دغدغه سازمان بازرسی کل کشور نسبت به ثبت آثار فرهنگی‌تاریخی

لقمان کیاپاشا، بازرس کل امور ورزش و جوانان و میراث فرهنگی سازمان بازرسی کل کشور با علی دارابی، قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش میراث آریا، لقمان کیاپاشا و هیأت همراه در دیدار با علی دارابی، قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور و مدیران ادارت کل این معاونت گفت: موضوعات مربوط به «نحوه ثبت، تملک، حفظ و نگهداری آثار و اموال فرهنگی‌تاریخی» از جمله مواردی است که دغدغه مشترک معاونت میراث فرهنگی و سازمان بازرسی کل کشور به شمار می‌رود.

بازرس کل امور ورزش و جوانان و میراث فرهنگی سازمان بازرسی کل کشور افزود: بسیاری از اموال و آثار فرهنگی‌تاریخی در اختیار دستگاه‌هایی غیر از وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار دارد، و برای حفاطت بهتر آن‌ها، از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کمک می‌خواهیم.

او با تأکید بر گستردگی مأموریت‌های وزارت میراث فرهنگی،‌ گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: این وزارتخانه واقعاً مظلوم است، ابزار، نیروها و بودجه لازم را ندارد اما توقعات از آن بسیار بالاست.

کیاپاشا تأکید کرد: هدف غایی ما در سازمان بازرسی کل کشور، اصلاح امور در دستگاه‌های اجرایی است، نه مچ‌گیری. 

برنامه‌ریزی برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام میراثی

علی دارابی هم در این جلسه گفت: در کشورمان بیش از ۳۴ هزار اثر ثبت ملی داریم که شامل ۲۵۹۴ شیء، ۲۱ بافت شهری، ۱۸۳ بافت روستایی، ۱۹ هزار و ۵۹۳ تپه و محوطه تاریخی و  ۱۴ هزار و ۷۳۰ بنا است. از این تعداد بناهای تاریخی، حدود ۲ هزار اثر در مالکیت سایر دستگاه های دولتی و ۱۹۰۰ اثر وقفی است که وفق قانون موظف به حفاظت از آن هستند.

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور ادامه داد: ما در معاونت میراث فرهنگی اثری را ثبت می‌کنیم، ‌اما چون در اختیار دستگاه‌های دیگری است، وظیفه حفظ و حراستش بر عهده آن‌هاست. به همین دلیل، نیاز به همت همه دستگاه‌ها و گاهی فراتر از دولت است و قوه قضائیه و قوه مقننه هم باید پای کار باشند. 

او ضمن قدردانی از همراهی سازمان بازرسی کل کشور در حراست و حفاظت از میراث فرهنگی کشور،‌ ادامه داد: دستورالعملی را مدون کرده‌ایم که ۳۱ مورد کار نیمه‌کاره را تا پایان سال ۱۴۰۴ در سراسر کشور پیش ببریم. چرا که شعار ما در معاونت میراث‌فرهنگی «حفاظت و صیانت از میراث فرهنگی، دفاع از حقوق عامه مردم و کمک به توسعه کشور» است.

دارابی در پایان سخنانش بر افزایش سواد میراثی و مردمی‌کردن مسئله میراث فرهنگی تأکید کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403020400207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha