریخ و گذشته داشتن برای نسل جوان امروز هم در بعد معنوی و هم مادی یک ضرورت است.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، روز گذشته ۱۸ فروردین‌ماه سید محمد رستگاری مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد با آیت‌الله اعرافی امام‌جمعه و سید جمال سجادی پور فرماندار شهرستان میبد دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این نشست، امام‌جمعه میبد با بیان اینکه باید در معماری و شهرسازی با تلفیقی از تحولات و تئوری‌های جدید و میراث فرهنگی قطب قوی در این زمینه تولید کرد، افزود : در ۴۵ سال گذشته هنوز الگوهای جدیدی در معماری و شهرسازی متناسب با فرهنگ بومی و دنیای امروز نداریم و هر آنچه از غرب می‌آید، دریافت می‌کنیم.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور عنوان کرد: باید سبک زندگی و زیرساخت‌های ما که اصل فلسفی و جامعه‌شناسی دارد و اهداف انقلاب هم با آن  گره‌خورده است ریشه در سنت خودمان هم داشته باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه با این منطق و گفتمان، میراث‌فرهنگی در دو حوزه معنوی و مادی،  نقش مهمی در صیانت از هویت تاریخی مردم و مؤثر در تربیت نسل امروز می‌تواند ایفا کند، اضافه کرد: دانش امروز ما باید در مدرسه، شخصیت‌های بزرگ دینی و دانشگاهی استان خود و آثار و ابنیه‌ها که منعکس‌کننده فرهنگ بومی و اسلامی است را بشناسند.

امام‌جمعه میبد با اشاره به اهمیت صنایع‌دستی هم گفت: صنایع‌دستی هم از نظر فرهنگی مهم است و نباید کم شمرد و  در دو بخش آثار تاریخی و مواریث مادی و معنوی، صنایع‌دستی هویت‌ساز است و هم نقشی در اقتصاد و تربیت فرهنگی دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه تصریح کرد: وزارت میراث‌فرهنگی برای توسعه گردشگری باید شبکه مناسب با فرهنگ و بوم خودمان را در دنیا شکل دهد.

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه این ظرفیت در یک‌صد کشور وجود دارد که می‌توان هسته‌هایی را از گردشگرهایی با نگاه معنوی، فرهنگی، انقلابی و ایرانی شکل داد که نه‌تنها تخریبی نباشد بلکه صنعت گردشگری را درست کند، افزود: قرار است با اولویت ۱۰ تا ۲۰ کشور، با هسته هایی که در گفتمان انقلاب اسلامی قرار دارند، توسعه گردشگری را به سمت گفتمان متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی شکل دهیم که می‌شود از آن به‌عنوان برش استانی استفاده کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور در بخش دیگر از بیانات خود به اختلاف‌نظرها در سطح کلی کشور نسبت به مسائل ثبت یونسکو پرداخت و افزود: این اختلاف‌نظرها باید در وزارت میراث‌فرهنگی حل شود.

او با اشاره به ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی شهرستان میبد هم گفت: در حوزه میراث فرهنگی باید به شهرستان میبد به عنوان یک نگین و پروژه ویژه نگاه شود.

امام‌جمعه میبد افزود: در صورتی می‌توانیم گردشگری و آثار تاریخی و صنایع‌دستی را رونق و توسعه دهیم که پیوسته‌ای فرهنگی آن را  هم که ذات از ارزش‌های دینی هم برخوردار است، رعایت کنیم.

او بر برگزاری جلسات مداوم، همگرایی و هم‌اندیشی و مطالعه و تحقیق در میراث‌فرهنگی تأکید کرد و گفت : امسال هم از بین صد اولویت تعیین‌شده در شهرستان میبد ۱۰، ۱۵ پروژه مربوط به میراث فرهنگی است که امیدواریم به این اولویت‌ها نگاه ویژه شود.

سید جمال سجادی‌پور فرماندار میبد در ادامه گفت: متأسفانه شهرستان میبد هم از سمت شهرستان هم‌جوار و هم از مسیر کنارگذر غربی از ورودی‌های خوبی که شهرستان میبد را معرفی کند برخوردار نیست و خیلی از گردشگران داخلی و خارجی و مسافران نوروزی بدون اینکه ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی میبد را ببینند از میبد عبور می‌کنند.

سجادی‌پور افزود : مصوبه شش هفت نقطه را در استان گرفتیم تا در محورهای میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و محور فرهنگی، زادگاه‌های شخصیت‌های بزرگ دینی مانند بیت آیت‌الله حائری، بیت آیت‌الله اعرافی امام‌جمعه فقید، بقاع متبرکه و صنایع‌دستی و ابنیه‌های تاریخی شهرستان میبد را با اجرای این برنامه‌ها بهتر معرفی کنیم.

او ادامه داد: در کمربند غربی مصوب کردیم زادگان شخصیت‌های بزرگ بقاع متبرکه صنایع تاریخی و ابنیه تاریخی وارد شهرستان هدایت کنین در نارین قلعه مطرح شد محدودیت‌های اعتباری شهرداری بازسازی حضار قبلی نارین قلعه حداقل بافت وسیع‌تری می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1403011902420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha