بیل‌گردانی نیم‌ور محلات جلوه‌ای از آیین‌های تمدنی کشور است

استاندار مرکزی گفت: بیل‌گردانی نیم‌ور محلات جلوه‌ای از آیین‌های تمدنی کشور و این استان است.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، فرزاد مخلص‌الائمه عصر جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ در آیین بیل‌گردانی نیم‌ور محلات افزود: این آیین هرساله در این شهر برگزار می‌شود.

استاندار استان مرکزی ادامه داد: شهرستان محلات بعنوان پایتخت گل ایران منطقه‌ای برخوردار از سنگ و ماهیان زینتی است.

مخلص الائمه افزود: در فرهنگ غنی ایرانی برای هر نعمتی جشن سپاس  از خداوند برگزار می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی نیز در این آیین با اشاره به قدمت ۲ هزارساله بیل‌گردانی نیم‌ور محلات گفت: باید خودمان قدر داشته‌های فرهنگی خودمان را بدانیم.

محمود مرادی ادامه داد: فرهنگ ایرانی نعمت‌ها را به بهترین شکل و با برگزاری آیین‌های پهلوانی پاس می‌داشتند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی بر ورود نوجوانان و جوانان به آیین بیل‌گردانی تاکید کرد.

مرادی با اشاره به رونمایی از لوح ثبت آیین بیل‌گردانی نیم‌ور محلات بعنوان رویداد فرهنگی گفت: برای ثبت جهانی این آیین بعنوان اثر ناملموس  در تلاشیم.

 آیین بیل‌گردانی، نمادی برای تشکر از الهه آب بوده است که ریشه در فرهنگ آب و آبیاری مردم این خطه حاصلخیز دارد و به اعتقاد مردم منطقه نیم‌ور، این آیین به برکت و فراوانی آب در فصل بهار کمک می‌کند.

اقشار مختلف مردم شهرستان محلات در آیین کهن و پهلوانی بیل‌گردانی حضور پرشور دارند و با برگزاری این آیین به استقبال کشت‌های بهاره می‌روند.

در گذشته مردم شهر تاریخی نیم‌ور برای حفظ این آیین معنوی هر سال در مواقعی که مسیر جوی‌های آب توسط گل و لای و یا رشد گیاهان و علف های هرز مسدود می‌شده، با اعلام بزرگان شهر و با مشارکت و یاری یکدیگر به پاکسازی حریم جوی می‌پرداختند.
پس از لایروبی جوی‌های آب، بیل‌گردانان شامل ورزشکاران منطقه به نوبت، هفت بیل مخصوص که به تعبیری برای اسبار باغ‌های انگور به کار می‌رفته است را در ۲ دسته چهار و سه تایی به یکدیگر بسته و بیل گردانان این بیل ها را با مهارت و قدرت در ۲ جهت مخالف به صورت ضربدری بالای سر می‌چرخانند.

در برگزاری این آیین در حال حاضر ورزشکاران یا بیل گردانان ۲ دسته بیل به وزن ۳۲ کیلو گرم را بین پنج تا ۳۰ بار بالای سر خود می چرخانند و در این هنگام با دعا و نیت به حرکت در آمدن هفت آسمان و نزول رحمت الهی قدرتمندی خود را برای مردم این منطقه به نمایش می‌گذارند.

پهلوانان بیل‌ها را دور سر می‌چرخانند و شعار اگر خسته جانی بگو یا علی سر می دهند و معتقدند این آیین موجب افزایش برکت و نزولات آسمانی می‌شود.

گرداندن بیل‌ها در این آیین نشان از پهلوانی و بستن بیل‌ها نشان از اتحاد و وحدت و چرخاندن بیل‌ها دور سر، نشان از چرخیدن دور یک محور بوده است.

این آیین کهن چندین روز طول می‌کشد، و قبل از شروع بیل‌گردانی، لایروبان همراه با بیل‌های خود رژه‌ای را تا محل برگزاری که بر روی سکویی مخصوص در مرکز شهر نیم‌ور است، انجام می‌دهند.

در پایان این مراسم بازو بند پهلوانی به برندگانی این رقابت اهدا شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403020800342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha