ثبت ۲۰ اثر خراسان شمالی در فهرست میراث ملی کشور

معاون میراث‌فرهنگی خراسان شمالی گفت: در سال ۱۴۰۲، تعداد ۲۰ اثر تاریخی منقول، غیرمنقول، طبیعی و ناملموس از استان خراسان شمالی در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسید.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی، محمدرضا قهرمانیان در خصوص حفاظت، نگهداری و مرمت بناهای تاریخی گفت: در سال ۱۴۰۲ مرمت بخش‌هایی از ۱۳ بنای تاریخی استان انجام شد که با توجه‌ به شرایط این بناها نیاز به تکمیل مرمت در دوره‌های بعدی است. این بناها شامل سبزه‌میدان بجنورد، قلعه خان مانه و سملقان، امامزاده نبی رازو جرگلان، باغ مزار و رباط عشق گرمه، حمام تاریخی جاجرم، حمام بام اسفراین، آب‌انبار صفی‌آباد، پایاب الله آباد، حمام گلیان و خانه یحیی بیگ شیروان و حمام چری و حمام فاروج است.

معاون میراث‌فرهنگی خراسان شمالی با اشاره به ثبت شش اثر تاریخی ناملموس از خراسان شمالی در فهرست میراث ملی کشور در سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: این آیین‌ها شامل اماج و کماج، عید اول، دسته روی ایام محرم و صفر، پخت خوراک قلیف چال، پخت غذای محلی کمه جوش، قورتو و ده و که لی و پخت نان علفی است.

او ادامه داد: دو اثر طبیعی شامل غار کسگ و درخت کهن‌سال چنار قلعه چه ایرج اسفراین نیز در این مدت در فهرست میراث ملی طبیعی ثبت شد. 

قهرمانیان افزود: در سال گذشته ۶۴ شی تاریخی در موزه‌های خراسان شمالی مستندسازی و ۲۰ شی حاصل از کاوش‌های باستان‌شناسی نیز در این بازه زمانی مرمت شده است. 

معاون میراث‌فرهنگی خراسان شمالی با اشاره آثار شناسایی شده استان گفت: در سال ۱۴۰۲، با شناسایی چهار اثر تعداد آثار خراسان شمالی به ۱۱۵۱ اثر رسید. 

قهرمانیان خاطرنشان کرد: انجام شش مورد کاوش و گمانه‌زنی در محوطه کلاته یاور بجنورد، محوطه تاریخی دوین، ویرانشهر و ارگ نادری شیروان، آلمادوشن رازوجرگلان و تپه فریمان اسفراین از دیگر اقدامات انجام شده میراث‌فرهنگی خراسان شمالی در سال ۱۴۰۲ است.

معاون میراث‌فرهنگی خراسان شمالی با اشاره به تصویب عرصه و حریم ۴ اثر تاریخی استان گفت: ثبت عرصه و حریم تپه معصوم زاده در بجنورد، تپه حیدران در جاجرم، منجاق تپه در صفی‌آباد و محوطه ویرانشهر در فاروج از این جمله هستند. 

او با اشاره به بازدید از اماکن تاریخی و تحت پوشش خراسان شمالی بیان کرد: در سال گذشته ۳۰ هزار و ۱۹۱ گردشگر از موزه‌های استان و ۲۵ هزار و ۸۷۸ گردشگر از پایگاه میراث‌فرهنگی ارگ بلقیس اسفراین بازدید کردند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403012702866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha