بهگزارش میراثآریا به نقل از روابطعمومی ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی خوزستان، محمدعلی مرادی یکشنبه نهم اردیبهشتماه ۱۴۰۳ با بیان این مطلب گفت: پس از بررسیهای به عملآمده توسط کارشناسان راهآهن جنوب و در راستای افزایش ضریب ایمنی و نگهداری از این پل تاریخی، نیاز به تعویض ۱۸۰ تراوس چوبی در پلسیاه مسجل شد.
سرپرست ادارهکل راهآهن جنوب ادامه داد: این عملیات پس از انجام هماهنگیهای لازم درخصوص مسدودی خط، با نظارت مستقیم گروه نظارت بر خط و سازههای فنی این ادارهکل و توسط کارگران حوزه ۱۴ و ۱۵ ایستگاه راهآهن اهواز و کارون شاغل در بخش خصوصی شروع شد که طی چهار ساعت مسدودی، تعویض ۱۵ عدد از تراورسهای فرسوده پل انجام شد؛ ضمن اینکه عملیات تا تعویض کامل ۱۸۰ تراورس معیوب ادامه خواهد داشت.
او با اشاره به روند و نحوه تعویض این تراورسهای پُلی تصریح کرد: پلسیاه راهآهن جنوب دارای ۳۵۰۰ تراورس چوبی با ابعاد چهار متر طول و ۲۵ سانتیمتر عرض در ۳۵ سانتیمتر ارتفاع است که در زمان تعویض این تراورسها، ضمن بهره گرفتن از مهارت نیروی انسانی باتجربه، از یک دستگاه درزین جرثقیلدار برای جابجایی و جایگزینی این تراورسهای سنگین استفاده میشود.
مرادی عنوان کرد: بهمنظور تعویض، روزانه حدود دوکوپلاژ از خط اصلی و کُندریلهای کنار ریل کاملاً باز میشود و تراورسهای معیوب از میان تراورسهای موجود برداشته میشوند.
او افزود: همچنین برای تثبیت تراورسهای جدید روی شاسی اصلی پل، تراوسها باید از پایین کونیک شوند (به این معنی که به اندازه ۱۰ الی ۱۵ سانت به عرض شاسی پل حدود ۶۰ سانت از داخل تراشیده میشود) و این کار تا تعویض کامل تراورسهای شکسته پل ادامه خواهد داشت.
پل تاریخی سیاه اهواز با ۹۵ ساله قدمت، اولین پل ساختهشده بر رودخانه کارون برای تردد قطارها است که دارای ۱۰۵۰ متر طول ، ۶ متر عرض و ۱۰ مترارتفاع میباشد؛ جنس بدنه این پل از بتن و فلز بوده و دارای ۵۲ پایه است.
این اثر تاریخی در ۲۷ بهمن ماه ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۵۹۹ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.
انتهای پیام/
نظر شما