استاد کاظم نجفی هنرمند پیشکسوت صنایع‌دستی درگذشت

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران از درگذشت استاد عباس نجفی، گنجینه زنده بشری و هنرمند برجسته و پیشکسوت صنایع‌دستی در رشته آهنگری سنتی خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران، حسین ایزدی دوشنبه سوم اردیبهشت ۱۴۰۳ ضمن تسلیت درگذشت استاد کاظم نجفی هنرمند برجسته و پیشکسوت صنایع‌دستی در رشته جلنگری، آهنگری به شیوه سنتی، اظهار کرد: این هنرمند به‌عنوان آخرین گنجینه زنده بشری برای حفظ، احیا و ثبت‌ملی هنر و فن چلنگری مازندران در فهرست آثار ناملموس کشور بسیار تلاش کرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران با اشاره به تسلط این هنرمند پیشکسوت به تکنیک خاص در جلنگری، افزود: آهنگری سنتی با استفاده از جوش گِل رس به هم و ساخت ابزار و ادوات کشاورزی یکی از شاخص‌های هنری این هنرمند در ساخت محصولات بوده است.

ایزدی آهنگری را یکی از کهن‌ترین روش‌های فرم دهی فلزات برشمرد و تصریح کرد: چلنگری ، نوعی آهنگری سنتی است که در آن اشیاء سبک وزن مانند میخ طویله، میخ سرکج ، داس ، انبر، سیخ، سه پایه، منقل، نعل اسب و جوالدوز ساخته می‌شد.

مرحوم عباس نجفی در سال ۱۴۰۰ به عنوان گنجینه زنده بشری در رشته جلنگری، آهنگری سنتی به شماره ثبت ۱۳۴ در فهرست ناملموس ملی ثبت شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403020300157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha