آیین تاریخی پادِمن در ماهان برگزار شد

مدیر پایگاه جهانی قنات گوهرریز گفت: بمناسبت روز ملی قنات آیین تاریخی سرقرار یا پادِمن برگزار شد.

به گزارش میراث آریا و به نقل از روابط عمومی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان، امین ماهانی گفت: بمناسبت روز ملی قنات آیین تاریخی سر قرار یا پادِمن چهل روز بعد از نوروز رسمی و 60 روز بعد از نوروز عرفی در قنات وکیل‌آباد ماهان برگزار شد.

 مدیر پایگاه جهانی قنات گوهرریز افزود: این سنت تاریخی برای این است که سیستم تقسیم آب بر مبنی عرف قدیم که عموما تَشته بوده، برای شروع آب‌گیری و مشخص کردن اولین آب بگیری انجام می‌شود.

او گفت: همچنین مقنیان و میرآب‌ها هم با تعیین نفقه قنات راهی لایه‌روبی و نوکنی قنوات در دشت‌ها شده که با این کار مدار آبگیری و همچنین اقدامات عمرانی قنات آغاز می‌شود و به نوعی رسماً آغاز سال کاری مقنیان و میرآب‌ها بحساب می‌آید و امروزه به یاد مقنیان و میرآب‌هایی که فوت کرده و درگذشتگان و همچنین برکت و پر آبی قنات را گلریزان می‌کنند.

ماهانی در ادامه گفت: قنات وکیل‌آباد در حوزه آبخوان ماهان و زیر مجموعه حوزه فرهنگی پایگاه جهانی قنات گوهر ریز است.

مدیر پایگاه جهانی قنات گوهرریز افزود: طول قنات وکیل‌آباد ۵ کیلومتر بوده و ۱۳۰ میله چاه دارد، عمق مادر چاه آن ۱۰۶ متر است که حوزه مرکزی ماهان و آب شرب مجموعه شاه نعمت‌الله ولی را تا ۴۰ سال پیش تامین می‌کرده و توسط محمد اسماعیل خان نوری حاکم وقت کرمان در دوره قاجار احداث شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403021200661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha