برگزاری روز ملی خلیج فارس با نمایشگاه اسناد و نقشه‌های تاریخی در بندر ماهشهر

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان گفت: جشنواره روز ملی خلیج فارس در شهرستان بندرماهشهر با حضور گسترده نهادهای فرهنگی، آموزشی، نظامی برگزار می‌شود.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان: همزمان با روز ملی خلیج فارس برنامه‌های متعددی باهدف یادآوری اهمیت و صیانت از نام خلیج‌فارس و تمدن ایرانی از هفتم تا سیزدهم اردیبهشت ماه جاری در سواحل بندر ماهشهر آغاز می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان تصریح کرد: این رویداد با همکاری منطقه۳ نیروی دریایی سپاه، اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، دریابانی بندرماهشهر، اداره شیلات شهرستان بندرماهشهر، آموزش و پرورش بندرماهشهر و بندرامام خمینی، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، پژوهشکده مردم شناسی، موسسه فرهنگی هنری آوای نصر ایرانیان، موسسه آموزشی گردشگری فراز علم و دانش پارس، کانون فرهنگی هنری دایا و شرکت عملیات غیرصنعتی و خدمات صنایع پتروشیمی ماهشهر و پایگاه‌ منظر فرهنگی‌تاریخی ماهشهر برگزار می‌شود.

او ادامه داد: باهدف یادآوری اهمیت و صیانت از نام خلیج‌فارس برنامه‌های متنوعی از جمله رژه دریایی با حضور منطقه سوم نیروی دریایی سپاه، اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، فرماندهی دریابانی و اداره شیلات با مشارکت ۱۵۰ شناور سبک و نیمه سنگین در آب‌های آزاد خلیج فارس برگزار خواهد شد.

ارسطوزاده گفت: طی برنامه‌های روز خلیج همیشه فارس در شهرستان بندرماهشهر، یک زنجیره انسانی با حضور دانش‌آموزان بندرماهشهر و بندرامام خمینی بر روی آب‌های آزاد خلیج فارس تشکیل خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان بیان کرد: در این رویداد، نمایشگاه نقشه‌های تاریخی و کهن خلیج فارس و نمایشگاه عروسک‌های بومی اقوام ایران‌زمین "داگِشت" نیز برگزار خواهد شد. همچنین، همایش پژوهشی در عرصه مردم‌شناسی خلیج فارس نیز جزء برنامه‌های مدنظر در روز ملی خلیج فارس خواهد بود.

او بیان کرد: این رویداد یک فرصت مناسب برای ارتقای آگاهی عمومی درباره اهمیت ارزش‌های فرهنگی و طبیعی خلیج فارس است.

گفتنی است دهم اردیبهشت سالروز بیرون راندن و اخراج استکبار جهانی به سرکردگی پرتغالی‌ها از جزایر دریای پارس توسط سرداران ایرانی است که به عنوان روز ملی خلیج فارس نام گذاری شده و برای حقانیت این نام مقدس و حساس برای ایرانیان برنامه‌ های متنوعی در استان هرمزگان و جزیره قشم به اجرا در می آید.

پرتغالی ها، هلندی ها و انگلیسی ها کشورهای قدرتمند آن زمان به ویژه در بخش دریایی بودند که هر کدام به نوبه خود بر بخش هایی از جزایر و بنادر خلیج فارس مسلط شده بودند و برخی بیش از یک تا دو قرن براین مناطق حضور داشتند.

پرتغالی ها نخستین استعمار گرانی بودند که به خلیج فارس هجوم آوردند.آنها به ویژه در جزایر جنوبی خلیج فارس از جمله هرمز بیشتر حضور داشتند و ظلم و آزار و اذیت آنان بر مردم بومی این مناطق به حدی رسید که به ناچار تاب نیاوردند و دست به قیام های متعددی علیه این اشغالگران و استعمارگران زدند.

برگزاری روز ملی خلیج فارس با نمایشگاه اسناد و نقشه‌های تاریخی در بندر ماهشهر

انتهای پیام/

کد خبر 1403020600277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha