آیین رمضانی سوریه/ «تکریزة» خداحافظی با لذت‌های دنیوی و آمادگی برای ماه رمضان

یکی از سنت‌های دیرین ویژه ماه مبارک رمضان در سوریه آیین «تکریزة رمضان» است؛ این آیین در واقع به عنوان روز خداحافظی با لذت‌های دنیوی که مردم در طول سال با آنها خو گرفته‌اند و آمادگی برای عبادت و روزه‌داری است.

به گزارش میراث آریا، ماه مبارک رمضان دارای اهمیت خاصی نزد مردم سوریه است به طوری که همه مردم این کشور از فقیر و ثروتمند گرفته تا شهری و روستایی از مدت‌ها پیش خود را برای استقبال از ماه مبارک رمضان آماده می‌کنند.

حرکت ماشین‌ها و حضور افراد در خیابان‌ها در این ماه با پیش از آن فرق می‌کند به طوری که در روزهای ماه مبارک رمضان مغازه‌ها، بازارها و مردم تا پاسی از شب مشغول فعالیت، خرید و گردش هستند. ماه رمضان برای مردم سوریه فرصت ارزشمندی برای تقویت ارتباطات اجتماعی به شمار می‌آید و در همین راستا معمولاً افطارها را در منازل همدیگر صرف می‌کنند و همسایه‌ها و نزدیکان برای همدیگر از بهترین غذاها و شیرینیجات خانگی می‌فرستند.
یکی از سنت‌های جالبی که ویژه این ماه است برگزاری نماز جماعت در مساجد و منازل  است؛ به طوری که خانواده‌های پرجمعیت که معمولاً در موقع افطار همگی در منزل فرد بزرگتر جمع می‌شوند در نماز جماعت مسجد محل شرکت می‌کنند و روزه خود را در همانجا با شیر و خرما باز می‌کنند و خانواده‌هایی که به مسجد نمی‌روند در منزل فرد بزرگتر نماز را به جماعت می‌خوانند و سپس با هم افطار می‌کنند.

یکی از زیباترین رسوم رایج در سوریه در ماه مبارک رمضان حول سفره افطار صورت می‌گیرد. در این ماه مبارک افراد خانواده معمولاً شامل پدر و مادر، فرزندان پسر، فرزندان دختر و همسران‌شان، نوه‌ها، نتیجه‌ها و خویشاوندان نزدیک است همزمان با نخستین روز از ماه مبارک رمضان در منزل پدر یا فرد بزرگتر قوم و خویش است گرد می‌آیند و افطار اول را در همانجا صرف می‌کنند. در دومین روز از ماه مبارک رمضان همگی در منزل پسر بزرگ‌تر گرد می‌آیند و در آنجا افطار را صرف می‌کنند و این مهمانی‌ها تا کوچکترین فرد قوم و خویش ادامه پیدا می‌کند.
این سنت با هدف زدودن کدورت‌ها صورت می‌گیرد به طوری که اگر فردی از خانواده از دست دیگری ناراحت باشد در این مهمانی‌ها مسئله حل می‌شود و فرد در واقع با رفتن بر سر سفره افطار میزبان کدورت‌ها را فراموش می‌کند و بدین ترتیب تا پایان ماه مبارک رمضان کدورت‌های درون خانواده خویشاوندی (خانواده گسترده) زدوده می‌شود.

«فریده الحسنی»، پژوهشگر سوری در تبیین مهم‌ترین آیین‌هایی که رمضان سوریه را از رمضان دیگر کشورها متفاوت می‌سازد، به آیین دیگری به نام «تکریزة رمضان» اشاره می‌کند و می‌نویسد: چند روز مانده به ماه مبارک رمضان، تعدادی از خانواده‌ها برای گردش، با همدیگر به فضایی که در آن درخت و آب فراوان باشد می‌روند. پارچه‌هایی را که از پیش آماده کرده‌اند به درخت‌ها می‌بندند و با آنها اتاقک‌هایی برای هر خانواده درست‌ می‌کنند و در آنها مستقر می‌شوند. سپس زنان مشغول آشپزی می‌شوند و معمولاً از بهترین و خوشمزه‌ترین غذاها می‌پزند. مردان نیز به بازی و کمک کردن به همسران خود مشغول می‌شوند.

در این روز معمولاً همه سعی می‌کنند به بهترین شکل خوش بگذرانند تا با پایان روز «تکریزة رمضان» با همه این کارها از جمله غذای خوش و نوشیدنی‌های گوارا و بازی و کارهایی که در دیگر روزها انجام می‌دادند خداحافظی کنند و خود را برای روزه ماه مبارک رمضان آماده کنند. روز «تکریزة رمضان» روز خداحافظی با خوشی‌هایی که در طول سال به آنها عادت کرده بودند و آماده کردن خود برای عبادت و راز و نیاز و روزه ماه مبارک رمضان به شمار می‌آید.
درباره آیین‌های رمضانیه با با داور بین‌المللی قرآن کریم اهل سوریه، «محمد أنس دوامنه» مصاحبه‌ای انجام داده‌ایم و از وی درباره آیین‌ها و آداب و رسوم ماه مبارک رمضان در این کشور سؤال کرده‌ایم.

دوامنه گفت: شرایط امنیتی، سیاسی وعدم ثباتی که بر سوریا حاکم است شرایط مناسبی نیست و مردم نمی‌توانند مانند هر سال خود را برای استقبال از این ماه مبارک آماده کنند. اما علی‌رغم وجود شرایط بد، شاهد نوعی ثبات و استقرار در سوریه هم‌زمان با شروع ماه مبارک رمضان هستیم و بسیاری از خانواده‌های آواره هم‌زمان با آغاز این ماه مبارک به خانه‌های خود بازگشتند و استقرار یافتند.

وی درباره پرداختن به قرآن کریم در این ماه تصریح کرد: در طول ماه مبارک رمضان سوریه مانند سایر کشورهای اسلامی شاهد برگزاری جلسات جزءخوانی قرآن کریم در مساجد است و نشست‌های قرآنی نیز در بسیاری از شهرها و روستاهای این کشور برگزار می‌شود. همچنین پرداختن مردم به نماز و قرائت قرآن به صورت فردی نیز از اعمال رایج در این ماه است.
این داور بین‌المللی قرآن کریم به گرد آمدن افراد در منزل بزرگ خانواده، و دادن غذا و شیرینی‌ به خانه‌های همسایه و فامیل به عنوان شیوه‌های تقویت روابط اجتماعی اشاره کرد و گفت: روزه‌داران معمولاً با انگیزه کسب ثواب به دیگران افطاری می‌دهند اما این کار خود موجب تقویت روابط اجتماعی می‌شود.

وی افزود: نماز جماعتی که در ماه مبارک در مساجد برگزار می‌شود با دیگر ماه‌ها متفاوت است و در ماه مبارک رمضان جمعیت زیادی در نماز جماعت شرکت می‌کنند به طوری که برخی از مساجد توان استقبال از همه نمازگزاران را ندارند.

الدوامنه به نماز «التراویح» اشاره کرد و گفت: نماز التراویح نماز مستحبی است که روزه‌داران پس از صرف افطار برای برگزاری آن راهی مساجد می‌شوند. با توجه به کوتاه بودن شب، امسال روزه دارانی که در نماز التراویح شرکت می‌کنند معمولاً دیگر وقتی برای شب‌گردی ندارند و معمولاً پس از نماز به خواب می‌روند تا بتوانند برای سحر بیدار شوند.
الدوامنه تاکید کرد: شب‌های خلوتی که امسال در سوریه شاهد هستیم ربطی به وضعیت امنیت سوریه ندارد و تنها به دلیل کوتاه بودن شب‌ها و ترجیح دادن نمازگزاران به شرکت در نماز التراویح است که معمولاً بسیار از آن استقبال می‌شود.

وی به برنامه‌های قرآنی ماه رمضان اشاره کرد و افزود: فعالیت‌های قرآنی با شروع ماه رمضان آغاز می‌شوند و معمولاً در دهه آخر این ماه مبارک به اوج خود می‌رسند. شبکه تلویزیونی «نور الشام» نیز در این دهه مسابقات و قرائت‌های قرآنی را برگزار و پخش می‌کند.

داور بین‌الملل قرآن کریم اهل سوریه به برکات ماه مبارک رمضان اشاره و تصریح کرد: در این ماه مبارک انسان برای اجرای دستورات پروردگار از غذا، آب، همسر و زندگی روزمره خود دور می‌شود و به عبادت مشغول می‌شود. در مقابل خداوند نیز درهای رحمت خویش را در این ماه به روی انسان باز می‌کند و برکات عظیمی را نصیب او می‌سازد. عید سعید فطر نیز هدیه خداوند به روزه داران است که در آن روح برادری، سعادت و خوشی در دل مؤمنان زنده می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1403012202599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha